Mätarhastighet vs. riktig hastighet

Joe Schmoe

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2004
Hoj
?
Hur ser formeln ut för att räkna ut vilken hastighet jag har vid ett visst varvtal på en bestämd växel?

Spec på hojen: http://www.aperaceparts.com/tech/04 GSXR600

Har ändrat ett kugg fram och undrar hur mycket det blir när mätaren visar 30, 50, 70 osv.

Ge mig gärna ett exempel taget ifrån länken så jag förstår lite bättre. :confused:

Har den 16 fram innan så ändrar sig utväxlingen 1/16, ca 6 %.
Blir alltså ca 6 % mer varv vid alla farter. Och 6 % lägre fart vid alla varvtal. Hur du nu vill se det.
Antar du gick ner 1 kugg, och hast.mätaren drivs från framhjulet...
/u

Last edited:
På min SV mäts iaf hastigheten på framhjulet och då spelar det ingen roll hur man drevar. Det påverkar inte hastighetsmätningen.
Det är bara om mätaren är kopplad till växellådan som mätvärdet ändras vid drevning.
Det borde väl vara lika på din gixxer -04 som på min SV antar jag.

Last edited:
På fireblade (och väldigt många andra hojar) tas numera hast.signalen från utgående drevet...
Därav problemet.

Bear in da wood skrev:
Det borde väl vara lika på din gixxer -04 som på min SV antar jag.
På min R750 -02 gick mätaren på växellådan och den visade samma hastighet vid samma varvtal oavsett drevning.

De flesta sporthojar mäter på framdrevet, så även Gixxrar.
Så "oavsett drevning" tror jag inte alls på.

sandstream skrev:
På min R750 -02 gick mätaren på växellådan och den visade samma hastighet vid samma varvtal oavsett drevning.

Ja... men det är ju inte detsamma som verklig fart.

I detta fall verkar det ju röra sig om en GSX-R600 -04. Just dessa vet jag inte så mycket om men jag vet att storebröderna (R750) fick mätare på utgående drevet redan -96 och såvitt jag vet har Suz fortsatt med det på sporthojarna sedan dess.
Alltså visar h-mätaren i sådana fall åt skogen efter omdrevning.

Edit: eller möjligen visar den verklig fart efter omdrevning om man drevat åt rätt håll och lagom mycket.

Last edited:
Även 04orna har på drevet. (Likaså K5 & K6)

Efter nerdrevning visar den åt håvete fel. Hade en 750 -00 som visade 317 på klockan.
Även milen tickar på lite för fort.

Last edited:
majtii skrev:
De flesta sporthojar mäter på framdrevet, så även Gixxrar.
Så "oavsett drevning" tror jag inte alls på.

JO majtii, Sandstream har rätt (för en endaste gångs skull... ;) ) vid ett givet motorvarv kommer ALLTID utgående axel att snurra med ett givet varvtal.
För du har ju exakt samma utväxling genom lådan, den har inte ändrats.

DÄREMOT kommer ju det nya drevet göra att den verkliga hastigheten inte överensstämmer med vad hasighetsmätaren TROR.

majtii skrev:

Efter nerdrevning visar den åt håvete fel. Hade en 750 -00 som visade 317 på klockan.

Jo men det är ff äpplen och päron majtii. Vid exvis 6000 rpm på säg sexan kommer hastighetsmätaren ALLTID visa ett givet värde.
(eftersom som jag sa, inte utväxlingen genom lådan ändrats.)
Däremot kommer ju den verkliga FARTEN vara lägre efter neddrevning.

Plocka bort kedjan så kommer ni att upptäcka att utväxlingen inte påverkar
hastighetsmätaren om den drivs från främre drevet/axeln.
Med vakenhet och lite intelligens kan ni kanske märka att riktiga hastigheten påverkats en liten aning.
/u

majtii skrev:

Precis, milen tickar på fort som fan känns det som. Men det måste väl gå att beräkna på något smidigt sätt vad hastigheten borde vara?

Joe Schmoe skrev:
Precis, milen tickar på fort som fan känns det som. Men det måste väl gå att beräkna på något smidigt sätt vad hastigheten borde vara?

Ja, enligt principen i inlägg tre.

Dr.Bike skrev:
JO majtii, Sandstream har rätt
Givetvis, tankevurpa...
Den mäter på en krans och påverkas inte. Däremot ändras kedjelängd/varv på drevet efter sensorn. Får skylla på brist på kaffe eller nått.

majtii skrev:
Givetvis, tankevurpa...
Den mäter på en krans och påverkas inte. Däremot ändras kedjelängd/varv på drevet efter sensorn. Får skylla på brist på kaffe eller nått.

Ja fan! Nu ska jag oxå ha KAFFEEEEEE här!!

Är det någon som vet hur mycket det felar mellan mätaren och verklig fart på en gixxer 600-k1 till k3???
(standard drevning)

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...