Mått på Suzukis verktyg Attachment D för att ta isär gaffeln

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ska riva gaffeln på min GSX750ES och byta gaffeltätningar och då jag kollar i manualen visar den att man ska använda ett fyrkantigt spetsigt verktyg till ett T-handtag att låsa invändigt i gaffelbenet då man lossar skruven. Suzuki nr är 09940-34561 https://www.cmsnl.com/products/attachmentd_0994034561/ är det nån dom har koll på måtten på detta verktyg så jag kan tillverka ett själv så jag slipper beställa mest för att spara tid?

Jo men är väl lite så där då man ska dra ihop det hela att köra med mutterknackaren. Annars kanske Triumphs specialferktyg i form av ett spetsigt kvastskaft kan funka, på Trajan fick jag inte loss skruven i ena gaffelbenet med mutterknackaren utan var tvungen att hålla med kvastskaftet invändigt för att den knte skulke snurra.

Jo men är väl lite så där då man ska dra ihop det hela att köra med mutterknackaren. Annars kanske Triumphs specialferktyg i form av ett spetsigt kvastskaft kan funka, på Trajan fick jag inte loss skruven i ena gaffelbenet med mutterknackaren utan var tvungen att hålla med kvastskaftet invändigt för att den knte skulke snurra.

Var det mycket smutsigt då?

Det går bra att dra ihop också, börja för hand så att du är 100% säker på att gängan drar rätt, sedan kör du mutterknacken inställd på klenaste momentet. Och det sista drar du åt för hand, friktionen brukar då räcka för att hålla fast cartridge.

Är man kaxig kanske man kan köra mutterknacken hela vägen, men det är jag för feg för.

Framförallt, VÄRM skruven (närmare 100 grader C) där nere i botten. Förrutom kopparbrickan är skruven oftast försedd med gänglåsning.

Var det mycket smutsigt då?

Det går bra att dra ihop också, börja för hand så att du är 100% säker på att gängan drar rätt, sedan kör du mutterknacken inställd på klenaste momentet. Och det sista drar du åt för hand, friktionen brukar då räcka för att hålla fast cartridge.

Är man kaxig kanske man kan köra mutterknacken hela vägen, men det är jag för feg för.
Av det gafflar jag haft isär så var Trajans gaffelben de renaste, hade bytte gaffeloljan i den året innan jag hade isär gaffeln och hojen var ju då "ny" bara 6 år mot övriga hojar som varit 20-38 år gamla, framför allt CB250 gaffeln var grymt skitig men den gick att få isär utan problem och jag kan misstänka att denna gaffel är åt samma håll med tanke på hur bromsoljan såg ut då jag tappade ur den igår.

Framförallt, VÄRM skruven (närmare 100 grader C) där nere i botten. Förrutom kopparbrickan är skruven oftast försedd med gänglåsning.
Ska göra det, har inte gjort det tidigare men det lär ju underlätta en del. Är väl också lämpligt att försöka lossa skruven det första man gör så man har spänn på gaffelbenet som kanske kan hjälpa till att hålla mot om man saknar verktyget man ska ha.

Till KLR:en gjorde jag ett eget T-verktyg av en mutter och lite rör efter att hittat på nätet vilken storlek muttern som låste i cartridgen skulle ha, är ju lite kul nu då man kan fräsa och detta verktyg borde ju gå fint att fräsa fram ur en stålaxel om man bara visste måtten.

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back