Lyxproblem : KTM Duke 890 R eller Triumph RS 765 ?

Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Kan inte bestämma mig
Vilken hoj skall man välja ?

Är ute efter funktion/ prestanda är 189 cm lång, kommer köra en del storbana och knix, har kört ganska mycket hoj.

Har kört båda, -de är bra men olika ...

Hjälp,- hur skall man tänka !!!
 
Triumphen verkar ju gå rejält fint.

Om mönstret upprepar sig från föregående år så kommer du få rejält fina finansieringsmöjligheter med den också.
Väntar du några veckor så gissar jag på 1.95 eller räntefritt.
Men iofs kanske nya Street Triple sålt så bra att det fäinte behövs i år.
 
Vad kommer du få betala i försäkring för KTM890 respektive Triumph RS 765 ?
Nyfiken är jag !
 
Båda är ju jävligt läckra maskiner, kan liksom inte bli fel. Nya Street triplen är iaf i mina ögon snyggare att titta på.

Kanske inte går att jämföra rakt av, körde en Speed Triple 2018 en säsong, underbar motor men kunde inte låta bli att tycka att den blev lite tråkig då den upplevdes som linjär. En anmärkning i marginalen så att säga.
 
Som ägare av en ktm och som även har haft några tidigare kan jag säga att det är lite speciellt. Skruvar du själv och skiter i allt som har med garantier och kundvård att göra överväg ktm. Annars skulle jag valt triumph.
 
Det skiljer ca 2000:- i försäkringen till KTM´s nackdel.
Triumphen har 1000 mil serviceintervall medans KTM har 1500 mil .
då det tar väl ut varandra :va

Får väl kolla var man får bäst pris på hojen ...
 
Tycker att Triumph gav en mer framåtlutad körställning än KTMen, där man blev mer fast på sin plats i sadeln än möjlighet att röra sig.
Det kan ju vara på sin plats, om man samtidigt har möjlighet att komma ner tillräckligt för att få tankstöd. Det tyckte jag inte att Triumph gav möjlighet till.

Båda går ju fint men KTM får i allafall jag personligen en bättre körställning på.

Har du provat båda förresten?
 

Tror jag summerar ganska bra, KTM mer bus med aningens motardgener och Triumph mer racer. Åter igen, man går nog inte fel vilket håll man än väljer.

En bidragande orsak varför min Speed Triple 1050 RS blev kort i min ägo är att Öhlins fjädringen var så inihelvete hårt satt oavsett hur jag ställde den. Att åka skumpiga roslagsvägar var olidligt så fort man gick upp i tempo
 
Något halvt annat och heeeelt från sidan.
Har du provat 890SMT?

Om du ändå ska känna på Duke så tar det ju bara 20min extra att sätta sig på en sådan.
Man vet ju aldrig var man landar när man är ute och provar hojar.
 
Har inte kört Triumphen så kan inte uttala mig om denna.

Köpte en 890 duke r i våras och jag kan skarpt rekommendera den. Tycker man sitter bekvämt och vridet i botten gör den så fruktansvärt rolig.
Har inte kört bana tidigare men var två dagar på Gelleråsen i somras och där kändes den väldigt trygg.

Har haft ett par 1000cc nakenhojar innan men hands down, tycker denna toppar listan.

Du får ta den lååånga vintersäsongen till att fundera ?
 
Som ngn skrev. KTM SMT släpps ju iväg för riktigt trevliga priser, verkar ha sålt dåligt.

Tror personligen att det är bland det roligaste om man i huvudsak kör gata.
 
jag har redan en KTM 1290 SAT, som jag kommer behålla. (SMT 890 är för lik den)
Tänkte mig en lite mindre, smidigare och sportigare hoj.
Behöver inte ens farthållare eller handvärme
 
Om du redan har en vridstark twin så kanske det blir en trevlig kontrast med en högvarvig trippel?
Jag tycker de olika karaktärerna hos min Varadero och min Street Triple kompletterar varandra väl!
 
Triumph sitter ihop bättre och känns som en mer välbyggd hoj som är trevligare och snällare att köra. Inte lika ettrig motor som KTM om man inte ligger på topvarv. KTM mer busig med riktigt bra klipp i motor från låga varvtal. Ligger du och kör mycket landsväg i högt tempo så hade jag valt Triumph. Men om du inte ligger och slickar landsvägar i 140+ så hade jag gått på KTM.
 
Jag har åsikt om KTMen, men jag tycker Triumphen ser riktigt intressant ut för egen del. Kollat en hel del videos på/om den. Ska åka och testköra den i vår tänker jag.
Min orginalplan är dock en Aprilia 660, men blir det naked hoj är triumphen hett alternativ.
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top