Män är BÄTTRE bilförare än kvinnor.

Joshi

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2004
Hoj
Nada at the moment
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,512571,00.html

Här har vi faktiskt en undersökning som verkligen visar vem som kör bäst. Märk väl att dom påpekar i undersökningen att kvinnor kör säkrare än män vilket dom också lägger fram bevis för. Men i våra svenska medier så brukar sådana här undersökningar gå ut på att försöka visa att kvinnor kör bättre än män även om deras undersökningar i själva verket visar att dom kör säkrare. Att köra säkert och kunna hantera en bil bra är inte direkt samma sak.

Den artikeln var väl ungefär lika vinklad som de som menar att kvinnor kör bättre? Det var ju enbart manövrering som som backning och fickparkering som nämndes. Visst, män kanske är något bättre än kvinnor även på att köra bil men det har ingen betydelse eftersom män fortfarande står för den stora majoriteten av olyckorna. Knappast för skojs skulle som det finns tjejförsäkringar för mc.

Jag tror såhär... att...hm..tjejjer får öva för lite på att köra busigt. Är det två som skall ut och åka är det av en outgrundlig andledning oftast killen som kör...
Sen faaaaaaan om man skulle kvadda bilen det minsta lilla, eller misshandla den...vilket liv det blir... Hur ska man då kunna lära sig att köra 'häftigt'?? :va :7peta ;)

Flamma - fartdåre när ingen ser...

Äh - dra i våld gubbjävlar.

Artikeln svamlar dock om nån engelsk undersökning - det vet ju alla att engelska brudar inte duger till nånting.

Alla har fel, det är bara jag som kan köra. Jag tycker iallafall det, jag är grymt rädd när jag åker med nån annan.

Last edited:
Undersökningen är ju en sanning med modifikation..

Flest olyckor orsakas av män, säger undersökningen.
Alltså.. Flest ANTAL olyckor.

Ta o räkna de förare ni möter. Jämför hur många kvinnor respektive män som kör.
GIVETVIS så är det ju så att om det är 1000 förare och 200 är kvinnor så löper de ju en mindre risk rent matematiskt.

amullo skrev:
Undersökningen är ju en sanning med modifikation..

Flest olyckor orsakas av män, säger undersökningen.
Alltså.. Flest ANTAL olyckor.

Ta o räkna de förare ni möter. Jämför hur många kvinnor respektive män som kör.
GIVETVIS så är det ju så att om det är 1000 förare och 200 är kvinnor så löper de ju en mindre risk rent matematiskt.
Påpekar åter igen att denna undersökning har statistik från körskolor och jag tror inte att resultaten är fejkade. Som jag sa så kör män BÄTTRE än kvinnor dvs rent körmässigt hanterar dom bilen bättre. Dock så är män inblandade i fler olyckor än kvinnor som säkerligen beror på ett mer hetsigt körsätt. Att köra BRA och köra SÄKERT är två helt olika saker. Kvinnor kör lungnare än män generellt sett och är därför inblandade i mindre olyckor. Om det råder ingen tvivel.

Enl undersöknigar som är gjorda så har män lättare att orienter sig efter röliga föremål än kvinnor(tex i trafiken),detta tordes vara en kvarleva av våran jaktinstinkt tror forskarna.

Långa farbron skrev:
Enl undersöknigar som är gjorda så har män lättare att orienter sig efter röliga föremål än kvinnor(tex i trafiken),detta tordes vara en kvarleva av våran jaktinstinkt tror forskarna.

Kanske det är därför dom hittar bättre än oss (iaf mig). Jag har fan inte ett rätt när det gäller orientering i samhälle och skog.

Joshi skrev:
Att köra BRA och köra SÄKERT är två helt olika saker.

Öh.. nej?.. man måste väl kunna köra BRA för att kunna köra SÄKERT ? :va Jäkla dravel om vilket kön som kör bäst. Det går ju ändå inte att dra alla över en kam. :7peta

Anneli skrev:
Öh.. nej?.. man måste väl kunna köra BRA för att kunna köra SÄKERT ? :va Jäkla dravel om vilket kön som kör bäst. Det går ju ändå inte att dra alla över en kam. :7peta

Man behöver bara vara feg för att köra säkert :tungan

Män kör bäst :yoparty

Man ska dra alla över en kam :hihi (stor kam :va )

Kvinnor kör bättre... ...män kör bättre, bla bla bla. Vart ska denna eviga debatt leda? Körbud för något av könen lär ju inte vara aktuellt... :va

alltså enligt min uppfattning så är det så att i nio av tio fall då nån backar ut före en eller inte förstår att dom är på huvudled så är det kvinnor. Alltså såna där grejer då det lätt kan uppstå en liten krock. Däremot såfort det blir 90 väg så är det vi män som står för problemen. min teori iallafall.

honkiie skrev:
...eller inte förstår att dom är på huvudled ...

Det är lika många män som kvinnor som inte förstår att det där med huvudled upphör och att högerregeln gäller efter det. T.ex. i villaområden etc. Generell kan man aldrig vara. Det finns män som jag överhuvudtaget inte vill åka med.

Anneli skrev:
Det beror väl på hur man definerar "bra". På det här forumet anser nog många att man är "bra" förare om man kan skära en kurva rätt i 150 km/h. Man blir knappast någon säker förare för det.

Långa farbron skrev:

det kan de inte råda nåra vivel om!

men jag tror att de beror på att man inte ska missa när nån tjej med stora :tuttar passerar...eller så har vi lärt oss det med tiden!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT