Måste man inte ha en skylt när man övningskör?

Det kan vara mycket möjligt. Men vad för slags hänsyn får man igentligen? Folk som ligger och nosar en i baken och gör annat skoj bara för att jävlas. Kanske man skulle köra utan skylt även vid övningskörning.

Övningskörde i Skövde i fredags, bilisterna hade noll respekt för mig, låg som kåta kaniner i röven på mig tryckte:dummer. tur man hade god marginal till fordonet framför.:tummenupp sådana förare skulle behöva en extra kurs i visa hänsyn, man sitter ju liksom oskyddad och öppet på en Motorcykel.

Övningskörde i Skövde i fredags, bilisterna hade noll respekt för mig, låg som kåta kaniner i röven på mig tryckte:dummer. tur man hade god marginal till fordonet framför.:tummenupp sådana förare skulle behöva en extra kurs i visa hänsyn, man sitter ju liksom oskyddad och öppet på en Motorcykel.

Det där är en av de främsta anledningarna till att man inte kan hålla hastighetsbegränsningarna på trafikerade vägar med MC. Bilister som kommer ifatt lägger sig inte alls sällan och trycker rakt upp i röven på en. Att svänga fram och tillbaka i sin fil, blinka lite med bromslyset m.m. får ofta de som inte sitter och läser fb eller dylikt att backa några meter iaf...
Annars kan man vända sig om bakåt och stirra på dem. Det brukar funka rätt bra med.

Det där är en av de främsta anledningarna till att man inte kan hålla hastighetsbegränsningarna på trafikerade vägar med MC. Bilister som kommer ifatt lägger sig inte alls sällan och trycker rakt upp i röven på en. Att svänga fram och tillbaka i sin fil, blinka lite med bromslyset m.m. får ofta de som inte sitter och läser fb eller dylikt att backa några meter iaf...
Annars kan man vända sig om bakåt och stirra på dem. Det brukar funka rätt bra med.

Eller som jag gjorde för några dagar sen på en 2+1 väg med vajer. En bil låg typ 3 meter bakom mig i 110kmh där det var enfiligt. Så jag saktade långsamt in tills vi stod stilla. Sen gasa jag satan och såg inte den biljäveln nå mer. Jag hatar när idioter får mig att också bli en idiot.

Vända sig om och stirra är effektivt, ända tills framförvarande (som såklart också sitter och fejsbookar bakom ratten) får för sig att bromsa och agera stoppkloss åt dig :fakta

Vända sig om och stirra är effektivt, ända tills framförvarande (som såklart också sitter och fejsbookar bakom ratten) får för sig att bromsa och agera stoppkloss åt dig :fakta

Jo, så det säkraste är att helt enkelt inte vara i den positionen alls. ��

Det är inget krav att handledaren ska ligga bakom, han kan köra först om han vill. Detta för att även ska kunna visa placering på väg m.m.
Kontrollerade detta med transportstyrelsen för några år sedan.

Det var anledningen till att vi skippade skylten när jag körde med mina barn. Folk verkar bli som tokiga när dom ser en övningsskylt. Upplevde flera gånger att bilister trängde sig om mig och la sig två meter bakom den som övningskörde. Fick köra om token och bromsa ned så det blev en lucka igen. Körde vi utan skylt så var det inga problem. Sorgligt men sant.

Haha ni får tänka på att det finns sådana här feta mongos
som är på väg till BB med sin syster som han gjort gravid
och har ett ärvt körkort som vill visa att han kan köra fast han krockat 31 gånger per år.När en efterbliven ser en grönskylt så tror denna att han kan spänna sig o sen är det kört.Den efterblivne försöker hävda sig men har alltid kört
bort.Då chansar en efterbliven förare på att visa att han
kan köra mot en övningsbil..

Rätt kul när dom gör så mot en omålad radiobil.

Dom får cykla i 2 år sen:D

Det var anledningen till att vi skippade skylten när jag körde med mina barn. Folk verkar bli som tokiga när dom ser en övningsskylt. Upplevde flera gånger att bilister trängde sig om mig och la sig två meter bakom den som övningskörde. Fick köra om token och bromsa ned så det blev en lucka igen. Körde vi utan skylt så var det inga problem. Sorgligt men sant.

Gjorde precis som Du, när jag övningskörde med sonen. Både för A1 och A2.
Och av precis samma anledning - mycket säkrare utan skylt/väst.

Övningskört med grabben ett antal ggr, stor tydlig övningskörningsväst på, inte upplevt något av det som beskrivs. Dock ligger vi inte 20km/h under gällande hastighetsbegränsning, utan 10-15 över. Problemet med alla bilar som sitter o tittar i telefonen istället för i backspegeln kvarstår ju, men dom ser ju varken hojar, andra bilar eller övningskörningsskyltar.
Lite roligt var det däremot när jag övningskörde med dottern (bil), då vi hade mammas lilla Renault Megane körde alla om, när vi åkte min Jeep så körde dom inte om. Körde lika fort i båda fallen :-)

Upplever också att folk respekterat mig och kompisen som är ute och övningskör (hon kör inte super fort heller men det tar sig :) ), stor tydlig väst och skulle säga 9 av 10 lägger sig onödigt långt bakom, jäkligt skönt

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back