Måste man acceptera rekvisitioner eller bara 70% av värdet?

BillS

DayDreamer©
Gick med
15 May 2004
Hoj
R6/YZ400F
Tja grabbar.
Nu vänder jag mig till er insatta i försäkringsärenden.
Jag gick nyligen omkull med min hoj och kläderna och hjälmen gick sönder.
Kläderna vad ett Yoko Optima goretex-ställ. Iom att Yoko blev uppköpta av Scott i våras har de nu lagt ner all tillverkning i väntan på att Scott ska ta över, och det finns ingen likvärdig ersättare till Yoko-stället. Det går heller inte att få tag i på annat håll, allt är slutsålt överallt.
Så vad jag nu hade tänkt mig var att köpa ett skinnställ istället, och det för runt 9000 skulle ge mig ca 4000 kr över. Men nu ställer sig försäkringsbolaget på tvären och påstår att om jag köper ett skinnställ istället så godkänner jag det som en likvärdig produkt till Yoko stället och får inte mellanskillnaden. Detta gäller vad jag än väljer.
Så jag undrar om man har rätt till kontant ersättning eller om man bara har rätt till likvärdig produkt?
Jag är en sån där jobbig jävel som heller inte ger sig så går det ätt få som jag vill så kommer jag att va ett as tills det blir som jag vill. Men det skulle va skönt att veta om det går innan man börjar va jobbig.
Tack
Bill S

De senaste åren har det blivit alltmer ovanligt att bolagen lämnar kontant ersättning, utan man kräver istället likvärdiga produkter. Åtminstone har jag fått för mig att det är så när det gäller nyare grejer.

Det som i slutändan avgör vad du har rätt till är försäkringsavtalet. Kolla vad som står där om saken.

Enligt min erfarenhet av liknande fall blir det svårt att få mellanskillnaden, ett ställ i samma prisklass bör du ju ha rätt till, jag skulle leta upp ett för 13 000t. Sen har jag varit med om att envishet många och långa telefonsamtal fax mm hjälper till... :tummenupp

Ankan skrev:
De senaste åren har det blivit alltmer ovanligt att bolagen lämnar kontant ersättning, utan man kräver istället likvärdiga produkter. Åtminstone har jag fått för mig att det är så när det gäller nyare grejer.

Det som i slutändan avgör vad du har rätt till är försäkringsavtalet. Kolla vad som står där om saken.
I mitt fall förklarade jag situationen för min handläggare; att jag kanske aldrig mer kommer att åka hoj, iallafall inte inom överskådlig framtid. Erhöll kontant ersättning utan diskussion eller avdrag. Fast det kanske bara beror på att min handläggare är förträfflig.

Efter min vurpa förra året fick jag kontakt ersättning för sveda & värk och för skador på handskar, stövlar, och skinnställ.

I falled med handskar och stövlar så tog jag hjälp av min mc-affär som gjorde en värdeminskningsbedömning, som bifölls helt.

I fallet med skinnstället skulle den kontanta ersättningen vara till för reparation - jag fick själv uppskatta kostnaden, som var hälften av vad det tänkte ersätta mig i kontanta medel för hela skinnstället.

Hjälm fick jag en som var värd lika mycket, jag fick alltså handla hjälm för samma värde som en ny hjälm av samma modell, eftersom hjälmen inte längre fanns i stan. Jag skulle inte fått någon mellanskillnad, däremot handlade jag mörkt visir, näs och halskydd för delar av överskjutande belopp.

Bolaget ? IF.

Last edited:
Min handläggare på Länsförsäkringar vid förra årets olycka reglerade ALLT (varenda pinal) kontant direkt.. tjong o bom bang...

Jag t.o.m ifrågasatte varför inte rekvisition men hon sa att det bara krånglar till det både för mig och för dom med merarbete. Det var ju ändå dom som skulle betala i slutändan när fakturan annars kommer.

/Nitrous

Kul att fler tycker som jag i vart fall.. Man blir ju jävligt förbannad på de jävlarna :kulspruta :död..
Men ska kolla vad som står i avtalet.. Bör ju ligga nån stans.. Men jag ska ha cash, annars blir jag sur.. Och dom vill inte se mig sur..
//B

BillSkullman skrev:
Kul att fler tycker som jag i vart fall.. Man blir ju jävligt förbannad på de jävlarna :kulspruta :död..
Men ska kolla vad som står i avtalet.. Bör ju ligga nån stans.. Men jag ska ha cash, annars blir jag sur.. Och dom vill inte se mig sur..
//B
Med den attityden kan du räkna med rekvisition.

valmers skrev:
Med den attityden kan du räkna med rekvisition.

Äh.. Jag tycker ändå man försäkrar ett värde, inte en sak, om du förstår vad jag menar. Att man sen skall bli tvungen att köpa hos deras allierade för att dom skall tjäna pengar tycker jag är fel. :kocko Försäkringen har man ju för att få ut de pengar man lagt ut för en vara, så att jag kan välja att köpa en annan vara. Skall ju inte spela roll om jag kan tänka mig en billigare vara jag har ju försäkrat ett värde, så då skall man ju få ut hela beloppet tycker jag..

BillSkullman skrev:
Äh.. Jag tycker ändå man försäkrar ett värde, inte en sak, om du förstår vad jag menar.
Nja, det heter ju sakförsäkring just för att du försäkrar en sak, inte ett värde.
Vid ett försäkringsärende har du rätt till en likvärdig produkt. Oavsett vad du en gång betalat eller vad den kostar idag.

BillSkullman skrev:
Äh.. Jag tycker ändå man försäkrar ett värde, inte en sak, om du förstår vad jag menar. Att man sen skall bli tvungen att köpa hos deras allierade för att dom skall tjäna pengar tycker jag är fel. :kocko Försäkringen har man ju för att få ut de pengar man lagt ut för en vara, så att jag kan välja att köpa en annan vara. Skall ju inte spela roll om jag kan tänka mig en billigare vara jag har ju försäkrat ett värde, så då skall man ju få ut hela beloppet tycker jag..
Nej. Läs villkoren.

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...