Måste man klota för att se lyckan i hojåka?

Det är det. Eller iallafall första gången jag inser att livet kan gå totalt åt fanders på några sekunder. Och det är det jag är rädd för. Visst att det är kul att köra. Men rädslan för att det ska hända något finns hela tiden där sen jag drog omkull för första gången.

Den växer bort det är bara på det och köra i lungt tempo i början. Sen i början efter en olycka litar man inte på sina kunskaper därför blir det läskigare. Att man är väldigt utsatt och lätt kan dö tänker jag inte på när jag sitter på hojen dock när jag är hemma. Att gasa järnet rakt fram är ju ingen kunskap men träna på de kurvor du känner dig trygg i. Eller som en gammal legendar sa här förut.

-Think fast think ahead

Den växer bort det är bara på det och köra i lungt tempo i början. Sen i början efter en olycka litar man inte på sina kunskaper därför blir det läskigare. Att man är väldigt utsatt och lätt kan dö tänker jag inte på när jag sitter på hojen dock när jag är hemma. Att gasa järnet rakt fram är ju ingen kunskap men träna på de kurvor du känner dig trygg i. Eller som en gammal legendar sa här förut.

-Think fast think ahead

Grejen är den, jag vet inte om jag vill pressa kurviga vägar, gasa massor och bara köra så fort man kan.

Känner lite att jag är nöjd sålänge jag glider framåt så att säga. Visst är det kul att gasa. Jag säger inte att jag inte gör det. Men lagom är bäst. :3freak

Grejen är den, jag vet inte om jag vill pressa kurviga vägar, gasa massor och bara köra så fort man kan.

Känner lite att jag är nöjd sålänge jag glider framåt så att säga. Visst är det kul att gasa. Jag säger inte att jag inte gör det. Men lagom är bäst. :3freak

En klotning kan vara en schysst reality check. Skönt att din blev så "billig" i pengar och kropp så att säga. Klart du ska glida med hojen i bekvämt tempo på allmänna vägar - och bomba helvete på racebanan :tummenupp

Nu vill jag ju inte vara sådan, men gasa lagom är alltid bäst....annars går det åt helvete förr eller senare.

Lagom på rätt plats, så lever man längre och alla blir gladare. Rätt gas på rätt plats kan fortfarande vara 250++ knyck, fast då är det sannolikt bana....eller så kan det vara 30 (eller faktiskt ännu mindre) om det är utanför en skola och vanlig väg.

Ja, jag har insett att jag är dödlig och att det gör ont att krascha. Men att sluta köra hoj för det? Aldrig. Tänk efter före bara, så lever du mycket längre...

Låter helt okej tycker jag. Men kör lite knix med SMC så får du upp tekniken för att köra i kurvor.

Ett litet tips: om du vill köra snabbt och i häftiga kurvor, varför inte prova att köra på bana. Har själv börjat köra mycket mer på bana och då blir landsvägen mindre intressant, just för att man inte kan köra på så hårt där. Vägen är trots allt en farlig plats och nu flyttar jag mer och mer av min extrema körning till banan, och kör lugnt i trafiken. Det funkar rätt bra faktiskt. :D:D

Måste inleda med att säga att det är FRUKTANSVÄRT SKÖNT att höra hur du resonerar!

Till skillnad från många ungdomar, och speciellt en på detta forum, så verkar du ha kommit till insikten om att även du är dödlig tidigare än de flesta gör, mig själv inkluderat.

Jag har aldrig varit omkull med hoj men moppen la jag ner på ett snötäckte brunslock mitt i centrala Lund. Inga skador men jävligt obehagligt när greppet bara försvinner mitt på gatan.

Där emot har jag varit duktigt nära att stämpla ut permanent ett par gånger och det var den senaste gången som nog fick mig att ta det mycket lugnare även i situationer där man verkligen inte tänker sig att det behövs.

Jag skulle köra om ett karavan av husvagnar+husbilar på en lång raksträcka med god sikt och bra vägbana. Blinkar i god tid, går ut med god marginal och konstaterar att det är fritt i mötande fält och framför karavanen över hela sträckan. Växlar ner och vrider på ordentligt. När jag kommit förbi de två bakersta ekipagen så kastar sig helt plötsligt det tredje sig ut mitt framför mig i motsatt vägbana.
Jag ligger väll då i runt 140km/h och hinner precis väja undan. Där rörde det sig om någon hundradels sekund att jag hade planterat mig själv i hans vardagsrumsfönster.

När jag körde tillbaka samma väg senare så såg jag märket efter mitt framdäck (ända jag han bromsa med av någon anledning) där det glidit på tvären. Än idag fattar jag inte hur jag lyckades hålla uppe en 250+ kg hoj när den går på tvären och därtill inte klota. Tror jag förbrukade en stor portion tur den dagen:näsblod

Det finns säkert många på just detta forum som inte håller med - men det är faktiskt riktigt roligt att köra motorcykel även om man INTE ligger på varvstopp, fullt nerlägg och 30+ på skyltad hastighet! Hitta rätt vägar och rätt hoj, så blir upplevelsen så mycket mer. Att du är medveten om din dödlighet vid så unga år ökar nog möjligheterna för att du ska bli en långlivad knutte med brett perspektiv på körningen! :)

Det är det. Eller iallafall första gången jag inser att livet kan gå totalt åt fanders på några sekunder. Och det är det jag är rädd för. Visst att det är kul att köra. Men rädslan för att det ska hända något finns hela tiden där sen jag drog omkull för första gången.

Precis därför skall du ge dig ut o köra igen.
eller åtminstone åka med någon ut.
om inte annat för att man alltid skall göra det som man är rädd för för att växa som människa

Risken är att du grubblar sönder det och att du blir rädd och skapar fel situationer pga ditt grubblande.
Motorcykel körning fungerar bäst när man är medveten men avslappnad.

Man skall vara medveten om att livet kan ta slut på någon sekund, men göra vad man kan för att det skall vara så länge som det går.

Precis därför skall du ge dig ut o köra igen.
eller åtminstone åka med någon ut.
om inte annat för att man alltid skall göra det som man är rädd för för att växa som människa

Risken är att du grubblar sönder det och att du blir rädd och skapar fel situationer pga ditt grubblande.
Motorcykel körning fungerar bäst när man är medveten men avslappnad.

Man skall vara medveten om att livet kan ta slut på någon sekund, men göra vad man kan för att det skall vara så länge som det går.

Där skrev du något bra. Fallet är så att jag känner mest för att vara ute och glidåka, inte "bomba". Men något som gjorde mig lite ställd (som jag skrev tidigare) var när jag stod längst bulten häromdan och sporthojar gled förbi i 130+. Jag tycker att jag kör som ett svin om jag ligger 100 på bulten... (i princip).
Jag är bara rädd om livet och är förvånad över hur fort folk faktiskt kör. Jag har själv aldrig varit uppe i högre hastigheter (förutom när jag åkt bakpå storhojar). Så har ju inte insett hur kul det kanske är. Men jag har hellre livet i behåll, alldeles för många går åt...
Nu ska jag ut och åka i det fina vädret. På återseende :fyllisar

Jag är bara rädd om livet och är förvånad över hur fort folk faktiskt kör.

Det kan vara så att dessa 130+'are bara kör på 80% av sin förmåga.
Medans du i 100 kör över 90% av din förmåga (säger inte att det är så men kanske).
Då känns 100 för dig mycket värre än 130 för dom.
Många av dom jag åker med är bättre piloter än jag så jag låter dom åka utan att haka på.
Bättre lite svid i egot än rejält ont i kroppen! :fakta

Kör lungt! :tummenupp

Där skrev du något bra. Fallet är så att jag känner mest för att vara ute och glidåka, inte "bomba". Men något som gjorde mig lite ställd (som jag skrev tidigare) var när jag stod längst bulten häromdan och sporthojar gled förbi i 130+. Jag tycker att jag kör som ett svin om jag ligger 100 på bulten... (i princip).
Jag är bara rädd om livet och är förvånad över hur fort folk faktiskt kör. Jag har själv aldrig varit uppe i högre hastigheter (förutom när jag åkt bakpå storhojar). Så har ju inte insett hur kul det kanske är. Men jag har hellre livet i behåll, alldeles för många går åt...
Nu ska jag ut och åka i det fina vädret. På återseende :fyllisar

Det där med 130+ på bulten hänger ihop med att de flesta kört hoj ett tag och vant sig vid hojkörandet, och ofta också lärt sig hantera hojen bättre. När man är grön känns 100 på en krokig 70-väg riktigt fortigt, när man kört ett tag så känns det som normalfart i princip...

Få saker i livet är riskfria. Var gång man sätter sig i bilen för att åka till jobbet eller affären riskerar man att bli påkörd. :rolleyes: Men jag tycker inte att man ska låta det förstöra livsglädjen. :) :tummenupp

Efter varje krasch så har jag varit uppe och åkt så fort jag kunnat. Visst jag kör inte exakt likadant som tidigare men jag skulle knappast säga att det är pga att jag blivit fegare. Mer att jag blivit mer medveten om riskerna med hojåkandet och faktiskt insett att det är bättre att tänka efter en gång extra innan man gasar på det där lilla extra. Det kan vara det lilla extra som avgör om du hamnar på akuten eller får åka hoj resten av livet.

Jag har träffat asfalten några gånger av olika orsaker och man tänker alltid innan man sätter sig på bågen igen...

Upp i sadeln så fort som möjligt! Gäller inte bara ryttare utan även hojåkare! För din egen skull. Sluta aldrig med ett 'nederlag'. Ju förr man är tillbaka i sadeln desto bättre. Gammal sanning i kavalleriet m.m.

För mig är det inte farten som är kicken oavsett om jag rider eller kör. Det är känslan av att jag trots att jag gör det jag gör, så har jag fortfarande kontroll. Kicken är att närma sig gränsen, utan att gå över den. Men då gäller det att inse var man har sin egen gräns, och respektera den. Övning ger färdighet, och gränsen kan flyttas. Jag har en jäkla respekt för tävlingsförarnas färdighet. Dit kommer inte vi 'vanliga' att nå. Vi får vara bra på något annat. :lol

Jag är ingen ängel jag kör för fort bryter mot trafikregler mm. Men jag skulle aldrig uppmana ett barn/yngling till det. När jag var sjutton "viste" jag att jag var odödlig...

När jag var sjutton visste jag att jag INTE var odödlig. Då hade jag redan varit på akuten flera år tidigare och blivit hoppsydd efter ridolycka. Inte fick det mig att sluta 'bomba' i full galopp. Bästa räjset var på en fd täby-galoppör. :lol Varje gång jag sätter mig på en hoj eller häst, så är det en riskkalkyl. Så har det varit så länge jag kan minnas. Jag slutar inte för det, jag försöker bara få oddsen på min sida. :)

...det är våra liv vi riskerar när vi väljer att köpa motorcyklar av den här kalibern.

Nääää, det är inte själva köpet som är livsfarlig... :lol

Det där med 130+ på bulten hänger ihop med att de flesta kört hoj ett tag och vant sig vid hojkörandet, och ofta också lärt sig hantera hojen bättre. När man är grön känns 100 på en krokig 70-väg riktigt fortigt, när man kört ett tag så känns det som normalfart i princip...

"Måste man klota för att se lyckan i hojåka?"

Jag måste ha missuppfattat det där... Jag tycker tjusningen ligger i att undvika att klota...:rolleyes:

Sist jag körde tyckte jag att "140-180" var lagom på g:a 73:an, på bulten gick det väl inte mer än i 100 i snitt

Nu tillhör jag dock de där som har "lyckats" 2 ggr ordentligt & ingen av dessa ggr har det gått speciellt fort.
1a ggn 60-70 & 2a ggn ca 50
Men landningen var inte bra någon av dessa tillfällen.

Lyckan för mig var att få lägga ned hojen i långa svepande böjar - typ fotoböjen/bulten
Den känslan ser jag fram emot att uppleva igen:tummenupp

Om jag klotar igen hoppas jag att det är sista gången :död

Last edited:
Man måste inte klota, men man ska vara jäkligt medveten att det kan ske.
Är man bara inställd på att det finns en risk med allt man gör, blir man oftast mindre berörd när det sker.

/ "nyklotad", 2 veckor kvar i rullstol sen jävlar ska det köras!:yoparty

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...