Många klagar på regeringen ..är ni höger eller vänster?

• Thread starter Thread starter IronMike
  • Start date Start date

Höger, vänster eller soffliggare?

• Antal röstningar
    0
Mr Vader skrev:
ok... jag anade en viss ironisk ton i att det skulle varit mp som lobbade för friskolor...

Nej, jag menade ju just att mp fällt sossarna flera ggr just beträffande friskolor då de röstat med de borgerliga istället.
När, var och hur kanske någon annan kan specificera.

Mr Vader skrev:
ska något block kunna reformera detta land behöver vi snarare ett nytt parlamentariskt system och jag ser majoritetssystemet, liknande det man har i England, som ett bra system. Visst är det förödande för våra marginalpartier, men det behövs knappast fler partier än i Riksdagen snarare färre och alternativet kan vara en spärr på ca 6% för att få starkare regeringar...
Här håller jag inte med. Ta bort 4%-spärren och öka antalet platser i riksdagen så blir landets styrande mer representativa för befolkningen. Man öppnar då för nya samarbeten.

Wunder skrev:
Här håller jag inte med. Ta bort 4%-spärren och öka antalet platser i riksdagen så blir landets styrande mer representativa för befolkningen. Man öppnar då för nya samarbeten.

Herregud, tycker du inte vi har nog med knapptryckare i riksdagen?! Hälften vore nog. Dom gör ju inget annat än att trycka på den knapp dom blivit tillsagda att trycka på. Är inte emot demokrati men dessa snubbar gör ju inget för demokratin precis. Sitter o håller käft, trycker på sin knapp och lyfter 46 400kr/mån från stadskassan.

Wunder skrev:
fler ytterligheter att ta hänsyn till, tror inte det ger bättre representation för vad svenska folket tycker...

Agamemnon skrev:
Herregud, tycker du inte vi har nog med knapptryckare i riksdagen?! Hälften vore nog. Dom gör ju inget annat än att trycka på den knapp dom blivit tillsagda att trycka på. Är inte emot demokrati men dessa snubbar gör ju inget för demokratin precis. Sitter o håller käft, trycker på sin knapp och lyfter 46 400kr/mån från stadskassan.
du tror alltså inte att riksdagsmännen utövar sitt inflytande innan de röstar, de olika partierna överlägger internt innan de röstar och självkart finns det de som röstar som majoritetten i partiet enats om...

Mr Vader skrev:
fler ytterligheter att ta hänsyn till, tror inte det ger bättre representation för vad svenska folket tycker...

du tror alltså inte att riksdagsmännen utövar sitt inflytande innan de röstar, de olika partierna överlägger internt innan de röstar och självkart finns det de som röstar som majoritetten i partiet enats om...

Dom utövar alldeles för lite, däri ligger problemet. "Kvalitén" skulle inte bli sämre med hälften så många. Du KAN inte påstå att majoriteten av dom utövar sitt uppdrag aktivt.

Mr Vader skrev:
Jag ska kanske förtydliga mig lite... lägre skatter kan ses som större utgifter i statsbudgeten, som påverkar räntan uppåt (eftersom inlåningsbehoven blir större), högre kronkurs(iallafall till att börja med) och därmed kostar det företagen mer att investera i Sverige...

Lagre skatter innebar inte storre utgifter i statsbudgeten (kanske skulle man kunna argumentera for det om budgeten inte blir balanserad). Det kommer definitivt att komma en rantehojning snart anda, vad som kanske ar mer forvanande for manga ar att hojningen kommer bli 50 punkter (snarare an 25) - kom ihag var ni horde det forst... Dessutom ar svenska kronan valdigt undervarderad som det ar nu anda - trots det tror jag inte en appreciering kommer fa namnvarda effekter for utlandska foretags villighet att investera i Sverige.

