män som färdas som kvinnor....

sant, hade det suttit någon annan i bilen när jag kör i mörker så hade jag bett dem köra.
helt klart.
har tjejer sämre mörkerseende? eller vi vill kanske bara ta färre risker.

Jag tror faktiskt att det är så att tjejer har bättre mörkerseende än killar. Fast jag kan komma ihåg fel. Jag har i alla fall för mig att jag läste något sådant i någon biologibok i skolan för kanske 15 år sedan. Reservation för att mitt minne kan vara korrupt efter så många år. Däremot är kvinnor mer sällan färgblinda efterssom färgseendet sitter i X-kromosomen som ju tjejer har 2 av medan vi bara har en.

Sen kan man ju fundera på varför försäkringspremierna är högre för tjejer än för killar? :confused: Tjejerna kör ju så säkert. Detta efter egen erfarenhet. Familjebilen hemma är billigare att försäkra på mig än på frugan, ändå har vi lika många skadefria år (mer än 30) Förklara det den som kan.....

Att det kan verka lite galet med premierna har att göra med att det var ganska vanligt förr att man försäkrade bilen eller motorcykeln på frugan för att få lägre försäkring. Det har dom nu skyddat sig mot genom att höja premierna för kvinnor. Undrar om dom kommit underfund om att man nu kommer att försäkra grejorna på mannen i huset eftersom det är billigare.
En idé är kanske att ha samma premime för båda så slipper man krångla med vem försäkringen ska stå på.

Sen är det ju faktiskt allmänt vedertaget att män som allmänhet tar mycket större risker än kvinnor. Vilket i förlängningen eventuellt leder till att män är något bättre på att hantera bilen/motorcykeln i situationer nära gränsen. Vi skulle med andra ord klara en likvärdig nödsituation bättre än kvinnor men eftersom vi tar större risker kommer nödsituationen att bli värre och vi sitter i grillen på lasse långtradare. Hur man än vänder sig har man ju faktiskt arslet där bak.

Last edited:
Sen är det ju faktiskt allmänt vedertaget att män som allmänhet tar mycket större risker än kvinnor. Vilket i förlängningen eventuellt leder till att män är något bättre på att hantera bilen/motorcykeln i situationer nära gränsen. Vi skulle med andra ord klara en likvärdig nödsituation bättre än kvinnor men eftersom vi tar större risker kommer nödsituationen att bli värre och vi sitter i grillen på lasse långtradare. Hur man än vänder sig har man ju faktiskt arslet där bak.

Huvudet på spiken steffo.

Killar hantarar i regel fordon bättre än tjejer för att killar övar mer.

Killar är oftare presenterade i olyckor för att killar övar mer.

Sen att tjejer blir så j*vla hiiga när det uppstår en situation är en helt annan sak.. :tuttar

Jag läste däremot att en helt färgblind har BÄTTRE mörkerseende än andra.

Jag är övertygad om att tjejer har bättre mörkerseende än killar. Ni kan själva gå ut och göra ett empiriskt test på krogen. Tjejer får syn på, granskar och nobbar killar långt innan killen ens hunnit fram även i de mörkaste av mörkaste krogmiljöer. En kille däremot kan hångla med vilket åkerspöke som helst i nattklubbarnas skumma mörka miljöer.

Detta hade t.ex. ALDRIG inträffat i fullt dagsljus.
puss210_438853w.jpg

Jag läste däremot att en helt färgblind har BÄTTRE mörkerseende än andra.

Om jag som är färgblind skulle ha bättre mörkerseende än de som har fullgott färgseende så vill iaf. inte jag möta någon i mörker som inte är färgblind!

Henrik

Oj, vad många killar som hamnade i försvarställning :D
Då killar redan som nybliven innehavare av körkortet anser sig vara proffs och det verkar hålla i sig resten av livet. HUr många olycker på SH med nybliven förare har varit tjejer? Visst, det är avsevärt fler män som skaffar hoj men tror fortfarande män procentuellt kraschar oftare. Undersökningar har visat att kvinnor generellt är bättre piloter än män, även om många män vagrar tro det.

Att vara osäker i trafiken är aldrig bra.
Att vara försiktig i trafiken är aldrig dåligt.
Att tro sig vara bäst när så inte är fallet är aldrig bra.

Nu har jag inte läst hela tråden men... jag röstar på korvgubbe! :tummenupp

Undersökningar har visat att kvinnor generellt är bättre piloter än män, även om många män vagrar tro det.

Tror du har lite fel där. Som det även nämdes högre upp i tråden, så är män ofta bättre piloter för att vi kör mera, kör hårdare och utforskar gränserna, lär oss vad ett fordon presterar och inte presterar, utvecklar våra spontana reaktioner i situationer där allt håller på att gå åt helvete osv. osv. osv..

Kvinnor däremot är ju säkert mindre representerade i olycksstatistik, men mest på grund av ett mer defensivt körsätt, färre körda mil, mindre gasande, mindre hetsig körstil osv. osv.

Så i ett test av ren körskicklighet & i att hantera ett motorfordon (hoj, bil, båt etc) tror jag en man skulle vinna före en kvinna 9 ggr. av 10.

Därmed inte sagt att det inte finns undantag till detta.

/Robban

Tror du har lite fel där. Som det även nämdes högre upp i tråden, så är män ofta bättre piloter för att vi kör mera, kör hårdare och utforskar gränserna, lär oss vad ett fordon presterar och inte presterar, utvecklar våra spontana reaktioner i situationer där allt håller på att gå åt helvete osv. osv. osv..

Kvinnor däremot är ju säkert mindre representerade i olycksstatistik, men mest på grund av ett mer defensivt körsätt, färre körda mil, mindre gasande, mindre hetsig körstil osv. osv.

Så i ett test av ren körskicklighet & i att hantera ett motorfordon (hoj, bil, båt etc) tror jag en man skulle vinna före en kvinna 9 ggr. av 10.

Därmed inte sagt att det inte finns undantag till detta.

/Robban

:fakta

Edit:http://sv.wikipedia.org/wiki/Färgblindhet

Tjejer kan vara färgblinda men det är sällsynt.

Jag är färgblind och har väldigt bra mörkerseende, tror det är för jag oftast ser färger som olika nyanser och upplever mörkret som samma, att det är olika nyanser, gör väl alla iofs men jag tränade dagligen på det när jag växte upp.

Last edited:
Att sitta och basera sin argumentation på hävdade undersökningar och det ena med det fjärde utan att ge konkreta, styrkande bevis för dessa teser känns lite meningslöst..

..men det kan väl ändå inte komma som någon större överraskning att ett mindre antal män[niskor] skulle smälla om de körde som kärringar?

Bifogat

• kalkon.jpg
    kalkon.jpg
    40.7 KB · Visningar: 38
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden