Mäta upp stator Yamaha XT125K

Karkebo122

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2024
Hoj
Yamaha XT125K 1983
Hej! Hur bär man sig åt för att mäta upp en stator på en mc? I detta fall är det en Yamaha XT125K från 83.
 
Hitta en verkstadsmanual så ser du hur många Ohm det ska vara mellan de olika polerna.

Fast är spolarna trasiga så brukar det vara kortslutning trådarna så att motståndet är nästan obefintligt alternativt så är det ingen kontakt alls.
Precis , som Two stroke man säger, du behöver manualen, det här är från en annan Yamaha 125
1734191563280.png
som jag hittade här
men du får söka efter manualen, exempel
bing ? google ? bara söka. ingick inte manualen i köpet, då kan det stå sist i manualen !
 
Jag hade ett problem med statorn på min enduro som höll på att driva mig till vansinne. Ingen gnista och alla mätvärden var ok, så jag började misstänka CDI boxen men att byta den är en dyr hobby. Av en ren händelse så hittade jag vilken spänning som statorn ska ge, man måste ha en multimeter som låser fast högsta värdet. Det visade sig att spänningen var 1/3 av vad det skulle vara. Så statorn kan vara trasig även om Ohm mätningen visar rätt värde.
 
Hej !
Ett tips bara. Mät också mot jord på ledningarna till statorn. Det står av någon anledning
sällan med i verkstadsmanualerna. Så kolla någon av motsvarande röd/vit och brun/grön
mot gods mot statorn (eller vilka färger det är på XT125). Det ska inte vara kontakt där.

Du kan kan ha perfekta resistansvärden genom spolarna, men ändå kortslutning på något
ställe (genom trasig kabel eller dålig isolering i spole).

/ Mikael
 
En viktig egenskap hos statorn är att den kan leverera både spänning och effekt. Såg för längesedan hos Lelles ett tips på felsökning som kollar just detta. Man ansluter en glödlampa till statorn och startar motorn. Då ska lampan lysa. När motorn går på tomgång med ström från batteriet. Men för lampan inte ska brinna av direkt är det lämpligt med tex en H4 60/55 W
Och för lampan med fungerande stator inte ska brinna av direkt kopplas den in så glödtrådarna för hel och halvljus ligger i serie. Dvs inkoppling i röd och vit sladd på den här.

Klarar statorn det här lampan lyser när motorn går på tomgång är nästa test (på större touringhojar)
att ansluta lampan till en sladd från statorn och den andra sladden till en en skruv på motorn.
Här kan det vara svårt få bra kontakt till skruven. Då ska lampan inte lysa (på större och nyare touringhojar, lyser den på större nyare touringhojar så är det kortslutning från statorn till motorn, statorn har brunnit, dags för ny stator.)
Kruxet med den här lilla hojen är att kanske ena änden av statorn (mitten?) är jordad i motorn.
Vad vet jag ?
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top