Mästermekanikerna

tks

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha TDM850'92 Suzuki SV650N'99
Igår skulle en kompis till mig komma över till mig och min flickvän, ute på landet. Han tog sig dit med sin GSX-R 750 (96:a tror jag).

Strax innnan han borde varit framme ringde han och sade att han fått problem med hojen, den hade dött. Han misstänkte något elfel, hastighetsmätaren hade lagt av/fungerat sporadiskt de sista milen innan hojen stannade. Lampor fungerade dock fortfarande, men hojen gick inte att starta.

Han stod ca 3 km längre bort, så vi åkte ned med hästtransport och hämtade upp honom.

Väl på plats försökte han starta den igen. Först på med tändningen, bränslepumpen satte igång, och då han tryckte på start hördes ingen startmotor, utan bara ett "klickande", som i mina öron lät precis som det låter om en av batteripolskruvarna inte sitter ordentligt.

Vi körde hem hojen till flickvännen och rullade genast in den i garaget för att titta på batteriet. Precis som jag misstänkte hade en av batteripolskruvarna skruvat ur sig, och det var inte mycket kontakt alls med batteripolen. Vi skruvade i den, slog på tändningen och försökte starta. Nu hände ingenting. Nada. Inget klick, ingen bränslepump. Lamporna fungerade fortfarande. Inte gick den att rulla igång heller. Vi kollade alla säkringar - de var hela. Kompisens sista teori var att det kommit in vatten i instrumentpanelen (han har inga kåpor på och det regnade). Det lät rimligt, eftersom hastighetsmätaren hade lagt av, och enligt honom gick hojen inte utan instrumentpanel.

Vi lät den stå över natten.

Dagen efter (något piggare) gick vi för att kolla vidare. Provade att starta. Samma som igår. Då upptäckte vi - dödarknappen på styret! Aha! Då vi rullade in hojen i hästtransporten måste vi kommit åt knappen.

Så enkelt var det; trycka på en knapp och hojen gick igång utan problem.

Som tur var så var iallafall ursprungsproblemet den lösa skruven, så man fick känna sig lite duktig och inte bara dum.

Nu vet jag vad jag ska kolla först nästa gång en hoj inte går att starta.
 
Kombinerat med att kolla stödkontakten så sparar man många "sicken idiot jag är".......
 
Nu till frågan... vad ska en dödarknapp var bra för, förutom att lura polare...

Det finns ju tändningslås...
 
kaZmur skrev:
Nu till frågan... vad ska en dödarknapp var bra för, förutom att lura polare...

Det finns ju tändningslås...

Vid exempelvis en olycka så kan en icke-mcist slå av tändningen om det behövs (hojen på sida osv). Det är den enda förklaringen jag hört som är i närheten av vettig.
 
Dödarknappen räddade mig från en säker krasch för ett antal år sedan.
Jag kommer sist i ett gäng på en krokig landsväg, liten nedförsbacke följd av en vänstersväng. Laddar fullt på trean nedför backen, lagom innan kurvan är det dags för avslag och kraftig inbromsning. Försöker släppa gasen men hojjen fortsätter ladda.....Får fatt på dödarknappen efter en som det känns evighet, och kan precis ta kurvan med fullt nedlägg ute på vägrenen.
När vi stannar och undersöker vad som hänt visar det sig att låsmuttern till gasvajern gängat loss och låst gasspjället.
Att släppa styret och stänga tändningen hade inte jag klarat av, så numer dyrkar jag dödarknappar :bow
 
okej... i det läget hade jag iofs bara tokbromsat med fullgas men om man nu hinner med att "leta upp" dödaren så e det ju bra...
 
FZ1 skrev:
Dödarknappen räddade mig från en säker krasch för ett antal år sedan.
Jag kommer sist i ett gäng på en krokig landsväg, liten nedförsbacke följd av en vänstersväng. Laddar fullt på trean nedför backen, lagom innan kurvan är det dags för avslag och kraftig inbromsning. Försöker släppa gasen men hojjen fortsätter ladda.....Får fatt på dödarknappen efter en som det känns evighet, och kan precis ta kurvan med fullt nedlägg ute på vägrenen.
När vi stannar och undersöker vad som hänt visar det sig att låsmuttern till gasvajern gängat loss och låst gasspjället.
Att släppa styret och stänga tändningen hade inte jag klarat av, så numer dyrkar jag dödarknappar :bow

:skrämd :skrämd :skrämd

PUUH!!!!!! *torkar svetten ur pannan*
 
inbromsning. Försöker släppa gasen men hojjen fortsätter ladda.....Får fatt på dödarknappen efter en som det känns evighet

om du kollar på vänster styrhalva så sitter det ett handtag (nästan lika dant som bromsen på höger) det kallas koppling, om man trycker in det handtaget så slutar hojen att driva utan varvar bara :crash
 
kaZmur skrev:
okej... i det läget hade jag iofs bara tokbromsat med fullgas men om man nu hinner med att "leta upp" dödaren så e det ju bra...
Jo det bromsades fullt också kan jag lova, men när hundra kusar skjuter på så bromsar det inte tillräckligt mycke....

PS. IFK Norrköping - IFK Malmö = 4 - 1 :) DS.
 
Optimus Prime skrev:
om du kollar på vänster styrhalva så sitter det ett handtag (nästan lika dant som bromsen på höger) det kallas koppling, om man trycker in det handtaget så slutar hojen att driva utan varvar bara :crash
Jo det är helt sant, specielt när man sitter framför datorn i lugn och ro är det ju självklart ;)
 
Optimus Prime skrev:
om du kollar på vänster styrhalva så sitter det ett handtag (nästan lika dant som bromsen på höger) det kallas koppling, om man trycker in det handtaget så slutar hojen att driva utan varvar bara :crash

Japp, så blir det att renovera motor då.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top