Märkligt motorblock. Inga avgasmynningar?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Hmm, var är de fyra mynningarna där avgasrören ansluts på Kawasakis MotoGP-motor?

:va

Bifogat

• t5e.jpg
    t5e.jpg
    99.6 KB · Visningar: 584
  • t98.jpg
    t98.jpg
    110.3 KB · Visningar: 741
Är det inte en "extra del" mellan topp o cylinderrad? eller ser moderna motorer ut så?

tittat och tittat..men kan inte se några täcklock...men jag har i och för sig glasögon

klart och tydligt täcklock på de avgasportarna,kolla under den svarta "pucken" (skydd för kylarvätska) så ser du att locket sitter med en skruv bara.
prenumatiken gör så att de får en sådan ful mellanbit,sitter ju en"pump" i den delen vilket drivs direkt av kedjan som man ser på bild 2.som svar på nästa fråga

fint ritat under tiden jag skrev,paint???:tummenupp

Last edited:
klart och tydligt täcklock på de avgasportarna,kolla under den svarta "pucken" (skydd för kylarvätska) så ser du att locket sitter med en skruv bara.
prenumatiken gör så att de får en sådan ful mellanbit,sitter ju en"pump" i den delen vilket drivs direkt av kedjan som man ser på bild 2.som svar på nästa fråga

fint ritat under tiden jag skrev,paint???:tummenupp
Paint is the shit, med betoning på shit...

Mer fascinerande är hur de kan klara sig från halvlocken vid kamgavlarna, ty utan dessa blir det ju svårt att arborra lagerlägen och överfall för kammen.
Dock är det ju snyggt att slippa halvlocken.

Mer fascinerande är hur de kan klara sig från halvlocken vid kamgavlarna, ty utan dessa blir det ju svårt att arborra lagerlägen och överfall för kammen.
Dock är det ju snyggt att slippa halvlocken.

Med pneumatiska ventiler behövs inga kamaxlar och därför inga lagerlägen... om den nu har sån ventilstyrning.

Gnista ner lagerlägena?:confused:

:hihi

Förmodligen är förklaringen ngt med de pnuematiska ventilerna som omnämnts höger upp i tråden. Men eftersom ventilkåpans yttre skvallrar om ett traditionellt kamdrev mellan cyl 3 och 4 med rotationscentrum i delningsplanet, så känns det ju lite märkligt uatn halvlock.
Men kanhända är det tomt på en sådan roterande axel därinne? Att de bara utnyttjat en befintlig gammal form på kåpan.

Med pneumatiska ventiler behövs inga kamaxlar och därför inga lagerlägen... om den nu har sån ventilstyrning.

Precis, man skulle vilja veta hur det ser ut därinne. Kåpans formspråk skvallrar ju om ett traditionellt inre. Men kanhända har de bara återanvänt en ventilkåpa från kamstyrda traditionella ventiler

Last edited:
För att vara lire offtopic en stund...

Ett överfall är ju ett överfall men om överfallet sitter neråt, typ storänden på en vevstake. Blir de ett underfall då?:va

Dumförklara mig gärna:) de bara slog mig....

För att vara lire offtopic en stund...

Ett överfall är ju ett överfall men om överfallet sitter neråt, typ storänden på en vevstake. Blir de ett underfall då?:va

Dumförklara mig gärna:) de bara slog mig....

Det heter överfall ändå.

Apropå "slog". Om man slår ned ngn med en vevstake, blir det vevstaksöverfall då? :va

mvh
J

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage