Män kör bättre än kvinnor?

• Thread starter Thread starter ThomasN
  • Start date Start date
Superbee skrev:
jaao om du som barn var ute och sladdade med cykeln och med mopeden o så, så antar jag att du kör bättre än de flesta som hellre satt inne och lekte med barbirdockor/sminkade sig och köpte kläder

man som kvinna

whats your point?
Att det kanske inte var så övertänkt att killar/män kör bil bättre pga att de lekte annorlunda lekar när de var små..! Man kan inte generalisera ALLT! Och om kvinnor orsakar färre olyckor i trafiken än män är det väl ganska onödigt att diskutera vilka som kör "bäst"?
Man kör bra om man inte orsakar olyckor och skadar sig själv eller andra, man kör inte bra för att man kan köra "aktivt"..!

Sanningen är ju att de flesta trafikolyckor orsakas av män, speciellt i åldrarna 18-20 år.

Den krassa sanningen är också att det är mycket oftare män som kör. Titta på hemvägen hur många manliga resp. kvinnliga förare som ni möter.

Generellt så vill jag hålla med om påståenden om att män kör/reagerar mer korrekt under en paniksituation just pågrund av att de kör oftare och mer aktivt. Detta är ju generellt och gäller Svenska befolkningen i stort.

Men av mer värde är nog att ju mer man kör, desto bättre blir man på att snabbt uppfatta när en situation kan bli farlig. Det har ju inte med kön att göra, utan med erfarenhet.

Vad var det man fick lära sig i körskolan..

En bra förare klarar av att häva en sladd
En säker förare hamnar inte i sladd.

OM en erfaren förare skulle hamna i sladd, så fixar de oftast det också.

honkiie skrev:
vet en tjej som tog 42 lektioner, hursomhellst så har mängden lektioner ganska lite att göra med det hela tror jag. Jag menar bara att ifall nån gör ett vansinnigt filbyte, backar rakt ut på vägen utan att kolla osv osv så är det alltid en tjej 20-50 eller en gubbjävel 50-80. Det är så jag upplever det iallafall.

hur många körlektioner som man har tagit är nog de som spelar minst roll ja,
jag vet att de finns många tjejer som inte kan köra bil, likaväl många killar som inte kan...men att säga att alla kvinnor kör sämre än killar är att dra alla över en å samma kam
tror att dom tjejer som kör bra syns inte i trafiken, men dock dom som kör dåligt, syns och märks och ger oss alla andra dåligt rykte att tjejer inte kan köra bil

Vem har sagt att alla kvinnor kör sämre än killar?

Det var ju ett snitt, självklart finns det killar som hade tatt 50 lektioner(eller va de nu va) och tjejer som tagit 30.

HanneZ skrev:
Vem har sagt att alla kvinnor kör sämre än killar?

Det var ju ett snitt, självklart finns det killar som hade tatt 50 lektioner(eller va de nu va) och tjejer som tagit 30.

När man säger att kvinnor kör sämre än män så geneliserar man och
då tolkas de lätt att alla kvinnor kör sämre än män

Man bör ta med antal mil per år i beräkningen med, en som kör fler mil riskerar att hamna i fler situationer som kan leda till en olycka.
Detta finns dock aldrig någonsin med när det snackas om vem som kör bäst.

Alicia skrev:
När man säger att kvinnor kör sämre än män så geneliserar man och
då tolkas de lätt att alla kvinnor kör sämre än män

haha, på en efterfest (när man är som smartast duvet)
kom vi fram till att den tjejens som kör bäst i världen kör marginellt sämre
än den absolut sämsta killen, och han har inte ens körkort.
Det var roligt då, ja lovar :gnissla

Alicia skrev:
hur många körlektioner som man har tagit är nog de som spelar minst roll ja,
jag vet att de finns många tjejer som inte kan köra bil, likaväl många killar som inte kan...men att säga att alla kvinnor kör sämre än killar är att dra alla över en å samma kam
tror att dom tjejer som kör bra syns inte i trafiken, men dock dom som kör dåligt, syns och märks och ger oss alla andra dåligt rykte att tjejer inte kan köra bil

Nej man ska dra alla över en kant, direkct :pannkyss

NoicE skrev:
haha, på en efterfest (när man är som smartast duvet)
kom vi fram till att den tjejens som kör bäst i världen kör marginellt sämre
än den absolut sämsta killen, och han har inte ens körkort.
Det var roligt då, ja lovar :gnissla

Haha kan tänka mig att det var roligt då
spelar väl egentligen inte så stor roll vem
av män och kvinnor som kör bäst
el gör de det?

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back