Måste man inte ha en skylt när man övningskör?

Mingves skrev:
Orsaken till att man har den är väl för att medtrafikanterna skall förstå att personen med skylten inte har alla hästar hemma vad gäller framförande av fordon i trafiken. Tex. om du kommer med din båge och skall köra om nån så är det ju ganska skönt att se skylten "Övningskörning". Då är du ju berädd på att han kan svänga utan att blinka, vilket vissa som övningskör gör ganska frekvent.....
Jag tycker det är fånigt att inte våga visa att man övningskör. Frågan är, har man verkligen trafikmognad om man inte vill ha på skylten?

///Mats

Du menar alltså om man "har alla hästar hemma" så kan köra utan! ;)

*Lyfter en ytterst gammal tråd!! :banana

Vad säger polisen om dom stoppar en om man har "tappat" övningskörningsskylten? Är det böter eller tillsägelse?

När jag övningskörde med bil så blev man så jä*la illa behandlad i trafiken av andra, låg å sniffade en i röven, gjorde dumma omkörningar på en å en massa sånt trams! Så jag är väldigt skeptisk till att ha den på när jag övningskör MC, vill inte vara så utsatt igen, speciellt inte på en MC!!

Mvh André

*Lyfter en ytterst gammal tråd!!

Vad säger polisen om dom stoppar en om man har "tappat" övningskörningsskylten? Är det böter eller tillsägelse?

Svaren på dina frågor står redan i tråden, så varför lyfta?

//SSB

Hämtat från vägverkets hemsida:

Tänk på att:

fordonet måste ha en skylt baktill som anger användningen:
- I trafikskola, en röd skylt med texten ÖVNINGSKÖR,
- Vid privat övningskörning, en grön skylt med texten ÖVNINGSKÖR

SSB skrev:
Svaren på dina frågor står redan i tråden, så varför lyfta?

//SSB

Då det har angetts ett par olika alternativ i tråden, från tillsägelse till 1500kr i böter så tänkte jag att någon därute kanske vet var någonstans på den skalan sanningen ligger! :confused:

Mvh André

Out_Spinner skrev:
Varför behöver man ingen skylt när man kör upp? Det tyckte jag var konstigt.

Anledningen är att om man har en sådan skylt på ryggen så skulle det innebära att kontrolanten har ansvaret för dig. När du kör med farsan är det hanns lapp som rycker om du gör nått tokigt.
Så man har ingen skylt eftersom det är DU! som är ansvarig för digsjälv när du kör upp och inte vägverket! :banana

Bötesbelopp vid avsaknad av övningskörningsskylt:

Bötesbeloppet är fastställt som ordningsbot till 600:-

Med vänlig hälsning
/Polisen - Bilinspektör

Punkt slut för denna tråd :)

Du behöver varken ha skylt eller handledare med dig om du skall övningsköra....

Övningskör gör du även med ditt körkort -- så vida du inte heter Valentino Rossi :tungan :tungan

F.ö. lagar är till för att brytas, jag säger: skit i att ta körkort - kör andå - då e du riktigt 1337 (leet för alla som inte är datanördar).... :Bugar

Få se hur många som får moralklåda nu :fyllisar

phaeton skrev:
F.ö. lagar är till för att brytas, jag säger: skit i att ta körkort - kör andå - då e du riktigt 1337 (leet för alla som inte är datanördar).... :Bugar
hehe... mer än så säger jag inte ... he he he... :hihi

SSB skrev:
Bötesbelopp vid avsaknad av övningskörningsskylt:

Bötesbeloppet är fastställt som ordningsbot till 600:-

Med vänlig hälsning
/Polisen - Bilinspektör

Punkt slut för denna tråd :)
Vi satt och diskuterade detta på jobbet idag igen, då var den en som sa att handledaren även får en prick i körkortet, stämmer detta?

Rätt så intressant hur många olika svar man kan få på en fråga!

Mvh André

Att övningsköra på MC utan skylt på ryggen med motiveringen att medtrafikanterna uppför sig illa då är rent BS! Tanken med handledaren är ju att denne ska ligga bakom och de framför lär ju inte se skylten (om det inte är Stålmannen som är ute och kör, röntgensyn you know!).

Hej, undrade bara om man kan köra med en övningskörningsskylt fastsatt på ryggen istället för att behöva den där gula västen.

Hej, undrade bara om man kan köra med en övningskörningsskylt fastsatt på ryggen istället för att behöva den där gula västen.

Grymt av dig att hitta en sån pass gammal tråd och skriva i den ist för att skapa en ny tråd! :tummenupp

Om det ändå fanns fler som dig :yoparty :tummenupp

Jag använde ett gammalt bälte och gjorde hål i kanterna på skylten och trädde igenom.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!