Mr Vader skrev:
sedan är min övertygelse att den tredjedel av befolkningen som redan idag har det svårt att få ekonomin att gå ihop kommer med dina förslagna reformer att få det ännu svårare. Visst är det bra med lägre inkomstskatt, men om den effekten och det dubbla försvinner vid en sjuksrivning så är det inte mycket värt. Kan vi däremot få ner kommunalskatten eller landstingskatten. kanske bör man avskaffa landstingen och skapa en sjukvårdsmyndighet som fördelar resurser utifrån behovet i olika landsdelar och att man driver sjukvården mer som ett stort företag, här tror jag det finns mycket pengar att föra in i sjukvården istället för i en massa byråkrati som landstingsfullmäktige är. Deras övriga uppgifter kan man troligtvis lätt föra över på kommunerna, självklart medför det även omfördelning av resurser.

Jag tror ocksa att manga kommer att fa det svarare med de atgarder jag foreslog och det ar absolut inget jag gillar. Daremot ogillar jag den totala fornekelse av harda fakta manga gor sig skyldiga till annu mer. Lite av kissa i byxan syndromet - varmt och skont for stunden, men inte varst vidare trevligt i langden. Att ha en sa stor del av den arbetsfora befolkningen utanfor arbetsmarknaden som Sverige har idag ar inte hallbart - varken ur konkurrenskraftshanseende eller de negativa sociala effekter som uppstar av utanforskap. Efter att ha jobbat ett tag utomlands sa blir jag latt nervos nar jag tanker pa hur Sverige ska kunna bibehalla nuvarande konkurrenskraft och valstand. Tyvarr lever manga fortfarande i villfarelsen att Sverige ar bast pa allt (aven om det inte ar nagot som manga oppet erkanner). Det parat med Svensk xenofobi ar en mycket farlig cocktail for Sveriges utvecklingsmojligheter - vi har sa mycket att lara av andra!

Haller helt med dig om nodvandigheten att reformera svensk sjukvard (i synnerhet efter att en gang fatt insyn i KS verksamhet vid ett konsultuppdrag; jag har varken tidigare eller senare sett en mer ineffektiv organisation...).

Chrille skrev:
Det är ju faktisk inte helt oviktigt. Inte nog med att välja rätt utifrån sina egna funderingar, att utmåla sig själv som 30-årig moderat hade fanimej inte varit ett uppköp.

Som Bingo konstaterat emellanåt - Alla korkat stereotypa höger-extra-allt-moderater förstör för de som verkligen bygger sin övertygelse på riktiga argument och genomtänkta värderingar.

Haller helt med om den analysen, ibland kan det bli riktigt jobbigt nar man delar vissa asikter med "fel" grupp. I synnerhet nar man vet att de bakomliggande motiven till att man hyser samma asikt ar diametralt motsatta. Det ar lite som om man skulle gilla designen och korkanslan i en BMW (bil), men det skulle fan ta emot att kopa en 3-serie bara pa grund av de signaler man sander ut. I dom har lagena maste man vara stark nog att skita i vad andra tillskriver en for attribut bara for att man tror pa en specifik asikt (eller kor en viss bil). Jag erkanner dock villigt att jag hyser hyfsat mycket fordomar mot personer som gar i Kanadagas-jackor och rosa skjortor. Det gor ju livet sa mycket enklare...

urf skrev:
Lagre skatter innebar inte storre utgifter i statsbudgeten (kanske skulle man kunna argumentera for det om budgeten inte blir balanserad). Det kommer definitivt att komma en rantehojning snart anda, vad som kanske ar mer forvanande for manga ar att hojningen kommer bli 50 punkter (snarare an 25) - kom ihag var ni horde det forst... Dessutom ar svenska kronan valdigt undervarderad som det ar nu anda - trots det tror jag inte en appreciering kommer fa namnvarda effekter for utlandska foretags villighet att investera i Sverige.

