Mätarhastighet vs. riktig hastighet

:) Ett bra sätt att kontrollera detta är om man bänkar hojen i dynojet bänk
då man kan se den riktiga farten på bakhjulet.
Och på så vi också få fram skillnaden mellan riktig och SK: mätarfart.
Tex min zx-9 turbo gör 285 blås vid varvstoppet med orginaldrevning och mätaren stämmer hyfsat även om den visade lite till, det brukar ju tyvär inte vara ett linjärt fel utan skilja olika mkt beroende på hastighet.
// Björne

Joe Schmoe skrev:
Precis, milen tickar på fort som fan känns det som. Men det måste väl gå att beräkna på något smidigt sätt vad hastigheten borde vara?

Du behöver veta varvtal, utväxling för primärväxeln, utväxling för den växel du kör på, samt utväxlingen för kedjedreven.
Därutöver bedömd omkrets för bakhjulet vid den hastighet du kör, sedan är det bara att räkna lite :)

Dr.Bike skrev:
JO majtii, Sandstream har rätt (för en endaste gångs skull... ;) ) vid ett givet motorvarv kommer ALLTID utgående axel att snurra med ett givet varvtal.
För du har ju exakt samma utväxling genom lådan, den har inte ändrats.
DÄREMOT kommer ju det nya drevet göra att den verkliga hastigheten inte överensstämmer med vad hasighetsmätaren TROR.
Jo men det är ff äpplen och päron majtii. Vid exvis 6000 rpm på säg sexan kommer hastighetsmätaren ALLTID visa ett givet värde.
(eftersom som jag sa, inte utväxlingen genom lådan ändrats.)
Däremot kommer ju den verkliga FARTEN vara lägre efter neddrevning.
Klart jag har rätt, som vanligt :rolleyes: :D

Ponera att jag minskar framdrevet med 1 kugg från 17 till 16 och behåller 42 där bak.
Om jag då utgår från Ulfs inlägg så borde skillnaden bli 1/17 eller 5.8%.
Om jag då kör säg 100 verkliga mil med 16 istället för 17 på min K5:a så borde trippmätaren visa 105,8 mil.
Eller har jag rört till det för mig nu?

Vid bänkning o fullgas slirar däcket, så möjligen går det att jämföra hojmätare med bänkens vid konstant fart.
Ev. skiljer rullradien lite pga däcket inte trycks ihop på samma sätt på rullen som på vägen, fast det är ren spekulation.

Räkna ut varv mot hastighet: Ja, varvar motorn 6.000 v/min och totala utväxlingen från vev till hjul är
10 (primär*vxllåda*sekundärutväxling) så varvar hjulet 600 v/min.
Om hjulets omkrets är 2m så rullar hojen 1200 m/min, dvs 20 m/s. Det är 72 km/t.
På den växeln gör vår hoj 72 km/t vid 6000 rpm.

Sen är det bara att byta siffror efter behag och räkna på det man vill veta.
Enklast är förstås att för varje vxl räkna ut hastigheten vid t.ex. 1000 rpm

Sen lätt att räkna ut hastigheten för vilket varv o vxl som helst.
Största felkällan är däckets omkrets, den stämmer inte exakt i fart med vad man mäter upp stillastående.
sandstream skrev:
Klart jag har rätt, som vanligt :rolleyes: :D

Ponera att jag minskar framdrevet med 1 kugg från 17 till 16 och behåller 42 där bak.
Om jag då utgår från Ulfs inlägg så borde skillnaden bli 1/17 eller 5.8%.
Om jag då kör säg 100 verkliga mil med 16 istället för 17 på min K5:a så borde trippmätaren visa 105,8 mil.
Eller har jag rört till det för mig nu?
'En gång trodde jag att jag hade fel, men jag misstog mig.'
Verkar rätt. Om det ska vara *1.058 eller /0.942 (1-.058) vet jag inte, spelar ingen roll vid 'små' ändringar.
/u

Last edited:
ulf_lundin skrev:
Vid bänkning o fullgas slirar däcket, så möjligen går det att jämföra hojmätare med bänkens vid konstant fart.
Ev. skiljer rullradien lite pga däcket inte trycks ihop på samma sätt på rullen som på vägen, fast det är ren spekulation.

Räkna ut varv mot hastighet: Ja, varvar motorn 6.000 v/min och totala utväxlingen från vev till hjul är
10 (primär*vxllåda*sekundärutväxling) så varvar hjulet 600 v/min.
Om hjulets omkrets är 2m så rullar hojen 1200 m/min, dvs 20 m/s. Det är 72 km/t.
På den växeln gör vår hoj 72 km/t vid 6000 rpm.

Sen är det bara att byta siffror efter behag och räkna på det man vill veta.
Enklast är förstås att för varje vxl räkna ut hastigheten vid t.ex. 1000 rpm

Sen lätt att räkna ut hastigheten för vilket varv o vxl som helst.
Största felkällan är däckets omkrets, den stämmer inte exakt i fart med vad man mäter upp stillastående.

'En gång trodde jag att jag hade fel, men jag misstog mig.'
Verkar rätt. Om det ska vara *1.058 eller /0.942 (1-.058) vet jag inte, spelar ingen roll vid 'små' ändringar.
/u

Tackar, nu har jag nog fattat. :tummenupp

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8