Lyxproblem : KTM Duke 890 R eller Triumph RS 765 ?

Hej! Gick från MT-09 SP -21 till 765 R -23 i våras. Gjorde inkörningen på gata , därefter mest bana/bandagar. Har ca 300 mil på mätaren nu. Inga problem så här långt. Velade mellan 890 R och 765 RS. KTM's rykte om något varierande kvalitet samt lite blandat betyg vad gäller serviceorganisationen fällde avgörandet till Triumphs fördel för mig. Motormässigt är 765 lite "trist" denlåter kul och lämnar bra effekt men saknar karaktär kan jag tycka. Man får varva ordentligt för att det ska hända saker. I övrigt är chassie och köregenskaperna helt fantastiska , går bra att justera fjädring/dämpning så det passar mig (85kg 176cm). Upplever hojen som ganska liten men har ändå gott om plats att röra mig/flytta kroppen när jag kör.

Några saker jag inte gillar är.
1: Instrumenteringen , tar lång tid att boota upp när man slår till tändningen. Helt oanvändbar grafisk varvräknare på displayen, finns dock ett val med digitala siffror som går att använda.
2: Körlägen , återgår alltid till Road eller Rain efter att tändningen varit avslagen , sjukt irriterande på bandagar.
3: Går ej att stänga av anti wheelie separat , krävs att man stänger av all traction control. I track mode går det dock att provocera fram wheelies.
4: Upplever att traction control inte är lika snabb och smidig i reaktionerna som Yamahan jag hade innan.

I övrigt kan jag bara hålla med allt positivt som sägs och skrivs i media om hojen.

Mvh Anders
 
Bump! Hur har det gått?

Jag var och tittade på att byta in min 1290 SA-T mot en 890 GP.
 
Gubben är inte ledsen, bara förvirrad …
Varför blev det ännu en KTM trots alla rykten om kvaliteten 🙄
Något måste ha varit bra.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top