Många köper bil på avbetalning, men hur är det med MC?

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Jag köpte min MV Agusta Dragster 2014 på avbetalning/kredit.
Punga upp 50.ooo:- cash och resterande pyntade jag av på 42 månader.

Banhojar och andra leksaker som kan bli junk lika snabbt som man sätter sig på det har jag handlar med surt besparade slantar.
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Det är rätt vanligt att folk lånar till nya hojar. Det är bara rätt många som högljutt proklamerar att man minsann inte ska låna till leksaker. Personligen tycker jag att det är tveksamt att låna till något alls, men jag tog ändå ett lån för att kunna få råd med en Z1000SX när min första hoj blev stulen. Inte konstigare än att låna till en bil för mig, eftersom att jag lägger lika många mil på hojen som med bilen. Hade väl gärna lagt mer med hojen, men det funkar dåligt att pendla motorväg 10 mil i saltslask på hoj. :gråta

Så, gör som du känner funkar bäst. Men det är billigare att låna till hojen på banken än att ta lånen som brukar erbjudas av hojhandlarna.

Jag gillar heller inte att låna, men ibland måste man ju.
Dock kan jag inte fatta att folk lånar 1-2-3 miljoner för att köpa en jävla lägenhet i Lidköping.. en liten håla :D
Jag har ju inget lån på min fastighet så då är det ok att låna till lite annat istället tycker jag ;)
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Om du har möjlighet att låna med din fastighet som säkerhet istället så få du en mycket bättre ränta. Det är som oftast den absolut bästa varianten.
 

Sheriffen´

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2014
Ort
Borås
Hoj
2003 GSX1540
Den nakna sanningen med lån å avbetalningar är att man inte har pengarna, dvs har inte råd...

Jag förstår inte ditt resonemang.
Om möjligheten finns att ta lån, och du har råd att betala lånet, så har du råd.
Vad är det i detta faktum som säger; "Har inte råd". ?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag förstår inte ditt resonemang.
Om möjligheten finns att ta lån, och du har råd att betala lånet, så har du råd.
Vad är det i detta faktum som säger; "Har inte råd". ?

De är inte så svårt att förstå då... Har du inte pengarna så har du inte råd...

Att låna å kunna betala ränta å amortering är lösning på avsaknaden av pengar.. De är ett annat sätt att ha "råd".. Sen kan man se lån å avbetalning som hyra för någe..
Typ att köpa en fastighet för flera miljoner å se lånet som hyra av pengarna för att kunna ha "råd"..
 

sneJe

Medlem
Gick med
28 Apr 2015
Ort
Norrköping
Hoj
Cyklar för tillfället.
Min åsikt är att folk får göra som dem vill, man har ett eget ansvar över sin ekonomi.

Dock så bör man fråga sig själv; om du måste ta hjälp av ett internetforum för att komma till insikt med hur du ska finansiera ett motorcykel så ska du tänka till en gång extra innan och kanske rådgöra med någon som vet lite mer om din ekonomi än att du "tjänar 20' efter skatt"...
Du kanske har utgifter på 25' och då sitter du redan illa till, du kanske har utgifter på 8' och har då kanske en hyfsad marginal till sparande/lånekostnader/finansiering (vilket man nu föredrar)...
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
De är inte så svårt att förstå då... Har du inte pengarna så har du inte råd...

Att låna å kunna betala ränta å amortering är lösning på avsaknaden av pengar.. De är ett annat sätt att ha "råd".. Sen kan man se lån å avbetalning som hyra för någe..
Typ att köpa en fastighet för flera miljoner å se lånet som hyra av pengarna för att kunna ha "råd"..
Med ditt sätt att resonera så skulle man inte kunna ta lån för att köpa hus, finns inte en kotte som sparar ihop 1+ miljon innan den köper en bostad...

Jag hade inte 70 papp på fickan när jag köpte min hoj förra året, men jag hade råd med en kontantinsats om jag skulle ta den på avbetalning.
Jag hade haft råd att lägga undan 2,5k varje månad och vänta 2 år med att köpa den, men valde att lägga dom pengarna på en avbetalning varje månad istället för att sätta in det på ett sparkonto, och på så sätt få hojen direkt.

Om man har råd att låna och betala av sitt lån, så har man råd.

Sent from my G8441 using Tapatalk
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Med ditt sätt att resonera så skulle man inte kunna ta lån för att köpa hus, finns inte en kotte som sparar ihop 1+ miljon innan den köper en bostad...

Jag hade inte 70 papp på fickan när jag köpte min hoj förra året, men jag hade råd med en kontantinsats om jag skulle ta den på avbetalning.
Jag hade haft råd att lägga undan 2,5k varje månad och vänta 2 år med att köpa den, men valde att lägga dom pengarna på en avbetalning varje månad istället för att sätta in det på ett sparkonto, och på så sätt få hojen direkt.

Om man har råd att låna och betala av sitt lån, så har man råd.

Sent from my G8441 using Tapatalk

Har inte alls sagt eller skrivit att man inte ska ta lån till att köpa hus eller bostad eller saker... Att låna är ett sätt att kunna köpa någe när man inte har pengarna...
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Om du har möjlighet att låna med din fastighet som säkerhet istället så få du en mycket bättre ränta. Det är som oftast den absolut bästa varianten.

Visst blir det billigare att lägga det på bostadslånet, men för mig skiljde det 0,34%. Jag tog ca 100k på finansiering så det gör 340:- / år, eller ca 28:- / månad. Det är ju visserligen pengar det också, men för mig var det inte värt besväret.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Det var lättare att dra på sig skulder i unga år, iaf för mig, hade alldeles för lätt att låna när jag ville byta hoj.
Vändningen kom när jag behöll en hoj i tre säsonger - och plötsligt var skulden borta! Inte för att jag prompt skulle bli skuldfri, utan enbart för att hojen var så kul att jag behöll den. Blev väl ett uppvaknade. :hihi
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Banhojar och andra leksaker som kan bli junk lika snabbt som man sätter sig på det har jag handlar med surt besparade slantar.

"Vanligt folk" resonerar väl så att hoj bara är nöjesfordon och eftersom alla kör som dårar kraschar man ju direkt. Så därför är det ännu dummare att köpa sånt på avbetalning än en solsemester eller så..
Å andra sidan, jag skulle ju inte ha köpt något på avbetalning när jag körde bil på bana. Hade ju varit rätt surt att behöva betala på något man vet ligger på skroten.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
"Vanligt folk" resonerar väl så att hoj bara är nöjesfordon och eftersom alla kör som dårar kraschar man ju direkt. Så därför är det ännu dummare att köpa sånt på avbetalning än en solsemester eller så..
Å andra sidan, jag skulle ju inte ha köpt något på avbetalning när jag körde bil på bana. Hade ju varit rätt surt att behöva betala på något man vet ligger på skroten.

Vad gäller den aspekten du tog upp är jag enig.

Det var rätt många som ett tag körde dyra prestandabilar under finansiering på bana och kraschade dem ett tag. Det var i den vevan som bolagen drog åt snaran på bilsidan. Folk tyckte uppenbarligen att det satt fint med sponsorpengar från försäkringsbolag fram tills dess.

Folk som hade finansierat köpen med egna sparade pengar hade en annorlunda syn på det.
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
"Vanligt folk" resonerar väl så att hoj bara är nöjesfordon och eftersom alla kör som dårar kraschar man ju direkt. Så därför är det ännu dummare att köpa sånt på avbetalning än en solsemester eller så..
Å andra sidan, jag skulle ju inte ha köpt något på avbetalning när jag körde bil på bana. Hade ju varit rätt surt att behöva betala på något man vet ligger på skroten.

