Lysdiodsguiden

MarcusG skrev:
Angående blinkers, behöver bimetallrelät en viss belastning. Såg att det fanns en annan tråd här med instruktioner hur man räknar dem. I stort sätt handlar det om att lysdioderna har mindre effekt än glödlamporna, och relät vill att lamporna skall ha en viss effekt för att blinka. Då kan man lägga in ett motstånd som extra belastning. .

Jag har redan upptäckt det....har ett biltema relä och det funkar kanon fast det vill helst ha en belastning på runt 3 watt per sida och det funkar lite dåligt om man enbart har dioder... så jag köpte två effektmotstånd på 15ohm och ehh.....hrm.....50W... men vafaen....dom va ju billiga å snygga guldeloxerad aluminium (å inte mycket störe än dom vita klumparna jag hade innan). :hihi Har Gjort nya blinkersar i baklampan nu enligt dina uträkningar. Men jag har en liten fråga nu oxå! Är det på något sätt skadligt för dioden om det går en för liten ström genom den upptäckte att det inte skiljer mycket i ljus-styrkan om det flyter 10 eller 20 mA igenom den?
 
Värsta...Luxeon Star är några starka j*vlar!
Tror de finns i 1W och 3W versioner, en vanlig lysdiod är ca 0,1W.
Dock beror det mycket på strålningsvinkeln och Candelavärdet hur mycket de strålar.
Här och här finns Luxeon-lysdioder.
Vill du ha ljuset i en viss vinkel kan du använda en lins
 
MarcusG skrev:
Värsta...Luxeon Star är några starka j*vlar!
Tror de finns i 1W och 3W versioner, en vanlig lysdiod är ca 0,1W.
Dock beror det mycket på strålningsvinkeln och Candelavärdet hur mycket de strålar.
Här och här finns Luxeon-lysdioder.
Vill du ha ljuset i en viss vinkel kan du använda en lins

EDIT: Whoops, lite aktivitet på kvällen här, har kommit flera inlägg före jag han svara på det tidigare. :)
Vad jag vet tar lysdioden inte skada av att det går för liten ström genom den, hellre för liten än för stor iaf.
 
MarcusG skrev:
Har kommit en del frågor angående lysdioder så jag skall försöka förklara lite. :)
Kritik tas gärna emot, också tillägg.

Hmmm... funderar just på om det ska bli ett VG eller G på din uppsats och tyvärr Marcus så klickar det på vad LED står för, nämnligen "Emitting" och inte "Ermitting" som du skrivit.

Sorry, du missade VG:et. Du får ett G med litet plus. Hoppas du kan leva med det.


Vad vore sporthojåkning utan lysdioder, f-n vet hur det gick till på 50-talet?

:tummenupp
 
Busafreak skrev:
MarcusG skrev:
Vad vore sporthojåkning utan lysdioder, f-n vet hur det gick till på 50-talet?

:tummenupp

Det fanns inga blinkers då och på de flesta hojar stod Lucas för elförsörjningen ...

Joseph Lucas; Mannen som skapade mörkret!!
 
Busafreak, hehe, är ingen expert på hur man skriver engelska korrekt, men troligen var detta inte den viktigaste saken i guiden. :)

Rättar det i guiden...

En nackdel med motståndsnätverk är den lilla effekttåligheten. Men räcker den till är det ett billigt, snyggt och enkelt alternativ!
 
Last edited:
Jag skulle kunna fylla på tråden med några praktiska exempel som kanske ger lite inspiration.

T.ex. ett baklyse går lätt att göra med lysdioder om man inte har tummen helt mitt i handen. Kapa passlig skiva av lämpligt material, kom på en genial idé angående hur lysdioderna skall sitta och fästas...

Men du vill väl också ha bromsljus? För att göra detta enkelt kan vi använda oss av två motstånd, som parallellkopplas när du bromsar.

ledlampa.png


På bilden syns de båda motstånden. Genom R1 gör det ström till lysdioderna hela tiden när bakljuset är på och via R2 när vi bromsar.

När motstånd parallellkopplas sjunker resistansen. Resistansen för parallellkopplade motstånd kan räknas ut med formeln:

Rtot = 1/((1/R1) + (1/R2)).

Dvs man inverterar adderade inverterade resistanserna. (Phuuh, det blev en jobbig mening).

Vi börjar med att räkna ut motståndet R1. Jag tar som exempel att lamporna vill ha 2V 20mA var. 40mA kommer ifrån att vi har 2st serier parallella.

