Lyser – lyser inte. Varför?!

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Kan det vara för lite ström i en sladd?

Det här uttaget kopplade jag först in direkt till plus och minus på batteriet(12 volt) i min moped. Fungerade perfekt, men eftersom jag upptäckte att uttaget har ett inbygt blått ljus som nu lyste dygnet runt kopplade jag om.

Behöll den svarta kabeln direkt till batteriet, men tog plus från kabeln till bakljuset (inte bromsljuset). Fungerade finfint i en kvart, sedan slutade det blå ljuset lysa och ingen ström ur USB-kontakterna.

Måste ha gjort något fel, tänte jag och skulle rätta till det idag. Efter felsökning återstod bara själva kontakten. Råkade ha en oanvänd som jag anslöt – då fungerade det! Uttaget hade alltså gått sönder. Nåja, jag hittade i alla fall felet, tänkte jag och skruvade dit det nya uttaget. En kvart senare slutade även det lysa. Och ingen ström ur USB-kontakterna!!

Aldrig varit med om något liknande. Kan det vara för lite ström i den här kabeln till bakljuset? Så att uttaget går sönder?!

:confused: :3freak
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2019-09-23 kl. 18.37.10.png
    Skärmavbild 2019-09-23 kl. 18.37.10.png
    187.1 KB · Visningar: 40
För lite spänning kan knäcka en 3-fas växelströmsmotor, men att USB uttagen förstörs av för lite spänning tror jag inte. Testa och anslut på nytt direkt till batteri. Däremot av för hög spänning......

Snarare misstänker jag kass kvalite. För varför finns USB-uttagen bara hos 23 av Biltemas 52 varuhus i Sverige ? För många har lämnats tillbaka på garanti ?
 
Last edited:
För lite spänning kan knäcka en 3-fas växelströmsmotor, men att USB uttagen förstörs av för lite spänning tror jag inte. Testa och anslut på nytt direkt till batteri. Däremot av för hög spänning......

Snarare misstänker jag kass kvalite. För varför finns USB-uttagen bara hos 23 av Biltemas 52 varuhus i Sverige ? För många har lämnats tillbaka på garanti ?
Intressant. Skulle det här hos Jula, som ser lite annorlunda ut kunna vara av bättre kvalitet? Eller samma skit på insidan? Förstår att det nästan är omöjligt att svara på, men...
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2019-09-23 kl. 21.03.46.png
    Skärmavbild 2019-09-23 kl. 21.03.46.png
    193 KB · Visningar: 36
Ser ut som Kjell & Co säljer en identisk (?) betydligt dyrare. ”Skyddar mot omvänd polaritet och kortslutning” – är det standard/självklart?
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2019-09-23 kl. 21.10.58.png
    Skärmavbild 2019-09-23 kl. 21.10.58.png
    109.5 KB · Visningar: 30
Du har ju inte skrivit vilken hoj det gäller. Men det är ganska vanligt att lysena matas med växelström på mopeder. I så fall är det inte så konstigt att USB uttaget dör. Inte dåligt att det överlever en kvart.
 
Inte dåligt att det överlever en kvart.

:hihi - liksom...

Mät me den multimeter i AC läget över baklampan med ljuset o den ettriga motorn knattrandes - gasa lite
Skall flukta tiondelar av volt i displayen eller så , sedan i DC läget skall visa 13V nått max 14.5

Då är det dina uttag som är mög
 
Men från sidorna för felsökning (bakljuset i det här fallet) kan man se att man ska ställa multimetern på AC. Växelström alltså? Och därför som USB-uttaget från Biltema har gått sönder?
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2019-09-26 kl. 23.56.47.png
    Skärmavbild 2019-09-26 kl. 23.56.47.png
    72.2 KB · Visningar: 23
Det känns lite onödigt att installera likriktare när du redan har likspänning i vissa kretsar på moppen.

Tomgångsspänningen på uttaget är inte specad men jag skulle tro att det inte drar mer än 0,15w vilket ger att ett 8Ah batteri kan stå flera veckor med uttaget inkopplat utan att laddas ur. Det går ju enkelt att mäta tomgångsströmmen och räkna ut med hänsyn till batteristorleken om man så vill.

Alternativt kan du säkert hitta en krets med likspänning som är kopplad via nyckel eller som endast är påkopplad när motorn går.
 
Det känns lite onödigt att installera likriktare när du redan har likspänning i vissa kretsar på moppen.

Tomgångsspänningen på uttaget är inte specad men jag skulle tro att det inte drar mer än 0,15w vilket ger att ett 8Ah batteri kan stå flera veckor med uttaget inkopplat utan att laddas ur. Det går ju enkelt att mäta tomgångsströmmen och räkna ut med hänsyn till batteristorleken om man så vill.

Alternativt kan du säkert hitta en krets med likspänning som är kopplad via nyckel eller som endast är påkopplad när motorn går.
Värdefull info! Hur tusan hittar jag en krets där det är likspänning? Framgår av mopedens kopplingsshema?
 
Värdefull info! Hur tusan hittar jag en krets där det är likspänning? Framgår av mopedens kopplingsshema?

Ja, allt som är kopplat via batterikretsen är likspänning. En multimeter är inte heller fel.
 
Back
Top