Jag tror ocksa att manga kommer att fa det svarare med de atgarder jag foreslog och det ar absolut inget jag gillar. Daremot ogillar jag den totala fornekelse av harda fakta manga gor sig skyldiga till annu mer. Lite av kissa i byxan syndromet - varmt och skont for stunden, men inte varst vidare trevligt i langden. Att ha en sa stor del av den arbetsfora befolkningen utanfor arbetsmarknaden som Sverige har idag ar inte hallbart - varken ur konkurrenskraftshanseende eller de negativa sociala effekter som uppstar av utanforskap. Efter att ha jobbat ett tag utomlands sa blir jag latt nervos nar jag tanker pa hur Sverige ska kunna bibehalla nuvarande konkurrenskraft och valstand. Tyvarr lever manga fortfarande i villfarelsen att Sverige ar bast pa allt (aven om det inte ar nagot som manga oppet erkanner). Det parat med Svensk xenofobi ar en mycket farlig cocktail for Sveriges utvecklingsmojligheter - vi har sa mycket att lara av andra!

Haller helt med dig om nodvandigheten att reformera svensk sjukvard (i synnerhet efter att en gang fatt insyn i KS verksamhet vid ett konsultuppdrag; jag har varken tidigare eller senare sett en mer ineffektiv organisation...).
Sverige är inte bäst i allt, men jag vill hävda att vissa företag som flyttar ut sin verksamhet förlorar enbart pengar på det. Man har helt enkelt för dålig koll på vilka kostnader som kan uppstå och därmed får man ej rätt beslutsunderlag. Sedan ska vi kanske inte konkurrera inom vissa branscher, utan satsa de resurserna på tekniker och kunskap som leder oss in i nya branscher och affärsmöjligheter...

Det är skönt att vi är överens om något iallafall... in med en ny sjukvårdsreform i Sverige... :tummenupp

Ur dagens nyheter igår: Integrationsverket vill omvandla flyktingförläggningar runt om i landet till permanenta bostäder för de tusentals asylsökande som väntas få uppehållstillstånd. En av de aktuella orterna är fagersta.
I fagersta finns det 1337 arbetslösa inskrivna på arbetsförmedlingen och 12 lediga jobb anmälda.

Vänsterpolitik när den är som bäst! Att placera stora grupper invandrare ihop utan rimlig chans till arbete har prövats förrut, det fungerar inte, inte ens om de får ta datakörkort på ams. Ändå gör man det gång på gång på gång.

Enligt min masterplan skall man pytsa ut dom lite här och var. Inte skapa områden där det bara bor invandrare för de blir "dåliga"; arbetslösa flyttar in och arbetande flyttar ut, kriminalitet, fördommar & utanförskap frodas osv.
Sätt dom nära industrier som växer. Arbete skapar integration och ger språkkunskaper.

Markus skrev:
Nej, ingen annan heller tror jag.
Så, vad ska man göra då?

Man skall fortf pytsa ut dem. Hellre 100 städer med 3 st (en pizzabagare, en taxichaffis och en arbetslös) än 1 stad med 300 (en pizzabagare, en taxichaffis, en student och 297 arbetslösa).

Markus skrev:
Så de ska, till skillnad från etniska svenskar, inte få välja var de vill bo?
Nej, det tycker jag inte. När man är självförsörjande kan man få bosätta sig på valfri ort.

Det är inte så konstigt att integrationen i många fall är mer eller mindre obefintlig när invandrare/flyktingar bor med släktingar och landsmän. Egentligen är det ganska naturligt, om man själv tvingades fly till ett annat land skulle man också vilja bo bland svenskar om möjligheten fanns.

/A

General E skrev:
Det får de ju inte i flyktingförläggningar heller.

Det får de väl, det är inget krav att bo kvar på förläggningen - de får ju till och med bidrag om de drar.

General E skrev:
I början nej, efter ett tag ja.

Okej.

Rundningsmärke skrev:
... om man själv tvingades fly till ett annat land skulle man också vilja bo bland svenskar om möjligheten fanns.

Varför då?

(Sliten klyscha för övrigt) :pannkyss

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!