Måla på gammal luden tapet?

Okej kör på det alrernativet! ser det för jävligt ut efter första målningen får jag väll spackla skiten då eller?

Typ ja. Men måla några gånger med lite slip mellan. Köp strukturmedel och blanda i 2sista lagren om du kan tänka dig att få lite mer struktur så döljer du möget bättre.

Slipa de värsta, spärrmåla med oljefärg, bredspackla, måla.. Då slipper du göra om de sen. Ett rum är ju inte så farligt att brespackla, ens för en snickare som jag :D kör på bara :tummenupp

Har inte provat. Men... kräver nog att man slipar en del innan vart fall...

Renoveringstapen täcker rätt bra. är det stora gropar/ojämnheter så funkar det inte men om det bara är en risig tapet där bakom så borde renoveringstapeten räcka..

Hörde någonstans att man kan rolla med tapetklister och låta det fukta upp tapeten under.
Är det någon specialklister så få bort en liten bit och gå på med alla kemikalier du hittar tills du stöter på något som löser skiten.

Är tapetklister billigare än varmt vatten?

Last edited:
slipa bort det värsta luddet sen måla med "stärka grundfärg"(alcro produkt, som binder ihop och blir stenhårt, svindyrt men svinbra), efter det kan du måla eller spackla utan att behöva oroa dig för blåsor.

personligen och ur ekonomiskt synpunkt skulle jag(eftersom det satt som berget så funkar det inte att vattna ner heller då) slipa av det värsta, bre upp med spackel, se över var det blåsar sig och ta bort det direkt(man brukar ju även få gå på och se över blåsor när det torkat också), sedan bre väggarna igen, sen måla 2ggr

Slipa de värsta, spärrmåla med oljefärg, bredspackla, måla.. Då slipper du göra om de sen. Ett rum är ju inte så farligt att brespackla, ens för en snickare som jag :D kör på bara :tummenupp

Tanken var ju som tagen ur facit med det undantag att man spärrar inte med oljefärg idag(såvida man inte är helt tappad bakom en vagn eller kommer från östblocket(där dom uppenbarligen saknar info om vad personlig säkerhet heter))

Finns som sagt vattenburna saker som funkar lika bra och luktar knappt.

Kör du oljefärg bör du varsko dina grannar om vad som sker.

Last edited:
Renoveringstapen täcker rätt bra. är det stora gropar/ojämnheter så funkar det inte men om det bara är en risig tapet där bakom så borde renoveringstapeten räcka..

Det hade varit bra om TS kunde ta en bild på tapeten för är det en såndär jäkla luddtapet från 70 talet som jag tänker på så är den rejält ojämn som sådant. Men som sagt jag har inte provat renoveringstapet heller så sett så...

Byt lägenhet....skoja. Brespackling e kanske inte så lätt för en "amatör", såvida man inte vill slipa ihjäl sig hehe. Och sen så ryker det som fan när du ska slipa. Hade nog satsat på wallcovertapeten. Finns tapetstrip och ångmaskiner o annat skit. Annars bara att rulla på tjockt med tapetklister, och sätta plastfolie över. Låt det sitta över natten, sen bör det funka o skrapa.

känns lite avigt att först skrapa bort tapethelvet för att sedan smälla dit ny tapet (även om det är en wallcover) att sedan måla. Dessutom inte det lättaste att få det snyggt hängt om man nu är amatör.

Ni som testat wallcovern, hur pass döljer den ojämnheter VS bredspackling?

känns lite avigt att först skrapa bort tapethelvet för att sedan smälla dit ny tapet (även om det är en wallcover) att sedan måla. Dessutom inte det lättaste att få det snyggt hängt om man nu är amatör.

Ok, men tänk på att du får brespackla det 2 ggr. En gång lite tunnt, sen 2a gången får du lägga på lite mer. Wallcovern döljer ganska mkt ojämnheter. Vet inte riktigt vad den kostar.

Du menar att det skulle va lätt att bredspackla? :gnissla

Du menar att det skulle va lätt att bredspackla? :gnissla

ja iaf för mig :D

Ok, men tänk på att du får brespackla det 2 ggr. En gång lite tunnt, sen 2a gången får du lägga på lite mer. Wallcovern döljer ganska mkt ojämnheter. Vet inte riktigt vad den kostar.

du menar att man även måste spackla wallcovern? isåfall känns det helt menlöst att sätta upp den(såvida man som sagt inte är hemmafixare o vill få lite hjälp på traven)

Last edited:
Nackdelen med wallcover är att det blir dyrt. Fördelen är att det är betydligt renare än spackel, men bredspackling går fort och är relativt billigt.
Annars häftar du bara upp lite snyggt tyg över hela väggarna så är det löst.

Nackdelen med wallcover är att det blir dyrt. Fördelen är att det är betydligt renare än spackel, men bredspackling går fort och är relativt billigt.
Annars häftar du bara upp lite snyggt tyg över hela väggarna så är det löst.

Bredspackla den typen av tapet jag tror vi pratar om är inte gratis heller.
Jag står kvar vid mitt förslag att måla 3-4 lager med strukturmedel i slutet och slipa efter de 2 första gångerna. Köp typ Infra. Bra och billig färg.
Rusta har helt okej färg som äbillig men lättanvänd och bra täckande egenskaper också med rätt trevliga jordfärger. Typ cacao, naugout, creme, sand osv.

Det här konceptet har fungerat absolut billigast och lättast för mig om det är denna djävulenspåfundtapet som jag misstänker det är.

Alla ni som säger vatten och tapetklister. Är ni säkra på att det är samma typ av klister till denna tapet? jag är det inte då varken tapetklister eller vatten gett mig något resultat där den suttit.

om det är den sortens ludna tapetrester jag tänker på, räcker det med en avhasning sen bredspackla 2ggr, med reservation för lite blåsor sen måla skiten...

men som sagt, en bild på projektet hade underlättat

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...