Måste vässa datorn

Det var kylpasta där men de såg lite gammalt ut. Sen jag bytte nätagg har allt fungerat prima och datorn känns helt ok. På 512K fick jag 45.469 sek.

Ska svara lite mer på andersbrink´s frågor imorrn... är lite upptagen.

Vad exakt har du för CPU och vilken sockel är det? Kolla med CPU-Z som du hittar på http://www.cpuid.com/

Berätta även vilket moderkort du har och modellbeteckning (också mha cpu-z). Isf kan jag kika om det är möjligt att överklocka cpun lite, för det brukar det gå så länge det inte är en hem-pc (med inbyggda begränsningar).

Det är väl enklast med bilder

Bifogat

• cpu.jpg
    cpu.jpg
    85.1 KB · Visningar: 48
  • mainboard.jpg
    mainboard.jpg
    74.9 KB · Visningar: 38
Aj oj, P4B... med dip-switchar på moderkortet. Det var modernt 2001. 1m30s på SuperPi 1M är väl inte våldsamt slött, men nästan. Dagens billigaste AMD-cpu för 450 spänn gör det på dryga 40 sekunder. Intel däremot har nya proppar som är nästan lika slöa som din.

1) Lev med slöheten tills den blir ohemult besvärande.

2) Uppgradera mobo, cpu, minne och grafik för ca 3k5.

2) Köp en value-select pc, typ http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=323476

3) Köp min http://www.blocket.se/vi/10760077.htm (fast med bättre grafik, trimmad 7600gs, installerat) och få livslång support

Bitumen-isolerad/dämpad.

Har du asfalt i datorn?? :D

Som sagt så funkar den mycket bättre nu.... så jag kör på ett tag till.

Bitumen-isolerad/dämpad.

Har du asfalt i datorn?? :D

Som sagt så funkar den mycket bättre nu.... så jag kör på ett tag till.

Jupp, och han är inte ensam. Bitumen is-da-shit för ljuddämpning inte bara av bilar. Stora och långsamma fläktar flyttar mycket luft, tyst dessutom. Det man ser på bilderna tyder på en väldigt tyst burk med bra kylning.

Jag testade SuperPi 1M på min 300 Mhz laptop.

Blixtrande 6 minuter och 48 sekunder :D

Det var faktiskt rätt snabbt för att bara vara på 300 MHz. Den duger bra som insprutning-labba-med-laptop-som-man-kan-tappa-i-backen-utan-att-man-gråter.

Jag gissade att det skulle gå på 7-nånting minuter. Den är faktiskt helt okej att surfa SH och liknande med. Men youtube, filmer, flash och liknande funkar inte alls.
Jag har suttit i flera timmar och sammanställt en massa olika laptops med för- och nackdelar. Har ett nerkladdat manuellt A4 framför mig med en massa info. Försöker pressa ner priset till det yttersta. Jag vill helst ha en widescreen-burk med dual core, integrerad grafik, tv-ut och lång batteritid. Jag vill inte betala för möjlighet till spelande. Spelade WC3 idag på test och insåg hur spel slutat tilltala mig helt. Problemet är att det inte finns så många med dessa kriterier. Inga i min prisklass jag tänkt mig i alla fall. Kanske får bli en 15,4" i alla fall.
:flåååååås

Datorn i min signatur, tycker du att det är ett vettigt pris?

Jag gissade att det skulle gå på 7-nånting minuter. Den är faktiskt helt okej att surfa SH och liknande med. Men youtube, filmer, flash och liknande funkar inte alls.
Jag har suttit i flera timmar och sammanställt en massa olika laptops med för- och nackdelar. Har ett nerkladdat manuellt A4 framför mig med en massa info. Försöker pressa ner priset till det yttersta. Jag vill helst ha en widescreen-burk med dual core, integrerad grafik, tv-ut och lång batteritid. Jag vill inte betala för möjlighet till spelande. Spelade WC3 idag på test och insåg hur spel slutat tilltala mig helt. Problemet är att det inte finns så många med dessa kriterier. Inga i min prisklass jag tänkt mig i alla fall. Kanske får bli en 15,4" i alla fall.
:flåååååås

Datorn i min signatur, tycker du att det är ett vettigt pris?

http://dell.se/Linux

där får du faktiskt en bra bärbar till ett schysst pris :tummenupp, om du får med drivisar så du kan köra xp vet jag faktiskt inte, men jag antar att man får det :)

http://dell.se/Linux

där får du faktiskt en bra bärbar till ett schysst pris :tummenupp, om du får med drivisar så du kan köra xp vet jag faktiskt inte, men jag antar att man får det :)

Näe, jag har kollat på Dell massor. Jag gillar inte vad man får för pengarna. Ska man ha en mer avancerad dator där är dom klart mer prisvärda, men inte när man vill ha en slö.

Näe, jag har kollat på Dell massor. Jag gillar inte vad man får för pengarna. Ska man ha en mer avancerad dator där är dom klart mer prisvärda, men inte när man vill ha en slö.
5.5k för en c2d 1.66 med 1g ram, jag tycker det är ett överkomligt pris :) var har du annars hitta billiga lappys, högpresterande eller inte, jag är också köpsugen nämligen :)

5.5k för en c2d 1.66 med 1g ram, jag tycker det är ett överkomligt pris :) var har du annars hitta billiga lappys, högpresterande eller inte, jag är också köpsugen nämligen :)

Var god länka till denna 5,5k-laptop med c2d och liknande.

Menar du amerikanska Dell's open source notebooks?
Om du gör det så vill jag tipsa om att läsa om import/export-taxeringar vid köp från USA.

Last edited:
Var god länka till denna 5,5k-laptop med c2d och liknande.

Menar du amerikanska Dell's open source notebooks?
Om du gör det så vill jag tipsa om att läsa om import/export-taxeringar vid köp från USA.

fan du har rätt, jag har gått in med dell.SE/linux och helt enkelt antagit att den inte bytade till usa :gråta

Nu satte jag ihop en Zepto Znote 6015WD för 7300 kr med följande spec:

1,73 Ghz Celeron
80 gig HDD
512 MB 667 Mhz RAM
DVD/CD-RW-kombo
Intels nya wireless LAN
7.1-ljud

Vilket jag tycker är ganska överkomligt. Det är 1000 kr mer än den billigaste Acern, vilken har samma specs, förutom något långsammare processor och RAM. Det är helt klart värt den extra pengen med tanke på Zeptons design, kvalitet och batteritid. Det kom upp flera trådar igår på Sweclockers där folk avråddes från att köpa Acer, då de uppenbarligen gör snygga datorer, men ingen vidare kvalitet och huserar ingen bra kundsupport.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=661208
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=659617

För övrigt så är Zepton uppgraderbar, då den har ett 945-chipset. Dvs det nyaste. Så vill man i framtiden ha core duo eller core2duo, så är det bara köpa och byta själv. Samma sak med RAM och HDD. Man kan dock inte installera ett grafikkort. Och grafiken är anledningen till varför jag vill köpa en dator utan bra kort i.

1. Det drar extra ström.
2. Jag spelar inte och tänker inte göra det heller, då jag tycker det är dödens tråkigt.
3. Det kostar extra.
4. Det ger mer värme och får datorn att låta mer.

Efter att ha läst lite tester på Sweclockers framgick det att en Celeron på 1,73 Ghz gjorde SuperPi 1M på strax över 50 sekunder. Utvecklingen har tydligen gått framåt, så nu är budgetprocessorerna vargar i fårakläder.
Motsvarande Sempron-prolle skulle motsvara en stationär P4 på kanske 3 Ghz.
Och Celeron-proppen gjorde SuperPi ett par sekunder snabbare än motsvarande Sempron :)

Edit: LG:n med core duo och 1 gig ram finns ju fortfarande för 7500 kr, men jag gillar den inte. Jag är kär i Zeptons design, plus att de ska vara av mycket bra kvalitet och ha en nästan vidrigt hjälpsam support.

Last edited:
Fast en omgång Battelfield 2142 frammåt nattkröken kan vara ett avslappnande break i trimmandet (av än det nu månde vara) - även för en gammal gube som mig.

Pja, visst kan det vara så. Nyligen testade jag att spela.
Det funkar bara inte längre. Känns ovettigt att sitta där, och det stimulerar inte längre. Jag har spelat tillräckligt i mina dagar, och nu verkar det som jag värderar andra saker högre, vare sig jag vill eller inte.

*/ ?>
Nyheter
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Back