Lyftpunkt Honda cbr 900rr -97

Nils P

Nils
Gick med
28 Aug 2005
Ort
Flemingsberg
Hoj
CBR900, Triumph Thunderbird
Hej,
Tänkte köpa mig en mclyft, typ en sån här:

är det någon här som lyft sin cbr 900 med en sådan? Något att tänka på? Vill inte riskera att skada något under motorn.


/J
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
!. Kolla först under motorn så du verkligen kan få plats med den på ett bra sätt.
2. Fundera på hur du ska säkra / förankra hojen när den är upplyft så den inte vippar när du tar i o lossar något.
3. Kolla så inte stödet hamnar just där du vill komma åt, oljeplugg, filter tex.
Jag skulle aldrig lyfta en sådan hoj på en sådan lyft, offroadhoj, ja visst de är lättare och ofta gjorda för det.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Skaffa depåstöd som lyfter i svingen och i styrkronan i stället om det går. Om du ska plocka av svingen eller liknande, försök hänga upp hela hojen om det går. Jag brukar hänga min i en takstol i garaget.
 

Nils P

Nils
Gick med
28 Aug 2005
Ort
Flemingsberg
Hoj
CBR900, Triumph Thunderbird
Skaffa depåstöd som lyfter i svingen och i styrkronan i stället om det går. Om du ska plocka av svingen eller liknande, försök hänga upp hela hojen om det går. Jag brukar hänga min i en takstol i garaget.
Depåstöd för svingen har jag, kanske skulle skaffa ett för framdelen också? Är det hyfsat stabilt med hojen upplyft på de bägge depåstöden?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
För att lyfta fram med depåstöd så finns det några olika varianter.
Enklaste är där du lyfter under gaffelbenen/bromsokfästet. Fördel att det är enkelt, nackdel går inte att ta bort gaffelbenen då.
Varianten du trär in under nedre gaffelkronan finns i några olika utföranden, svårt att se skillnad men t ex biltemas får jag inte in under kåpan på några av mina hojar medans andra fabrikat verkar ha lite annorlunda vinkel eller längd på översta delen och de funkar bättre.
Du kan också råka ut för att ingen av de medföljande pinnarna är rätt diameter för ditt hål. Då brukar det funka att hitta enhylsa som fassar i gaffelkronan och så väljer man pinne efter hylsans innerdiameter.
Tänk på att alltid ställa hojen på det bakre stödet först så den blir stabil i sidled.
 

Saabraggarn

Stor, trött och hungrig
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Fäggeby
Hoj
Honda CRF 450L
Du har väl avgassystemet under motorn också. Inte jättelyckat att lyfta hojen på det.
Depåstöd är grejen. ?
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Hej,
Tänkte köpa mig en mclyft, typ en sån här:

är det någon här som lyft sin cbr 900 med en sådan? Något att tänka på? Vill inte riskera att skada något under motorn.


/J
Har en dylik lyft som jag monterat en platta på. Sedan ställer jag 250:n med depåstöd fram och bak på plattan! Fin mekhöjd som går att variera och lätt att flytta projektet åt sidan i garaget när man behöver plats för annat!
 

Nils P

Nils
Gick med
28 Aug 2005
Ort
Flemingsberg
Hoj
CBR900, Triumph Thunderbird
Ok, tack för tips. Lutar åt variant med lyft under gaffelkrona. Någon som kan rekommendera en som passar till en cbr 900 -97? Och det är med en sådan inga problem med att demontera framhjulet? Tänker mig användning vid däcksbyte mm.
/J
 

Nils P

Nils
Gick med
28 Aug 2005
Ort
Flemingsberg
Hoj
CBR900, Triumph Thunderbird
Kollat hur det ser ut vid gaffelkronan nu. Ser ut som att det inte kommer att gå att använda den typen av depåstöd på en 900 fireblade. Så det får bli den vanliga sorten. Den kanske är hyfsat stabil den med?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kollat hur det ser ut vid gaffelkronan nu. Ser ut som att det inte kommer att gå att använda den typen av depåstöd på en 900 fireblade. Så det får bli den vanliga sorten. Den kanske är hyfsat stabil den med?
Går det inte att använda typ
https://www.biltema.se/bil---mc/mc/verkstadsutrustning/depastod/depastod-2000044458
eller liknande bak
och
https://www.biltema.se/bil---mc/mc/verkstadsutrustning/depastod/depastod-fram-gaffelkrona-2000030177
eller liknande fram så rekommenderar jag Abba Superbikestand
med
Front Lift Arm

krux:
1) Det tar lite tid får till det på hojen, först upp med hojen på bakre depåstöd
Därefter passa in fästena i svingaxelhålen på båda sidor av hojen.
Trycka den högre delen så långt det går på golvbalken från den vänstra delen och spänna fast den högra delen på golvbalken.
Lyfta upp hojen.
Montera Front lift Arm, (två 4 -kant profiler)
Fästa ett 2,5m Biltema spännband i den bakre och sedan dra bandet innanför och över svingen
och ner till låset på spännbandet och dra igenom låset.
Lägga sig på passagerarsadeln (jag i varje fall) från höger sida och dra allt vad jag förmår i spännbandet som kommer
ut ur spännbandslåset för att lyfta framhjulet från garagegolvet.
2) Den högra delen gled för jag hade inte dragit åt "Friktionsskruven" tillräckligt hårt så jag var nära tappa Sprint RS.
Löst genom borra hål i golvbalken, gänga med M8 och dra i en M8 insex i hålet.
Det blev två hål, ett för GSX1300R och ett ca 1cm längre ut för Sprint RS,
Sprinten är alltså ca 1cm bredare över svingen än GSX1300R !
Anm.: Garagegolvet lutar så mycket åt höger så jag måste ha en ca 2cm tjock vit skiva på högra sidan för hojen ska stå rakt.
 

Bifogat

  • 1-BeforeAbbaSuperbikeStand.jpg
    1-BeforeAbbaSuperbikeStand.jpg
    103.6 KB · Visningar: 5
  • 2-UpAndSecuredAbbaSuperbikeStand.jpg
    2-UpAndSecuredAbbaSuperbikeStand.jpg
    109.7 KB · Visningar: 5
  • 3-FrontLiftArmHindrarAttDetTippar.jpg
    3-FrontLiftArmHindrarAttDetTippar.jpg
    116.7 KB · Visningar: 5
  • 4-BeforeAndAfterAbbaStand-I-AlwaysUseRearStand.jpg
    4-BeforeAndAfterAbbaStand-I-AlwaysUseRearStand.jpg
    137 KB · Visningar: 5
  • 5-ScrewToPreventSlip.jpg
    5-ScrewToPreventSlip.jpg
    96.9 KB · Visningar: 5
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top