13,8-(5*2) = 3,8V
3,8V / 0,04A = 95 ohm. Avrundat uppåt i E12-serien blir 100 ohm.
Detta är resistansen vi vill ha för att få full ljusstyrka, dock vill vi ju inte ha full ljusstyrka när bakljuset lyser, då kan det ju inte bli kraftigare när vi bromsar.

Här finns det några alternativ hur du kan göra, ett är att köpa en trimpotentiometer från Elfa och vrida den till ett passligt läge och mäta resistansen (eller uppskatta den, har du en 1k ohm potentiometer och har vridit den 1/3 av vad det går blir resistansen rätt säkert runt 333 ohm). ;)
Kom dock alltid ihåg att ha 100ohm-motståndet i serie så du inte bränner lysdioderna om du kopplar potten fel/vrider den för långt ner!

Den andra metoden är att att chansa och köpa en näve motstånd samt labba sig fram. Dessa motstånd skall vara över 100 ohm.
När du hittat det rätta värdet är det bara att koppla in.

När vi bromsar skall resistansen bli 100 ohm. För att få fram rätt värde är det bara att mata in det i formeln:

1/((1/X) + (1/150)) = 100
X = 300.

Vi kontrollerar:
1/((1/300) + (1/150)) = 100. Perfekt.

Nu vet vi att vi också behöver ett 300 ohms motstånd. Koppla allt som på schemat så fungerar det bra.

Kom dock ihåg att också räkna ut effekten och köpa motstånden enligt det!

Posta gärna bilder på skapelser ni gjort!

En annan sak att använda lysdioder till är mätarbelysningen, i min TZR var det "pissgul" färg, bytte ut dem mot kall-vita lysdioder (kall vit = lite blåaktig, varm vit = lite gulaktig). Kopplingen är ytterst enkel, den blir som exemplet "Enkel koppling".

Bild på resultatet:

matare.jpg


På bilden ser det inte ens nära lika snyggt ut som i verkligheten. Väldigt svårt att få en realistisk bild utan att sitta i flera timmar och ställa in slutartiden samt öppningen på kameran... :)
Varvmätaren lyser lika kraftigt som hastighetsmätaren.
 
Last edited:
Orka dividera om dioder...
:corn :wiggle
 
Tjacka biltemas "ficklampor" 9.90kr st
Seriekoppla 4-5st o så voila!
 

Bifogat

  • Bild 002.jpg
    Bild 002.jpg
    57.7 KB · Visningar: 112
har en liten kul ide. :kocko
Har en wv caddy pickup som vinterbil
Skall bygga "blixtljus som extra backljus.
Ni har säkert sett det på lastbilar efter vägarna.
Har nån lösning på man kan bygga det med lysdioder vore det grymt.
Skall blinka mycket fortare än vanliga blinkers reläer annars hade det varit enkelt att fixa
 
Quart skrev:
har en liten kul ide. :kocko
Har en wv caddy pickup som vinterbil
Skall bygga "blixtljus som extra backljus.
Ni har säkert sett det på lastbilar efter vägarna.
Har nån lösning på man kan bygga det med lysdioder vore det grymt.
Skall blinka mycket fortare än vanliga blinkers reläer annars hade det varit enkelt att fixa
Med hjälp av en timerkrets borde det väl gå att fixa relativt enkelt. En 555:a borde fixa timingen av blixtljuset. De är enkla att jobba med. Finns säkerligen ett exempel på hur du ska göra om google tillfrågas.
 
Sedan tycker jag att det vid parallellkoppling bör vara ett motstånd i serie med varje lysdiod (eller lysdiodskedja) (om än med väldigt litet värde) för att jämna ut strömstyrkan som går genom varje diod. Dioderna har från tillverkningen olika spänningsfall, vilket även ändras med temperaturen, och kommer därför om de parallellkopplas stumt att dra ström ojämnt fördelat. Är det dessutom som jag misstänker så kommer spänningsfallet över en diod att minska med ökad temperatur, och isf. innebär det att den dioden som får högst ström genom sig blir varmare och får ännu mer ström, om den håller för det eller ej får ödet utvisa.
 
Som jag skrivit så rekommenderar jag inte att man parallellkopplar stora serier med ett motstånd. Bäst är att använda seriekopplingsmodellen och parallellkoppla flera såna.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top