mäta batteri, hur?

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Tjena, regulatorn laddar inte på batteriet :va Batteriet är nu i princip tomt. Förra året gick regulatorn sönder och jag fick ny och nytt batteri på garantin. Nu händer samma sak igen, skit skumt. Hoppas det inte är regulatorn igen utan bara batteriet.

Hur kan jag testa batteriet och regulatorn utan att lämna in hojjen? har en vanlig multimeter, det borde räcka va? Batteriet är ett YYT7B-BS 12v 6Ah

Borde den mäta bortåt 14V vid belastning eller vad tror ni?

Fattar inget :huvet

Med cykeln igång så kan du mäta på plus och minuspolen på batteriet. Spänningen där ska vara ungefär 14.4V.

Annars brukar det synas på regulatorn om den har gått. Den brukar inte se så minty ut längre.

Med cykeln igång så kan du mäta på plus och minuspolen på batteriet. Spänningen där ska vara ungefär 14.4V.

Annars brukar det synas på regulatorn om den har gått. Den brukar inte se så minty ut längre.

tackar! ok, vid typ 5000 varv eller liknande? om spänningen är under eller över, hur vet jag vad som är fel då? regulatorn ser ok ut, min förra brann mer eller mindre :) kraftig rökutveckling minst sagt.

Tänkte testa med ett nytt batteri först innan jag lämnar in den för ev. byte av regulator.

mäta batteri hur? skkriver du...

Tja en tumstock kan funka, även ett större skjutmått. Håll bara reda på vad som är L, B och H samt var polerna sitter ;)

Sorry min dåliga humor!
Men Red Eye har redan gett dig svaret (i princip) och du frågade ju (faktiskt) hur man mätte batteriet, inte dess kapacitet, funktion, eller laddsystemets funktion så...
Jaja, jag är väl lättroad! ;)

tackar! ok, vid typ 5000 varv eller liknande? om spänningen är under eller över, hur vet jag vad som är fel då? regulatorn ser ok ut, min förra brann mer eller mindre :) kraftig rökutveckling minst sagt.

Tänkte testa med ett nytt batteri först innan jag lämnar in den för ev. byte av regulator.

Ja 4-5000 rpm är normalt de varvtal då en generator är effektivast.
Exakt vad spänningen ligger på är lite modellberoende samt vilken laddningsstatus batteriet har.

MEn kolla att det är skillnad mellan tongång 12,nånting till att du varvar, och att det då visar 13,8-14,6

Last edited:

Tja en tumstock kan funka, även ett större skjutmått. Håll bara reda på vad som är L, B och H samt var polerna sitter ;)

Sorry min dåliga humor!
Men Red Eye har redan gett dig svaret (i princip) och du frågade ju (faktiskt) hur man mätte batteriet, inte dess kapacitet, funktion, eller laddsystemets funktion så...

hehe torrt som fan :tummenupp

vad jag vill göra är att försöka utreda om det räcker att byta ett ett år gammalt batteri eller om jag måste släpa den till verkstan! har du fler torra tips eller andra så Rock on!! :)

Sorry min dåliga humor!

Ladda batteriet med en laddare, låt det sedan stå en stund och mäta polspänningen. 12v ska det vara har du kring 10v har du en cell borta.
Sen kan du mäta "specifika vikten hos elektrolyten" i repektive cell med en syraprovare. Detta för att se om någon cell rasat samman.
Sen kan man även belastningsprova batteriet med apparatur ämnad för detta.
Då ser du om batteriet är friskt och kan leverera vid större strömuttag.

allright, tack för tipsen grabbar! har satt batteriet på laddning får vi se vad som händer här! :tummenupp

hehe torrt som fan :tummenupp

vad jag vill göra är att försöka utreda om det räcker att byta ett ett år gammalt batteri eller om jag måste släpa den till verkstan! har du fler torra tips eller andra så Rock on!! :)

Närå, men som jag sa om laddningen där när hojen går, det är ju grunden, att hojen laddar alltså. Man kan inte paja ett nytt batteri på ett år...(trodde jag) men jodå, en väninna hade köpt ett splajsers svindyrt Yuasa, som hon inte laddade over winter. Det var helkalkat...
Så ja, för att hojen ska kunna ladda, måste ju även batteriet vara helt, och ta emot laddning.

Nu finns det sjuttioellva trådar om alltifrån hur man gör med batterier, länkar till Tudors hemsida, trådar om generatorer, laddregulatorer osv, så jag råder dig att leta lite här på SH.

Det finns MASSOR av jättebra info. Lovar.
Det här med batt/laddning borde ju verkligen ligga i en sticky.

Närå, men som jag sa om laddningen där när hojen går, det är ju grunden, att hojen laddar alltså. Man kan inte paja ett nytt batteri på ett år...(trodde jag) men jodå, en väninna hade köpt ett splajsers svindyrt Yuasa, som hon inte laddade over winter. Det var helkalkat...
Så ja, för att hojen ska kunna ladda, måste ju även batteriet vara helt, och ta emot laddning.

Nu finns det sjuttioellva trådar om alltifrån hur man gör med batterier, länkar till Tudors hemsida, trådar om generatorer, laddregulatorer osv, så jag råder dig att leta lite här på SH.

Det finns MASSOR av jättebra info. Lovar.
Det här med batt/laddning borde ju verkligen ligga i en sticky.

japp, tack! det var ett Yuasa mitt också, men jag har faktiskt underhålls laddat det hela tiden under vintern!

japp, tack! det var ett Yuasa mitt också, men jag har faktiskt underhålls laddat det hela tiden under vintern!

Då BÖR det vara helt, men man ska helst belastningstesta det. Att enbart kolla polspänningen säger inte allt.
Viist man får veta laddningsnivån. Men inte den verkliga kapaciteten.

Då BÖR det vara helt, men man ska helst belastningstesta det. Att enbart kolla polspänningen säger inte allt.
Viist man får veta laddningsnivån. Men inte den verkliga kapaciteten.

Men om man får ut laddspänning borde ialla fall regulatorn va ok, eller hur ska man uppfatta det? att batteriet inte "håller" så länge borde mao betyda att batteriet inte tar emot laddning :rolleyes:

är det mindre än ett år sen? du har ju garanti i ett år minst..

är det mindre än ett år sen? du har ju garanti i ett år minst..

Ja det täcks inom garantitiden som är två år, men verkstan sa att det kunde bli trubbel om dom begärde prylar som redan blivit utbytta på garantin. Fattar inte varför dock!

Ja det täcks inom garantitiden som är två år, men verkstan sa att det kunde bli trubbel om dom begärde prylar som redan blivit utbytta på garantin. Fattar inte varför dock!

Det skall inte spela någon roll alls.
Dock reserverar sig vissa (förmodligen med all rätt) att ursprungsdatumet gäller. Dvs får du ut ett nytt batteri på garantin så börjar garantitiden INTE om från ruta ett på den detaljen.
Men har du gått och köpt det separat är det ju som vanligt.

Det skall inte spela någon roll alls.
Dock reserverar sig vissa (förmodligen med all rätt) att ursprungsdatumet gäller. Dvs får du ut ett nytt batteri på garantin så börjar garantitiden INTE om från ruta ett på den detaljen.
Men har du gått och köpt det separat är det ju som vanligt.

jag jobbar på en auktoriserad bilverkstad. där har vi tre års garanti på bilarna och om t.ex. batteriet lägger av en vecka innan garantin går ut får han ett nytt och två års garanti på batteriet. dessutom lämnar vi alltid ett års garanti på arbetet oavsett om det är ett garantijobb eller inte.

jag kan aldrig tänka mig att en verkstad har rätt att neka garanti på en utbytt del där garantin på fordonet har gått ut...

/Andreas

jag jobbar på en auktoriserad bilverkstad. där har vi tre års garanti på bilarna och om t.ex. batteriet lägger av en vecka innan garantin går ut får han ett nytt och två års garanti på batteriet. dessutom lämnar vi alltid ett års garanti på arbetet oavsett om det är ett garantijobb eller inte.

jag kan aldrig tänka mig att en verkstad har rätt att neka garanti på en utbytt del där garantin på fordonet har gått ut...

/Andreas

Kan bara säga att det var frikostigt av er.
Dock har jag aldrig fått ett kvitto på ett garantiutbyte, som stärker det datum som det blev utbytt.
Fick nyligen en ny tank på garantin, men inga papper eller noteringar om detta.
Sen borde man ju då tex. kunna hålla sig med batteri resten av livet, genom att hjälpa det"att dö" precis då garantin går ut.

haha...killen på verkstaden äger kanske en likadan hoj som är äldre o utan garanti o nyttjat din hojs garanti för nya delar till sig sj...:va så därför han inte vill beställa stuff igen för då kanske dom blir misstänksamma o börjar kolla upp det...:tungan

vilt gissat men fullt möjligt...:gnissla

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...