Måla på gammal luden tapet?

Tanken var ju som tagen ur facit med det undantag att man spärrar inte med oljefärg idag(såvida man inte är helt tappad bakom en vagn eller kommer från östblocket(där dom uppenbarligen saknar info om vad personlig säkerhet heter))

Finns som sagt vattenburna saker som funkar lika bra och luktar knappt.

Kör du oljefärg bör du varsko dina grannar om vad som sker.

Jasså det säger du? Jobbar dagligen ihop med målare som anses vara bland dom bästa i min del av landet, och dom spärrgrundar med oljefärg. Förstår inte problemet om det gäller ett rum vid ett tillfälle, bara att öppna en öl, rulla väggarna med olja, sova hos en polare och komma hem dagen efter och spackla. Tycker jag iaf..

Men visst finns det alternativ, säger bara vad jag skulle gjort om de va min lya.

Lite tappad är man ju, men härstammar inte från något östblock. Däremot är oljegrundning most bang for the buck, och vid ett separat tillfälle (läs renovera sin egna lgh) tar man ingen skada av lite olja..

Slippa skiten är ett helvete, ruggar upp mer hela tiden..

Klibbduk funkar de till å tabort sånt skit?
Kör nog på iden om att försöka binda ytan med billig skitfärg.

bild e svårt saknar mobilkamera till och med

Last edited:
Nja.. sist jag satte tapet/väv så blev det en 3d modell av kakakusbergen.. va iof tunn ostrukturerad väv och när jag va klar hitta jag renoveringstapet och den ser ju bra stel o fin ut men vette fan..

Själva idén med renoveringstapet är ju att det är en tjock och vridsstyv glasfiberarmerad tapet som täcker ojämnheter. Visst att den kanske inte sväljer vilka ojämnheter som helst men renoveringstapeten som sådan är omöjlig att skapa nya ojämnheter med.

Edit:
Den är t.ex användbar för att täcka gammal glasfiberväv... Sen måste du givetvis tapetsera eller måla på renoveringstapeten då den bara är till för att skapa en ny yta..

http://homepoint.se/index.php?option=com_content&task=view&id=3087 :fakta

Last edited:
Jag tror jag hade liknande problem!
Köpte nått som hette typ Tapet-stripp eller nått, måla på skiten och den löste typ upp tapeten som sen var löjligt enkel att dra bort =)

Borstade av värsta luddet, och måla på, verkar fungera fin fint, inte släppt nått alls och band upp väggen fint, lite slip och spackel (spackla inget innan) och ett lager till så är jag hemma

Jasså det säger du? Jobbar dagligen ihop med målare som anses vara bland dom bästa i min del av landet, och dom spärrgrundar med oljefärg. Förstår inte problemet om det gäller ett rum vid ett tillfälle, bara att öppna en öl, rulla väggarna med olja, sova hos en polare och komma hem dagen efter och spackla. Tycker jag iaf..

Men visst finns det alternativ, säger bara vad jag skulle gjort om de va min lya.

Lite tappad är man ju, men härstammar inte från något östblock. Däremot är oljegrundning most bang for the buck, och vid ett separat tillfälle (läs renovera sin egna lgh) tar man ingen skada av lite olja..

det är ju en smaksak vad man väljer att spärra med. vill inte yttra mig om dina vänners expertis då jag inte känner dem, men om de nu vore så himla duktiga som du vill ge sken av borde dom veta bättre. fungerar lika bra att spärra med vattenburet i dagens läge som med oljebaserat. enda gångerna vår firma använder oljebaserat är om det är brandskada som ska spärras.

Och varför lägga ner denna energi på ett enda rum? slipa av det värsta o börja spackla istället för att hålla på o tramsa runt med massa konstigheter som spärra, sätta upp renoveringstapet osv...

Eftersom jag är helt oduglig på att tapetsera (ser inte vitsen för övrigt) och bara vill ha det vitt så målar jag bara istället. Rev redan målad tapetväv från i huvudsak betongvägg, har för mig att det var totalt 2 lager tapet samt det dom lägger först (på 60-70 talet) vad det nu var, asbestmatta? Hur som helst det var ca 40kvm vägg och jag använde bara vatten, morakniv samt spackelspade. Visst det tar en stund men sen har du den bästa ytan att jobba på, bredspackla som glad amatör = det är ingen raketforskning. Om du hyr en "giraff" se då till att få med slangen till dammsugaren :tummenupp

Gipsväggar är dock en annan femma vilket jag är utan som tur är.

25142555.jpg

25142556.jpg

25142561.jpg

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden