många som kör utan körkort?

Det tror jag inte, däremot tror jag att det är många som kör utan behörighet för till ex ostrypta 25kw:are mm.

Nej, det är nog betydligt vanligare bland bilister.

En gissning är att de som kör utan kort oftast antingen stulit/lånat hojen eller kommer från länder där det inte är lika viktigt med särskilt körkort för MC...

De jag känner som kört utan kort har gjort det kortare turer på lånad hoj. Vet ingen som kör aktivt utan kort.

En som ringde på en hojannons jag hade ute sa att han inte hade hojkort men kör så bra att alla tror att han har körkort. Undrade om han fick provköra hojen :dummer

Nåja.. Darwin tar väl hand om honom o andra utan körkort förr eller senare.

organdonator skrev:
2111295 En som ringde på en hojannons jag hade ute sa att han inte hade hojkort men kör så bra att alla tror att han har körkort. Undrade om han fick provköra hojen :dummer

Nåja.. Darwin tar väl hand om honom o andra utan körkort förr eller senare.

Inkl dig själv eller? Varför skall en snubbe som inte har a-körkort köra sämre än någon som har?? Jag vet folk som har körkort som kör som rena sopor. Man undrar ibland hur dom fick det. Jag känner många som kör utan, men som håller på att ta körkort och "övningskör" själva.

Tror inte man är en sämre förare bara för man kör utan körkort. De jag känner kör lugnare än oss som har.

/M

vbg_snake skrev:
2111350Tror inte man är en sämre förare bara för man kör utan körkort. De jag känner kör lugnare än oss som har.
Ja, körkortet är ett bevis på att man får köra, inte att man kör bra.

Orca69 skrev:
2111395 Ja, körkortet är ett bevis på att man får köra, inte att man kör bra.

Exakt, men många tror att förare utan körkort kör som sopor. Det e mycket man inte får göra, men som många gör ändå. För vissa är det bättre att vara våldtäksman än att köra utan körkort verkar det som

vbg_snake skrev:
2111350 Inkl dig själv eller? Varför skall en snubbe som inte har a-körkort köra sämre än någon som har?? Jag vet folk som har körkort som kör som rena sopor. Man undrar ibland hur dom fick det. Jag känner många som kör utan, men som håller på att ta körkort och "övningskör" själva.

Tror inte man är en sämre förare bara för man kör utan körkort. De jag känner kör lugnare än oss som har.

/M

:tomten

Jag hadde ingen att övningsköra med så jag gjorde det själv! Åkte även till uppkörningen själv på en Gsxr 1100.

vbg_snake skrev:
2111350 Inkl dig själv eller? Varför skall en snubbe som inte har a-körkort köra sämre än någon som har?? Jag vet folk som har körkort som kör som rena sopor. Man undrar ibland hur dom fick det. Jag känner många som kör utan, men som håller på att ta körkort och "övningskör" själva.

/M

Visst kan det vara så att det finns de utan körkort som kör bättre, men jag skulle gissa att dom generellt sätt kör sämmre.
Han som ringde mig hade ju tex inte tagit kortet, vilket betyder att han antagligen börjat köra hoj ute i trafiken utan handledare och sedan fortsatt köra i flera år. Sen att köra utan körkort tycker jag visar brist på omdömme, vilket är något jag tycker man ska ha när framför fordon på allmänna vägar. Men det är kanske bara jag som tycker det?

Orca69 skrev:
2111395 Ja, körkortet är ett bevis på att man får köra, inte att man kör bra.

Det är i mina ögon ett bevis på att man uppfyller vissa minimikrav. Jag ser då gärna att alla på vägarna har klarat vissa krav innan de får ge sig ut.

vbg_snake skrev:

/M

Vet inte om du kände dig träffad men som en annan skrev så överlag så lär ju dom som har KK köra bättre. I mc utbildningen lär man sig faktiskt ganska mycket!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT