Män kör bättre än kvinnor?

• Thread starter Thread starter ThomasN
  • Start date Start date
jag kunde inte övningsköra privat då morsan inte vågade och farsan inte fick :rolleyes:

m.a.o. kom jag till körskolan utan någon erfarenhet av bilkörning i trafik, så jag fick ta pinsamma 10-12h lektioner sammanlagt... fattar inte varför någon skulle behöva mer?! :va

Varför skulle kvinnor köra sämre, visst finns de dom som gör, men dock killar oxå
jag tog 6-7 körlektioner när jag tog bil...
hade killpolare som tog samtidigt och dom körde över tio lektioner och något underbarn körde 21 lektioner...
beroende från person till person, oavsett kön

tycker den största delen till om man e bra chaffis eller inte är hur villig man är på att ta risker i trafiken...

trött? låt nån annan köra
samma med full (finns alldeles för många som inte e nyktra på vägarna)
"jag hinner om innan den mötande bilen/kurvan/krönet"

m.m.

inte på antalet lektioner man tar..
körvana får man av att köra... gör man det på körlektioner så får man professionell hjälp... ska få iaf...

my 2 cents

Spelar ingen roll om det är en kvinna eller man bakom ratten, det handlar om erfarenhet, trötthet, dagsform, intresse och mycket annat mer om det är en bra förare eller ej.

Jag har skällt ut två puckon i trafiken idag, en kille som hade parkerat på en lastzon så jag inte kunnde vända lastbilen och en kärring som tyckte att det var bättre om jag backade 30 meter med 12 meter/20ton lastbil i ett av Gbg:s trängsta områden än att hon körde upp lite på trottoaren för att släppa förbi mig.:huvet

Idioter kommer i alla olika former och det har ingenting med kön att göra!

Vettefan... själv kan man gissa sig fram till om det är en kvinna bakom ratten... brukar oftast göra grova misstag... kör för långsamt, med mera.

Hmm, varför påstår folk att kvinnor kör bättre än män? Ja du, kanske säkrare... men inte bättre, det är jag helt säker om.

Själv är jag helt säker på att om du sätter en kvinna i en bil för att köra runt en bana så snabbt som möjligt hade en man fått bättre tid. Män är helt enkelt bättre förare.

Det är dock högerfoten som är tung hos män... dessutom är vissa riktigt nonchalanta i trafiken, kvinnor är mer aktsamma och spända när de kör.

Män kör bil, kvinnor åker. Men attityderna som lett till den uppdelningen är på väg att försvinna, unga kvinnor tenderar till att även dom köra aktivt :tummenupp

Jag tror att kvinnor kör statistiskt säkrare men om man sätter en man och en kvinna i varsin bil och låter dem råka ut för samma situationer i trafiken så skulle mannen hantera det bättre.

Summa summarum: Män kör bättre än kvinnor fast kvinnor kör säkrare

kaZmur skrev:
Jag tror att kvinnor kör statistiskt säkrare men om man sätter en man och en kvinna i varsin bil och låter dem råka ut för samma situationer i trafiken så skulle mannen hantera det bättre.

Kunde inte sagt det bättre.

kaZmur skrev:

Kan hålla med om det där delvis om du menar på att OFTAST så kör män lite mer crazy och är lite bättre förberedda för vissa farliga situationer, men däremot kvinnor kör säkrare, och försätter sig mer sällan i farliga situationer.

Skillnad på att framföra fordonet bra och köra säkert, såklart ska man försöka bli så bra som möjligt på både och

Alicia skrev:
hade killpolare som tog samtidigt och dom körde över tio lektioner och något underbarn körde 21 lektioner...

ju fler lektioner desto bättre, right?

jag tror jag körde en 12 timmar på körskola + heeelvetes massa privat övningskörning, är ju bara bra, till skillnad från polarn som övningskörde hemma och tog körkort i simrishamn killen trodde att han hade företräde in i en rondell! och då hade han haft körkort ett par dar....

Last edited:
Det beror på hur man definierar "bra". Anser man att man är "bra" då man kör säkert är kvinnor bättre, anser man att man är en "bra" förare då man kan skära en kurva rätt blir nog män bättre. Jag lutar nog åt det första.

thomas80 skrev:
Haha, vad e det för smartingar som gör att snittet för män blir 36,2 timmar för övningskörning hos körskola? :kocko
Det var ju en brittisk undersökning och där kör dom ju på fel sida vägen, och det tar väl en stund att lära sig antar jag. :rolleyes:

kaZmur skrev:
...

Oftast när det gäller bilkörning så menar folk att bra o säkert är samma sak.

Och argument av typen: "Jag behövde bara 3 lektioner och min killkompis behövde 45" är helt ointressant. Det var statistik som hade tagits fram, det finns alltid undantag.

Kan det va så att tjejer läser denna typens artiklar och blir osäkrare på sig själva och därmed tar fler lektioner? Pressar körskolelärarna tjejerna mer eftersom dom vet att dom kan tjäna mer pengar då?

/ Hannes

Jussi skrev:
Det var ju en brittisk undersökning och där kör dom ju på fel sida vägen, och det tar väl en stund att lära sig antar jag. :rolleyes:

Ahh kollade aldrig på orginalet. Jo att det är britter det handlar om förklarar ju en del :tungan

Läste nånstanns att män är bättre på att reagera korrekt i en panik situation efter som de ofta kör "aktivt". Läste på samma ställe att män sedan barnsben tränas att klara sladdar och sådat i och med lekar som pojkar sysslar med i den åldern, tex med cyklar och rullskridskor eller va det nu kan va. (Tyvärr va det i någon tidning för jätte länge sen så någon fin liten källa har jag inte :3freak )

Sen måste jag ju erkänna att jag tycker det inte spelar någon roll om de sitter en man eller en kvinna bakom ratten, alla bilister kör som idioter ändå!!

36.2 resp 51.2 timmar är såklart både privat+bilskola. Annars innebär det att alla jag känner ligger ett antal standardavvikelser under snittet......

Henkka skrev:
Läste nånstanns att män är bättre på att reagera korrekt i en panik situation efter som de ofta kör "aktivt". Läste på samma ställe att män sedan barnsben tränas att klara sladdar och sådat i och med lekar som pojkar sysslar med i den åldern, tex med cyklar och rullskridskor eller va det nu kan va. (Tyvärr va det i någon tidning för jätte länge sen så någon fin liten källa har jag inte :3freak )

Sen måste jag ju erkänna att jag tycker det inte spelar någon roll om de sitter en man eller en kvinna bakom ratten, alla bilister kör som idioter ändå!!

Men om man som tjej leker "killekar" när man är liten för att man tycker att Barbie och My littele pony suger, är man en "bättre" förare än andra tjejer då?

FeeBee skrev:
Men om man som tjej leker "killekar" när man är liten för att man tycker att Barbie och My littele pony suger, är man en "bättre" förare än andra tjejer då?

jaao om du som barn var ute och sladdade med cykeln och med mopeden o så, så antar jag att du kör bättre än de flesta som hellre satt inne och lekte med barbirdockor/sminkade sig och köpte kläder

man som kvinna

whats your point?

Alicia skrev:
Varför skulle kvinnor köra sämre, visst finns de dom som gör, men dock killar oxå

vet en tjej som tog 42 lektioner, hursomhellst så har mängden lektioner ganska lite att göra med det hela tror jag. Jag menar bara att ifall nån gör ett vansinnigt filbyte, backar rakt ut på vägen utan att kolla osv osv så är det alltid en tjej 20-50 eller en gubbjävel 50-80. Det är så jag upplever det iallafall.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back