Måste hålla inne kopplingen jättehårt för att kunna starta.

Joffo

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2023
Hoj
Suzuki DR 650 -97
Har en Susuki 650 -97, och råkade lägga ner den när jag skulle träna på u-svängar, kopplingen tog i lite och nu måste jag verkligen ta i allt jag kan för att starta den, men sen när jag startat den så funkar kopplingen som den ska, dragläge osv är precis som innan.. vad kan det vara?
 
Kan vara så att kontakten vid kopplingsgreppet har fått en kyss.
Ok, tackar
Vad menar du med jättehårt? Du ska ju klämma in greppet i styret, men sen är det ju stopp och blir inte bättre ju hårdare du klämmer.
Svårt att förklara, kopplingshandtaget kan ha blivit lite snett så man kan få det lite under handtaget, då får man ta i längst ut på kopplingshandtaget och dra det mer under handtaget och trycka hårt..
 
Ok, tackar

Svårt att förklara, kopplingshandtaget kan ha blivit lite snett så man kan få det lite under handtaget, då får man ta i längst ut på kopplingshandtaget och dra det mer under handtaget och trycka hårt..
Tänk om det fanns ett sätt att visa de man frågar typ som ett litet filmklipp, bilder eller använda fler ord när man förklarar -Oh, wait….
 
Gör så här: det sitter en strömbrytare på kopplingshandtaget med två kablar i och ett gummiskydd över.
Dra loss kablarna från kontakten och sätt ihop dem med varandra, lägg i friläge och prova att starta.
Startar den så har du problemet i handtaget ( fästet snett eller dyl )
 
Då så, då är det nog ett fel som är trasigt. Lagar du det så är allt helt igen. Lycka till.
Men hoztic du vet ju att vi rekommenderar att inte laga det som inte är trasigt, o inte förrän vi har uppdagat att något som inte är trasigt i verkligheten är trasig kan vi rekommendera att konstatera att något fel är trasigt o bör repareras,
Om då ts inte vill visa/tala om att ett fel är trasigt går det inte att påsta att ett fel är trasigt och då bör repareras.

Ts kan säkert ladda upp ett par bilder på det som fått lite pisk så är det mycket enklare att ställa en diagnos.

Annars prova chaptgp4 den är kompetent om ts bara förklarar tydligt vad som har hänt..
 
Ok, tackar

Svårt att förklara, kopplingshandtaget kan ha blivit lite snett så man kan få det lite under handtaget, då får man ta i längst ut på kopplingshandtaget och dra det mer under handtaget och trycka hårt..


Hojen du har som avatar?

Den är utrustad med Barkbusters.
Dom tar antingen hand om alla problem vid sådana här enkla fall.
...eller gör dem mycket värre.

Det låter som om ditt kopplingsgrepp blivit bockat inne vid fästet/roten.
Det skall normalt inte påverka kopplingsbrytaren, så något konstigt har verkligen hänt.

Att koppla förbi brytaren som @sportbike föreslår kallas för att "bygla över" och det gör somliga av oss redan i butiken när vi hämtar ut vår nya hoj.

Passa på att kolla efter sprickor och skador i kopplingshandtagets fäste som sitter skruvat fast emot styret.
Att du behöver - eller ens kan dra kopplingsgreppet förbi det normala läget tyder på att det är just den delen som är skadad. Kanske tillsammans med själva kopplingsgreppet.

Summa summarum:
Du kan tillfälligt göra hojen körbar genom att bygla över kopplingsbrytaren, men grundfelet behöver åtgärdas - innan du vänjer dig vid att köra med trasiga grejer...

Ta reda på vad som är sönder och köp nytt. Här är ett förslag du kan handla från:


Ett tips för framtiden är att allt på styret som sticker ut bara skall skruvas mjukfast.

Det skall sitta - men kunna justeras rimligt enkelt för hand. Detta för att ge grejerna chans att klara ett fall - och för att föraren skall kunna trycka tillbaka det efteråt utan att börja fippla med verktyg.
Framför kiosken.
Med åskådare.

Det enda som skall fixeras så hårt som möjligt är eventuella Barkbusters.
Dom skall fan sitta, annars gör dom mer skada än nytta.

Ofta är det tvärt om på hojar man provsitter.
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top