Precis, jag körde ju med bil på bana innan, och jag tror inte det vore så kul med skuld på några 100k och inget att sälja :D
 

AxelSa

Medlem
Gick med
7 Jun 2013
Ort
Norrlänning
Hoj
2017 Ktm 1290 Super Adventure R
Jag lever inte för att jobba och spara pengar, jag jobbar för att ha ett roligt liv. Har man ekonomin ska man investera i sig själv. Som några andra skrivit. Man lever så vitt vi vet bara en gång. Vissa har lån på flera miljoner, ser inte ett lån på säg 150.000:- med låg ränta som något man ska skämmas över. Finns garanterat många som ångrar sig på äldre dar att dom inte köpte den där hojen dom så gärna ville ha.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
"Vanligt folk" resonerar väl så att hoj bara är nöjesfordon och eftersom alla kör som dårar kraschar man ju direkt. Så därför är det ännu dummare att köpa sånt på avbetalning än en solsemester eller så..
Å andra sidan, jag skulle ju inte ha köpt något på avbetalning när jag körde bil på bana. Hade ju varit rätt surt att behöva betala på något man vet ligger på skroten.
När jag köpte andra R1an ny behövde jag låna lite pengar på banken, tyckte de var lite väl krassa eftersom det ingick livförsäkring i lånet :rodnar
Det visade det sej att det gjorde även om man inte köpte hoj för pengarna :D

Nu har jag kört hoj bra mycket längre än jag trodde från början och även ekonomin har blivit hyfsat oberoende men skulle jag börja om igen skulle jag inte tveka att ett ögonblick att låna pengar till en hoj och första årets helförsäkring.

Allt kan hända, man kan snubbla på ett jäkla bananskal och bryta nacken, om då ekonomin inte är genomusel vad är då poängen med att späka sej genom att först spara pengar och kanske ännu värre mot alla odds sedan konstatera att man avskyr att köra hoj? :död
 

Drax

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2018
Ort
Sverige
Hoj
KTM 1290 Super Duke R
Har ekonomin att köpa mina leksaker kontant men ser inget fel med att ta lån om man nu skulle behöva det. Vi lever mig veterligen bara en gång så det gäller att ha så kul som möjligt under den korta tid man har.
 

Lillevakt54

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2018
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha r6
Grävde fram denna tråd långt bak i arkiven nu. Men jag vill mkt gärna köpa en hoj men har inte riktigt cashen just nu.. (har ju varit semester precis....). Hur har ni gjort för att lösa det, jag har ansökt på https://www.nordea.se/privat/produkter/lan/billan-och-fritidslan.html och blev inte beviljad, ska man ta SMS lån eller testa att söka mc lån hos flera banker (typ https://www.sambla.se/olika-typer-av-lan/mc-lan/ )? Någon som löst det? Jag har inte jobbat heltid förra året så nordea tyckte inte min inkomst var bra nog för att köpa just nu.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Att ta rätt lån idag är som att hitta en nål i en nålstack med tanke på räntor och villkor.

Själv om jag är intresserad av ny hoj närmsta åren och inte har möjlighet att betala hela summan på ett bräde så kommer jag ta lån på sista biten som andra här har gjort men då blir det via banken. INTE med sms eller internetlån från skumma firmor som lever på att dra in cash på höga räntor mm.

Tips är att googla fram och läsa på ex flashback angående folks erfarenheter med just sms och internetlån samt räntor och då lån på lån effekt. Skrämmande :(

Kolla istället med andra banker eller med Nordea igen om du kan lämna pant av något slag som täckning för lånet. Banken måste alltid ha säkerhet och det kommer man inte undan.

Lycka till! :)
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Grävde fram denna tråd långt bak i arkiven nu. Men jag vill mkt gärna köpa en hoj men har inte riktigt cashen just nu.. (har ju varit semester precis....). Hur har ni gjort för att lösa det, jag har ansökt på https://www.nordea.se/privat/produkter/lan/billan-och-fritidslan.html och blev inte beviljad, ska man ta SMS lån eller testa att söka mc lån hos flera banker (typ https://www.sambla.se/olika-typer-av-lan/mc-lan/ )? Någon som löst det? Jag har inte jobbat heltid förra året så nordea tyckte inte min inkomst var bra nog för att köpa just nu.

Sälj R6an så blir det inte lika mycket att lägga emellan.

SMS-lån är inte ens sista alternativet.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top