Märkbart mindre vibrationer med styrändar/barsnake?

Ping

Skydiver
Gick med
7 Sep 2004
Hoj
Honda CBR 954 -03 SÅLD, Yamaha YZ-R1 -03 SÅLD
Har surfat runt lite på nätet och sett att styrändar skall minska vibrationer, samma sak med barsnake.

Gör dessa produkter en märkbar skillnad eller är det bara hundralappar i sjön? :confused: och ev fel vikter så vibrationerna ökar?

Kan ju vara gött o slippa motionera händerna under hojturen. Kanske bra ide att investera i ett par Lightech styrändar till min R1-03, för att rädda styret vid ev krasch?

Ska du ha styrändar så ska du ha de tyngsta du kan hitta. Trots det får du inte bort vibrationerna helt. Jag har för mig att Touringbutiken har ett par som väger 300g st, de är de tyngsta jag har hittat.
När det gäller domningar i hö handen så har jag kommit fram till att det är 3 saker som påverkar.
- vikter i styrändarna
- så löst grepp som möjligt om rullen
- löst sittande handske (runt handleden)
Det där med handsken (blodcirkulationen) är nog det som påverkar mest tycker jag.

Lycka till, hojta till om du kommer på nåt hokus pokus.

Jag bytte från original clip-ons med tunga styrändar till Waltermoto clip-ons utan några vikter. Märker ingen skillnad på vibrationer alls. Det är lika mycket som innan, händerna domnar om man kör en längre sträcka ca 10-15 mil i sträck och det bara sticker i dom efteråt.
Jag har hört att man kan fylla styrena med Blyhagel, ska tydligen göra susen mot vibrationer, har inte provat dock.

Annars kan ni leka med kompressions dämpningen fram (även fjäderspänningen men den kommer ändra viktsfördelningen), den har oftast liten inverkan på körbarheten men större inverkan på vibrationer och respons från vägen.

Vibrationerna i styret är ett resultat av resonansfrekvensen hos hjulet/dämparna och styrets styvhet och vikt. Om dessa överlappar får man onödigt mycket vibrationer i styret.

(detta är vad jag upplevt själv, någon annan kanske kan bekräfta?)

Last edited:
Nyheter
Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...