Många som ska åka mälaren runt 2011?

Nyllet87

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Cbr600F 2011
Är det många som åker mälaren runt ? Är det värt det ? kommer jag ha ont i röven i 3 år efter ? någon som vet eller har tipps ?

Kommer du köra mälaren runt ?

Jag har åkt några gånger, jag brukar välja att åka efter skocken, ty det går fruktansvärt sakta ibland om man ligger mitt i konvojen av hojar.
Men ett tips jag fått (om man är morgonmänniska, till skillnad från mig :gnissla). Är att åka före skocken, sedan stanna på ngt bra ställe med utsikt, och där sitta likt Ferdinand och titta på alla bisarra och roliga byggen (triken som är byggd på en träbåt mm).

attachment.php

Notera tankloggan
IMG_2597.jpg

Sedan sitter man upp på hojen när det börjar tunna ur i ledet. Så att man kör efter skocken.

Om du har en känslig stuss så kan du ju även ta den korta vägen, över bron.

Huruvida du får ont i röven eller ej beror nog mest på vilken efterfest du hamnar på och hur mycket du dricker.

"Äldre män ska man ej förakta
de gör det noggrannt, de gör det sakta
Unga män det är bara skit
ty det är knappt att de hittar dit" :slicka

Last edited:
haha, men fan jag e riktigt sugen, men är det typ 99% kromslädar som kör rutten eller ? finns d några riktiga hojjar med oxå eller ? :D

haha, men fan jag e riktigt sugen, men är det typ 99% kromslädar som kör rutten eller ? finns d några riktiga hojjar med oxå eller ? :D

Brukar vara hojar av alla slag. Har aldrig åkt hela varvet men har varit med på delar vissa år. Brukar vara en allmänt trevlig tillställning.

Tittar hellre på än att åka bland så många osäkra förare, som vinglar och inte håller avståndet. Har åkt 2 ggr och det var inget för mig..Skulle hellre köra motsat håll denna dag:)

Känner du dig smått hotad av krompråmar kan du alltid ta med kEtTingeN!!11;)
Ja, mååånga kromslädar är det. Men också en del roliga/häftiga byggen och människor.
Precis som Jörgen säger så är det en lysande idé att tjuvstarta, för att sedan ansluta igen efter värsta rusningstrafiken.

Själv vet jag inte riktigt om jag kommer iväg men hoppas på det!

Last edited:
Hur många km är det runt??

Hmmm cykelloppet "Mälaren runt", d.v.s. det med tvåhjulingar med pedaler som surrogat för kolvar är 340 km. Eftersom det är samma blötgrubba som ska avverkas torde motorcyklarna avverka samma sträcka.

(Blötgrubba = Vatten i sänka, att jämställas med svenska ordet "Sjö")

De senaste två åren har jag kört Mälaren runt åt andra hållet. Då får man vägen helt för sig själv och kan kolla köerna åt andra hållet....

Hett tips, istället för att sitta och svära i köerna runt Södertälje eller Kvicksund.

Det är en stor procent glidarhojar. Kör man sporthoj är det inte så kul att sitta och köa. Som nämts kan åka tidigt och sedan sitta och titta på alla hojar som passerar. Vill man gå runt och spana hojar kan man göra det vid starten eller vid stoppet i Eskilstuna. Ett tips för att slippa köandet är att skita i att köra gamla riksvägen till Södertälje utan ta motorvägen förbi Södertälje för att sedan haka på när ledet blivit mer utspritt och farten lite mer dräglig. Har själv åkt en gång och det räckte.

Åkte -91 första gången.

Som sagt, att åka tidigt och sitta i vägkanten och glo är helt ok!
Kommer förbi en del riktigt sjuka ekipage.

Förra årets guldmedaljör var en halvfet man 50+ på råskabbig Kawa 550 -81.

Det som gjorde att han fick medalj var hjälmen och näsan.

Ett stort köttigt huvud med norra europas ståtligaste potatisnäsa.
Ansiktet och näsan stack liksom ut genom öppningen i hjälmen.
Det hade inte gått att stänga visiret. (Om han nu hade haft något.)
vintage%2Bhelmet.jpg

Låter inte som bra i text, men det var ren bizzaro-magi irl! :banana

Får se om jag kommer loss.

/e

är det motorväg hela vägen?

Djävla bajs att man precis ställde av hojen:huvet
får hänka nästa år istället

*/ ?>
Nyheter
Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

Back