Lyfta toppen, mek hjälp

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Hallå pojkar & flickor

Ska lyfta toppen på Qvarnan. Har aldrig rotat i toppen på en 4t innan mer än ställt ventiler.
Vad kan vara värt att tänka på?

Tack på förhand!

MVH / Chris
 
Att nolla motorn, annars blir det kul sen om du får ihop det fel.

Bye bye ventiler alltså. :brinnerup

Antar att det finns markeringar på svänghjulet som visar att den är nollad.

Jag vet inte vad du har för ventilstyrning på din, om det är hydrauliskt eller om det går med rem eller kedja.

Går det med rem eller kedja så måste det finnas nåt märke som visar att den är nollad, märkena på svänghjulet och om du har rem eller kedja så ska märkena stämma överrens, inte så att svänghjulet står på noll och rem/kedjan är ett halvt varv ifrån noll.

Hoppas du fattar vad jag menar. :gnissla

Släng ut kylarvätskan, inte kul med vatten i cylinderloppet.


Fyller på mer sen när jag kommer på nåt.
 
man behöver inte nolla motorn men det underlättar lite. Det måste finnas nån markering på vevaxeln och på kamen sen som ska motsvara på blocket och ventilkåpan.


EDIT: Det ska inte spela nån roll hur du sätter kedjan, om det finns pil markering så sätter du den i motorns gångriktning. Så är det iaf på bilar men då är det rem.
 
Last edited:
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top