Märkliga bromsskivor!!!!

Bee

Medlem
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
Xj900 2001
Jo nu är det så att jag har precis köpt en ny hoj, vilket jag är glad över, men jag har upptäckt problem med bromsarna. :confused:

När man bromsar så vibrerar styret, då tänker man ju att bromsskivorna ska vara skeva...men det pulsera inte det minsta i bromshandtaget.

Sen när jag kom hem och fick tid att titta på det så ser skivorna heltkonstiga ut.

Det är små cirkulära brännmärken på skivan...min jätte bra bild visar det.

Samma sak på båda sidorna.

Beläggen är bra, allt är brembo, alltså inga pirat grejer på.

Hoppas någon kan fatta vad jag menar. :va

Bild: http://img37.echo.cx/my.php?image=namnls7wg.png

Angående brännmärkena så vet jag inte, men när mitt styre vibrerade vid bromsning så var det pga en skev skiva fram. Du kan ganska lätt kontrollera detta iofs, upp med fronten på ett depåstöd och snurra på framhjulet så ser du om det är skevt.

xfader skrev:
Angående brännmärkena så vet jag inte, men när mitt styre vibrerade vid bromsning så var det pga en skev skiva fram. Du kan ganska lätt kontrollera detta iofs, upp med fronten på ett depåstöd och snurra på framhjulet så ser du om det är skevt.

Är det bara jag eller innebär skevaskivor personlig konkurs?

Har icke gott om pengar så snälla säg att det inte är skivorna som är skeva.. :huvet

4 lakan gick det loss på för mig, 2 nya skivor. Dock hade ju inte jag brembo på min, så det kan ju skena iväg ganska fort då. Har personen som ägde hojen innan åkt iväg med skivbromslåset fastsatt kanske? Men som sagt, upp med hojen och snurra på hjulet så kan du utesluta det som fel.

Bee skrev:
Är det bara jag eller innebär skevaskivor personlig konkurs?

Har icke gott om pengar så snälla säg att det inte är skivorna som är skeva.. :huvet

Ring runt på skrotarna, eller varför inte kolla hör på SH först :tummenupp
Själv hittade jag två bra skivor till min hoj för 1500:- på skroten. (dock inte brembo)
Skynda dig innan race säsongen börjar på allvar, då kan det vara kört.
Jag kollade upp mina skivor med hjälp av depåstöd, men det är svårt att se.
Men det slog som F-N i styret! Bara att byta!

Bee skrev:
:confused:

När man bromsar så vibrerar styret, då tänker man ju att bromsskivorna ska vara skeva...men det pulsera inte det minsta i bromshandtaget.

Jag har exakt samma på min hoj fast utan några märken... Mina skivor är inte skeva men dom glappar i rotationsrikningen. Det är dom där nitarna som håller skivan som det är glapp i.

Prova att dra skiva fram o tillbaka med handen i rotationsrikningen så ser du vad som händer.

Last edited:
Bee skrev:
Jo nu är det så att jag har precis köpt en ny hoj, vilket jag är glad över, men jag har upptäckt problem med bromsarna. :confused:

Sen när jag kom hem och fick tid att titta på det så ser skivorna heltkonstiga ut.

Smuts på bromsskivan från bromsbeläggen kan med fin smärgel duk "putsas bort" vet att vissa skivor är känsliga vad för belägg man använder.

Kolla också framgafflen,kan vara dålig olja eller fjädrarna i gafflen som spökar,känns då mer som det små-studsar vid inbromsningar typ riktigt snabb ABS.

Hur är däcket ?

en skev skiva borde kännas i handtaget oxå... kolla det som hållundan föreslog. oljan i gaffeln kan va för dålig.

ta öven loss beläggen å kontrolera så dom inte är "glassade" dvs, blanka, det ska dom inte vara.

Du har inte glasat beläggen???
Bruka yla konstigt då.
Har du skev skiva brukar beläggen slås ut och handtaget ta långt in...

Bee skrev:

det verkar vara samma diskar som på min Guzzi V11 Sport och även
Ducati 916/996/748/998. 250 euro paret verkar vara ett gångbart pris
för nya, begagnat lite billigare:

Sök brembo-grejer till dessa på ebay

de här fina ligger på £67 just nu (15h kvar):
39_1_b.JPG

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=7974908291

Jag (och flera andra) får samma mönster på skivorna utan att dom är skeva så det är nog helt normalt.
Om du håller en penna ed stumt mot gaffelbenet i rät vinkel mot skivan och snurrar på hjulet syns det tydligt om skivan är sned, hoppas du fattar vad jag menar.

UrbanTiger skrev:
Kolla även hjullagren när du håller på och rycker med gaffel och grejer. Kan vara ett dålit lager som jör att hjulet vobblar.. Annars putsa av beläggen och testa igen.

Jag ska beställa nya belägg till hojen.

Sen tänkte jag putsa av skivorna ordentligt...vem vet kanske man har tur och alla blir glada. :pannkyss

Bee skrev:
Jag ska beställa nya belägg till hojen.

Sen tänkte jag putsa av skivorna ordentligt...vem vet kanske man har tur och alla blir glada. :pannkyss

Om du har hojen som står under bilden och ej hojen på bilden så fråga i aprilia tråden...är för mig att det kan vara en små grej bara...men kommer ej ihåg vad det var... har samma pulserande grej på min hoj tyvär när jag bromsar.

Lam-Kaka skrev:
Om du har hojen som står under bilden och ej hojen på bilden så fråga i aprilia tråden...är för mig att det kan vara en små grej bara...men kommer ej ihåg vad det var... har samma pulserande grej på min hoj tyvär när jag bromsar.

Aprilia tråden är konstig...allt jag vill veta nu är hur jag får bort framhjulet...det går bara inte axeln vägra släppa fran hjulet...blir tokig

Någon hjälp mig!!!

Bee skrev:
Aprilia tråden är konstig...allt jag vill veta nu är hur jag får bort framhjulet...det går bara inte axeln vägra släppa fran hjulet...blir tokig

Någon hjälp mig!!!

är det inte så att du har lås skruvar som sitter under axeln?

Om nu skivan är lite skev så behöver du nödvändigtvis inte köpa nya, förra året så hade jag problem med en skev skiva. Pålle här på forumet satte ett lätt men bestämt slag på skivan och vipps s å var det genast mycket bättre! Lite tur så klart men värt att testa..

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman