tks
Ny medlem
Igår skulle en kompis till mig komma över till mig och min flickvän, ute på landet. Han tog sig dit med sin GSX-R 750 (96:a tror jag).
Strax innnan han borde varit framme ringde han och sade att han fått problem med hojen, den hade dött. Han misstänkte något elfel, hastighetsmätaren hade lagt av/fungerat sporadiskt de sista milen innan hojen stannade. Lampor fungerade dock fortfarande, men hojen gick inte att starta.
Han stod ca 3 km längre bort, så vi åkte ned med hästtransport och hämtade upp honom.
Väl på plats försökte han starta den igen. Först på med tändningen, bränslepumpen satte igång, och då han tryckte på start hördes ingen startmotor, utan bara ett "klickande", som i mina öron lät precis som det låter om en av batteripolskruvarna inte sitter ordentligt.
Vi körde hem hojen till flickvännen och rullade genast in den i garaget för att titta på batteriet. Precis som jag misstänkte hade en av batteripolskruvarna skruvat ur sig, och det var inte mycket kontakt alls med batteripolen. Vi skruvade i den, slog på tändningen och försökte starta. Nu hände ingenting. Nada. Inget klick, ingen bränslepump. Lamporna fungerade fortfarande. Inte gick den att rulla igång heller. Vi kollade alla säkringar - de var hela. Kompisens sista teori var att det kommit in vatten i instrumentpanelen (han har inga kåpor på och det regnade). Det lät rimligt, eftersom hastighetsmätaren hade lagt av, och enligt honom gick hojen inte utan instrumentpanel.
Vi lät den stå över natten.
Dagen efter (något piggare) gick vi för att kolla vidare. Provade att starta. Samma som igår. Då upptäckte vi - dödarknappen på styret! Aha! Då vi rullade in hojen i hästtransporten måste vi kommit åt knappen.
Så enkelt var det; trycka på en knapp och hojen gick igång utan problem.
Som tur var så var iallafall ursprungsproblemet den lösa skruven, så man fick känna sig lite duktig och inte bara dum.
Nu vet jag vad jag ska kolla först nästa gång en hoj inte går att starta.
Strax innnan han borde varit framme ringde han och sade att han fått problem med hojen, den hade dött. Han misstänkte något elfel, hastighetsmätaren hade lagt av/fungerat sporadiskt de sista milen innan hojen stannade. Lampor fungerade dock fortfarande, men hojen gick inte att starta.
Han stod ca 3 km längre bort, så vi åkte ned med hästtransport och hämtade upp honom.
Väl på plats försökte han starta den igen. Först på med tändningen, bränslepumpen satte igång, och då han tryckte på start hördes ingen startmotor, utan bara ett "klickande", som i mina öron lät precis som det låter om en av batteripolskruvarna inte sitter ordentligt.
Vi körde hem hojen till flickvännen och rullade genast in den i garaget för att titta på batteriet. Precis som jag misstänkte hade en av batteripolskruvarna skruvat ur sig, och det var inte mycket kontakt alls med batteripolen. Vi skruvade i den, slog på tändningen och försökte starta. Nu hände ingenting. Nada. Inget klick, ingen bränslepump. Lamporna fungerade fortfarande. Inte gick den att rulla igång heller. Vi kollade alla säkringar - de var hela. Kompisens sista teori var att det kommit in vatten i instrumentpanelen (han har inga kåpor på och det regnade). Det lät rimligt, eftersom hastighetsmätaren hade lagt av, och enligt honom gick hojen inte utan instrumentpanel.
Vi lät den stå över natten.
Dagen efter (något piggare) gick vi för att kolla vidare. Provade att starta. Samma som igår. Då upptäckte vi - dödarknappen på styret! Aha! Då vi rullade in hojen i hästtransporten måste vi kommit åt knappen.
Så enkelt var det; trycka på en knapp och hojen gick igång utan problem.
Som tur var så var iallafall ursprungsproblemet den lösa skruven, så man fick känna sig lite duktig och inte bara dum.
Nu vet jag vad jag ska kolla först nästa gång en hoj inte går att starta.