Måla på gammal luden tapet?

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Satt strucktur tapet i nya lyan skitig och riktigt ful, tog ca 20 min så låg den i soppsäckar, men vad göra nu?:näsblod

Fick fram orginaltapeten men den är typ luden :D polaren säger slipa målaren på jobbet sa bredspackla då de ska va mindre jobb.

Är det verkligen mindre jobb att spackla?!:va Flis är ett stort problem dessutom.

Sen är det så stor skillnad på färg och färg som målare säger?

Bredspackling eller målning kan innebära att tapeten bubblar sig av fukten från spacklet. Tapetborttagare eller en varm, våt lase över skiten så att du får väck allt. Sen kan du i praktiken göra vad du vill.

Funkar oftast bra att måla med oljefärg om du vill "låsa" tapeten från att fuktskadas av färg eller spackel.

Bredspackling eller målning kan innebära att tapeten bubblar sig av fukten från spacklet. Tapetborttagare eller en varm, våt lase över skiten så att du får väck allt. Sen kan du i praktiken göra vad du vill.
Redan testat det där faktiskt, lase är väll tapetklister gladpack? lossna inte nånstans :3freak

Funkar oftast bra att måla med oljefärg om du vill "låsa" tapeten från att fuktskadas av färg eller spackel.
Gött! Ska nog testas

Last edited:
Hörde någonstans att man kan rolla med tapetklister och låta det fukta upp tapeten under.
Är det någon specialklister så få bort en liten bit och gå på med alla kemikalier du hittar tills du stöter på något som löser skiten.

Om det nu bara rör sig om en uppruggad gammal papptapet så kan du väl slipa bort den? Gå lös med ett lagom grovkornigt sandpapper så bör du ha slitit bort det mesta på inte särskilt lång tid alls.

Om det nu bara rör sig om en uppruggad gammal papptapet så kan du väl slipa bort den? Gå lös med ett lagom grovkornigt sandpapper så bör du ha slitit bort det mesta på inte särskilt lång tid alls.
Är lite sugen på köra så och kasta på den färg jag har ståendes bara så länge och spara ihop till seriösare målning i höst. (yeah yeah kommer inte bli av..)

Jaha, sorry jag trodde det vart en hårig tapet på riktigt.

Men om det inte funkar att blöta tills den släpper, kan du ju provmåla och se om det funkar.
hehe hade vart nått :D blir nog så till att börja med har ju inget att förlora på att prova antingen så funkar det eller så hade jag ändå behövt ha ner den :hihi

Last edited:
Den där typen av tapet kan vara ett helvete. Limet de använde då löser sig inte upp så lätt av fukt eller annat klet inklusive dagens tapetklister.

Bredspackla eller renoveringsgips typ ala 6mm.

Alternativt slipa det värsta. Måla, slipa lite till. och måta 2ggr till så får du en ganska ok strukturmålning vart fall. Ös lite extra strukturmedel i färgen om du är rädd för något spacklat eller hål skall komma i fokus. Typ beckers flingor.

Gjort ett par sådana rum nu... fifan. skitjobb!

Är lite sugen på köra så och kasta på den färg jag har ståendes bara så länge och spara ihop till seriösare målning i höst. (yeah yeah kommer inte bli av..)

hehe hade vart nått :D blir nog så till att börja med har ju inget att förlora på att prova antingen så funkar det eller så hade jag ändå behövt ha ner den :hihi

Den där typen av tapet kan vara ett helvete. Limet de använde då löser sig inte upp så lätt av fukt eller annat klet inklusive dagens tapetklister.

Bredspackla eller renoveringsgips typ ala 6mm.

Alternativt slipa det värsta. Måla, slipa lite till. och måta 2ggr till så får du en ganska ok strukturmålning vart fall. Ös lite extra strukturmedel i färgen om du är rädd för något spacklat eller hål skall komma i fokus. Typ beckers flingor.

Gjort ett par sådana rum nu... fifan. skitjobb!
Okej kör på det alrernativet! ser det för jävligt ut efter första målningen får jag väll spackla skiten då eller?

*/ ?>
Back