märklig oljenivå r1

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
dähm nu börja bli varm fötterna när det gäller att hänga/skriva på sporthoj.com =) nu till saken...

idag tog jag ta en tur med rettan...

Tänkte eftersom att jag läst här att dom kan vara duktig på att dricka olja så var det läge att kolla oljan,sagt å gjort. Vinklade upp hojjen, kika i "fönstret" såg att det var lite väl lite i den. (enligt mig stog hojjen rätt så rakt)
tänkte då åker jag väl å köper en flaska då i lung takt.

kört ca en km då tändes oljelampan i uppskattningsvis ca 2-3sekunder.
tänkte va fan...aja eftersom den släcktes innan jag hann stanna + att det inte var lämpligat att stanna där så körde jag vidare den km det var kvar till butiken.
Står å velar vilken olja jag ska köpa.
Köper shelloljan,går ut för för att fylla på. Tänkte bäst att kolla nivån en gång till. vinklar upp hojjen å vad ser jag då? oljenivån står på max...?
eeeh varför? nån som kan förklara?
:va

Du måste låta hojen svalna lite så att oljan rinner ner igen. Och sen har du väl oljenivåmätare istället för oljetrycksmätare på din? Ingen fara att den tänds ibland isf.

FUBAR skrev:
Du måste låta hojen svalna lite så att oljan rinner ner igen. Och sen har du väl oljenivåmätare istället för oljetrycksmätare på din? Ingen fara att den tänds ibland isf.

Jo att det är nivåmätare vet jag, men hur kunde det först var väldigt lite i synglaset sen väldigt mkt?
personligen tyckte jag att hojen stog rakt båda gångerna... :va
men men man vet juh aldrigt tänkte bara om nån kanske visste nått...

Fotrally skrev:
Jo att det är nivåmätare vet jag, men hur kunde det först var väldigt lite i synglaset sen väldigt mkt?
personligen tyckte jag att hojen stog rakt båda gångerna... :va
men men man vet juh aldrigt tänkte bara om nån kanske visste nått...

Kan det vara så att oljan från oljefiltret rann tillbaka? :va

jojon80 skrev:
samma syndrom på min 929:a. Oljenivån stiger när den blivit varm..

Ahh, ja men det är ju normalt, oljan expanderar väl & blir mer lättflytande när den blir varm. Därför man ska kolla när motorn är varmkörd.

X-up skrev:
Kan det vara så att oljan från oljefiltret rann tillbaka? :va

Ja, och oljan som finns i toppen sipprar ju ner också, så nivån kan stiga en hel del. Jag brukar vänta typ 3 minuter efter att jag har stannat innan jag kollar nivån. Tror det står nåt sånt i min Haynes-bok också.

körde hem från jobbet igår natt.. va lite sådär lagom snorkallt.. e nästan hemma när oljelampan börjar lysa.. stannar å stänger av mopeden.. slår på tändningen, alles ist ok.. :va
kollade oljan.. halvfullt ca 1 minute efter att jag stängt av hojen...
den verkar dricka lite olja med.. illa..

har råkat ut för dedär att oljelampan lyser lite då å då förut med.. kan de va den som har kleggat igen?

Bytte olja för ca två månader sedan. Kollade sedan oljan för ca en månad sedan, det var då helt ok.

Kollade oljan idag igen, såg då inget i fönstret. Fick hälla i ca en liter innan nivån var hyffsad (men fortfarande för låg). Känns nästan pinsamt att erkänna detta, men jag trodde inte att nivån skulle kunna sjunka så mycket så snabbt...

Vad kan vara fel? Varför har den plötsligt druckit så mycket olja?

Är det bara att fylla på till ok nivå och köra, eller bör jag akta mig?

Läs i manualen hur man läser av oljenivån. Man ska varmköra o sen vänta typ 5 min eller liknande.

Min oljelampa har aldrig tänts, jag fyller på lite över max o de har funkat bra i typ 1000 mil nu.

Förövrigt kollar jag oljenivån typ varje gång jag stannar hojen :)

har också för vana att slå en koll i oljenivåfönstret innan jag sätter mej på hojen. min for och läckte olja förut och efter det har det liksom blivit rutin att kolla i fönstret.. man har nästan blivit nojig

FUBAR skrev:

Förklara gärna vad som är skillnaden mellan oljenivåmätare och oljetrycksmätare. Och hur funkar dom? Vad sitter på min cbr 929 -01 :confused:

jojon80 skrev:
Förklara gärna vad som är skillnaden mellan oljenivåmätare och oljetrycksmätare. Och hur funkar dom? Vad sitter på min cbr 929 -01 :confused:

Nivåmätaren känner helt enkelt av om det finns tillräckligt med olja i tråget. Oljetryckmätare känner av om det är tillfredställande tryck på oljan i systemet efter pumpen.

Har man en oljetrycksgivare så stannar man om lampan tänds, har man nivå kan man köra till nästa mack och fylla på

Det svar som känns närmast för mig är att olja måste expander...

för när jag kollade nivån först då var det lite å då var motorn helt kall
kollar nivån 10-15min sen med hyfsat varm motor.

det som förbryllar mig att första gången jag kollade så hade den stått still i ett helt dygn...dv då har den haft verklig tid på sig att sjunka ner.

Fotrally skrev:
Det svar som känns närmast för mig är att olja måste expander...

för när jag kollade nivån först då var det lite å då var motorn helt kall
kollar nivån 10-15min sen med hyfsat varm motor.

det som förbryllar mig att första gången jag kollade så hade den stått still i ett helt dygn...dv då har den haft verklig tid på sig att sjunka ner.

När den stått ett dygn är inte oljan varm längre...

nej inte just då jag kollade men den var varm när jag parkerade den dagen innan :tungan
dvs den har haft god tid på sig att rinna ner...

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret