Lycksökare...!

Jag tycker det är otroligt kul med dessa rikspuckon.

Hade nyligen någon härlig männsika som skrev några hundra ord lång förklaring att min hoj inte borde vara så dyr. Tycker det är humor.

Så här brukar jag svara. I detta fall gäller det en hoj för 30.000kr. Som såldes för dessa pengar utan prut så det var nog ett helt okej pris.

========= Meddelande från hasse ========
hej Jag är intresserad av att köpa din cykel om du är intresserad av
prutning.
Jag har 15,000 kronor att lägga på en cykel och din verkar vara i bra
skick.
maila sms eller ring om du vill sälja den snabbt och enkelt..
god jul mvh Hasse

=========================================

Mitt svar

HHHAAAA HHAAAAA HAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Köp en Yamaha PW-50 från 83 istället.

Last edited:
Detta med köp&sälj och svenskar är roligt. Till skillnad från tex danskar och sydländska invandrare så är vi svenskar mentalt forfarande bönder, inte köpmän.

En svensson som har ngt ute på annons blir således förolämpad och djupt kränkt om ngn lägger ett bud, dvs "prutar". Istället för att begrunda budet och endera acceptera det eller förkasta köparens bud och/eller komma med ett motbud.

Likaså blir vi svenskar kränkta när ngt vi avser köpa är "för dyrt", vi kan ju nämligen inte tänka oss att lägga ett bud.

Dessutom är säsongstrådar kring privatannonspriser så vanliga på SH. På hösten, när tusental sporthojare av ngn outgrundlig anledning ska sälja sin beggade sporthoj till privatperson, så är priserna för låga: "Voffo få ja inget fö min r-etta:confused:"

På våren när alla ska köpa sig en "ny" beggad hoj av privatperson startas trådas som denna. "Voffo e alla beggade R-ettor så dyra:confused:"

Klockrent skrivet. Denna tråd är ett utmärkt bevismaterial för detta. Förhandling om priset är en självklar del av affären, vilket många verkar ha svårt att fatta.

Jippi! En sån har man ju lust att tacka ja till, bestämma plats, gärna nån avlägsen håla, och sen ge fan i att dyka upp! En båt, tält o 2 Jawor, ja jävlar hehe!
Dom som bestämmer träff med en köpare och inte dyker upp skulle ha en jä.la omgång stryk..Tänk dej själv att offra en hel dag plus resekostnader mm. Om man inte gillar det budet man får så behöver man ju inte ta det och det är ju ingen orsak att vara grisig för .. ...:arsele

Naturligtvis skulle jag aldrig göra så mot en tänkt köpare, ibland skulle man bara ha lust, det är en viss skillnad. När jag fått ett i mina ögon ett för lågt bud, brukar jag alltid vänligt men bestämt tacka för intresset av mitt objekt, men sedan påtala att jag tycker budet är för dåligt. Otrevlig eller snorken har jag aldrig varit, det finns det ingen anledning till. Affärer är affärer och det kan ju faktiskt vara lite underhållande. Men visst kan man bli lite trött ibland på drömmare som upptar ens tid.
Det är verkligen kul att se att denna tråd engagerat så många! Man kan ju ana ett mönster, 2 läger med ungefär samma åsikter: den ena parten tycker att priserna som köparna försöker få ut är löjligt höga, samt andra parten som ondgör sig på skamprutare av rang.
Min åsikt är att när jag köper något så ska man ju alltid försöka pruta! Men som med all prutning så gäller det att ha lite känsla och finess, lite glimten i ögat helt enkelt. Säljaren tappar oftast tålamodet snabbt om budet inte anses innehålla tillräckligt med seriösitet.
Jag tror också att de flesta är överens om att vi alla resonerar som följer: man vill lägga så lite som möjligt då man köper och få så mycket det bara går då man säljer.
Föreslår att denna tråd stängs nu då ämnet tycks ha diskuterats nog.
MR Z

Klockrent skrivet. Denna tråd är ett utmärkt bevismaterial för detta. Förhandling om priset är en självklar del av affären, vilket många verkar ha svårt att fatta.

Håller med er båda om detta men jag tror att trådens syfte var mer att belysa lycksökare t ex som våran vän hasse som vill pruta 15000kr.

Jag prutar mer än gärna om jag tycker att köparen är värd detta. Men om någon mailar mig att de vill byta sin guldlänk eller helt sonika prutar 10000kr på ett pris som redan är bra så ignorerar jag detta helt enkelt.

Jag ignorerar egentligen alla som bjuder via mail med något undantag. De som är seriöst intresserade skickar lite info om sig själv så ringer jag upp dem. Har fungerat med X antal motorfordon, tillbehör osv.

Håller med er båda om detta men jag tror att trådens syfte var mer att belysa lycksökare t ex som våran vän hasse som vill pruta 15000kr.

Jag prutar mer än gärna om jag tycker att köparen är värd detta. Men om någon mailar mig att de vill byta sin guldlänk eller helt sonika prutar 10000kr på ett pris som redan är bra så ignorerar jag detta helt enkelt.

Jag ignorerar egentligen alla som bjuder via mail med något undantag. De som är seriöst intresserade skickar lite info om sig själv så ringer jag upp dem. Har fungerat med X antal motorfordon, tillbehör osv.

Fast du ska nog inte rata de som bjudar på mail helt.
Inte ovanligt att jag åker en bra bit för att hämta hem en hoj.
Och att stå och dividera pris när man åkt över halva landet är ingen höjdare.

har inte alla rätt o bjuda vad dom vill?

jag maila bud från 25 till 20 tusen på en hoj.. visst ett skambud men inte extremt,, han tog de, jag hämta hojen typ dagen efter.
hade jag åkt dom där 20 milen dit så hade jag säkert inte kunnat pruta lika mycket..

de flesta "stora" affärer gör jag över telefon o inte mail men allt småskit gör jag genom mail.
jag har sålt genom mail,, personen i fråga ringde när han va på väg först,, varför rata folk som gör de mesta genom mail?

en rolig grej en gång när de ringde en tjomme från s-holm som tyckte jag va minst 5000 för dyr på en ktm640 rinde ett par ggr och va sur som satan när jag inte ville sälja billigare.. maila sen o sa att jag kommer aldrig få den såld.. gick en vecka så va den såld för de jag ville ha sen. :)

Last edited:
Känner precis tvärtom, alla lycksökare som tror de kan få överpriser för sitt gamla junk. Därmed inte sagt att det gäller din annons, men 90% av marknaden är överprissatt av lycksökande svenssons.

Fortf. bästa inlägget i hela tråden.
Såg t ex en totalt misslyckat annons på en R1 09.

Säljaren vill ha dryga 150k för den och hänvisade till att en helt ny minsann kostar bla bla bla... Vem bryr sig?

En begagnad hoj är INTE en helt ny hoj. Att priserna sen går upp på nya produkter beroende på valuta, inflation osv är något som han helt förbiser.

Som pricken över i så innehöll annonsen 3 rader längre upp helt nya 09:or från handlare för 133900! :tummenupp

Sen är det fint där folk beskriver att de har Sveriges finaste hoj bla bla, trots att den ser ut som vilken annan hoj som helst men att de kanske satt på fälgstripes...

Kom tillbaka till verkligheten alla hojsäljare!

Fortf. bästa inlägget i hela tråden.
Såg t ex en totalt misslyckat annons på en R1 09.

Säljaren vill ha dryga 150k för den och hänvisade till att en helt ny minsann kostar bla bla bla... Vem bryr sig?

En begagnad hoj är INTE en helt ny hoj. Att priserna sen går upp på nya produkter beroende på valuta, inflation osv är något som han helt förbiser.

Som pricken över i så innehöll annonsen 3 rader längre upp helt nya 09:or från handlare för 133900! :tummenupp

Sen är det fint där folk beskriver att de har Sveriges finaste hoj bla bla, trots att den ser ut som vilken annan hoj som helst men att de kanske satt på fälgstripes...

Kom tillbaka till verkligheten alla hojsäljare!

Jo men najs and dandy...han ringer ju inte dig och irriterar dig med skitsnack. Det är väl det som är skilladen mellan de som testar lyckan och jävla tattare som irriterar en.

Jag är nog en av dessa prutare...
Köpte min förra hoj för 7000:- låg ute för 13 000:-, tvättade den och sålde den för 12000:-
Den jag har nu prutades ner till 32000:-

Gäller att hitta dessa som inte riktigt vet vad den är värd och vill ha lite snabba pengar. För att hitta dom så blir de att tok spamma =) till sist är de någon som nappar. För allt som ligger på blocket och är mer än 1v gammalt är överpris.

Fast du ska nog inte rata de som bjudar på mail helt.
Inte ovanligt att jag åker en bra bit för att hämta hem en hoj.
Och att stå och dividera pris när man åkt över halva landet är ingen höjdare.

Helt rätt! därav med några undantag :)

Men jag har nästan aldrig haft bråttom att bli av med något dvs att jag faktiskt kan välja att rata folk. Får ha lite planering då det gäller annonser.

Jag är nog en av dessa prutare...
Köpte min förra hoj för 7000:- låg ute för 13 000:-, tvättade den och sålde den för 12000:-
Den jag har nu prutades ner till 32000:-

Gäller att hitta dessa som inte riktigt vet vad den är värd och vill ha lite snabba pengar. För att hitta dom så blir de att tok spamma =) till sist är de någon som nappar. För allt som ligger på blocket och är mer än 1v gammalt är överpris.

Så rätt allt som är ute till rätt pris säljs på en vecka. Har du något speciellt sätt ut ett lite högre pris och lägg inte ut telefonnummer. När rätt köpare dyker upp ser han till att få tag på dig.

Det är ju bara att jämnföra med husmarknaden hus som legat ute för länge tas bort och kommer tillbaka med ett annat pris, marknaden bestämmer.

Jag har iaf kommit på varför folk skriver "lånad mail".. Man slipper 1 miljon fån som skriver en rad liknande; "Tja, intresserad.. vad kan du gå ner i pris till".... Det är lätt att stänka iväg ett mail via blocket tex.. Sedan att som säljare skriva tillbaka slösar tid och energi då ingen svarar.

Jag har iaf kommit på varför folk skriver "lånad mail".. Man slipper 1 miljon fån som skriver en rad liknande; "Tja, intresserad.. vad kan du gå ner i pris till".... Det är lätt att stänka iväg ett mail via blocket tex.. Sedan att som säljare skriva tillbaka slösar tid och energi då ingen svarar.

Hur många sekunder går det åt att läsa igenom dessa 1-2 radare? (har aldrig fått 1 miljon mail någonsin...) Inte många och enkelt att sortera bort dessa (raderaknappen sitter inte långt bort :7peta) och välja att svara på de mail som är mer seriöst skrivna. :rolleyes:

Ja jävlar...

Är väl upp till säljaren att begära vad han vill vare sig det är rimligt eller inte och likaså är det väl upp till alla att buda vad man vill,bara att bortse från budet om man inte gillar det som säljare.

Värre med säljare som trots att dom får vad dom begärt inte vill sälja,har försökt köpa bil nyligen.

Lång historia kort,jag köpte bilen med en postväxel som säljaren var med in på banken när jag hämtade ut,efter 45min ringer han och tjatar om att han inte litar på att växeln är riktig!
Jag kände redan när jag gjorde affären att jag betalt för mycket men villle ha den och slippa leta mer,behövdes jobb för en 20´för att få den i skick så den skulle bli värd absolut max det han begärde men sket i det då jag tänkt behålla ändå så förlusten skulle bli utspädd på lång tid ändå.

När han ringde försökte jag först lugna honom och när inte det funkade så sa jag till honom att jag väntar 10min,ring banken och verifiera växelns äkthet(den som han var med och hämtade!)annars kommer jag tillbaka med bilen så skiter vi i det.

Han ringer efter 4min och säger att det är telefonkö och han inte törs vänta längre då det handlar om så mycket pengar...så jag vänder och han får bilen tillbaka.

Bilen ligger ute än....

Vad fan trodde han?
Hade jag blåst han så hade han aldrig sett mig eller bilen igen och var jag och växeln äkta så sabbade han en riktigt bra affär för nu vill jag fan inte ha kärran om han så kör hem den till mig med 30% avslag på priset,idioter!

En dag och 50mil senare var jag rätt nöjd,tror inte han är det,detta var en månad sen.

Henrik

Ja jävlar...

Är väl upp till säljaren att begära vad han vill vare sig det är rimligt eller inte och likaså är det väl upp till alla att buda vad man vill,bara att bortse från budet om man inte gillar det som säljare.

Värre med säljare som trots att dom får vad dom begärt inte vill sälja,har försökt köpa bil nyligen.

Lång historia kort,jag köpte bilen med en postväxel som säljaren var med in på banken när jag hämtade ut,efter 45min ringer han och tjatar om att han inte litar på att växeln är riktig!
Jag kände redan när jag gjorde affären att jag betalt för mycket men villle ha den och slippa leta mer,behövdes jobb för en 20´för att få den i skick så den skulle bli värd absolut max det han begärde men sket i det då jag tänkt behålla ändå så förlusten skulle bli utspädd på lång tid ändå.

När han ringde försökte jag först lugna honom och när inte det funkade så sa jag till honom att jag väntar 10min,ring banken och verifiera växelns äkthet(den som han var med och hämtade!)annars kommer jag tillbaka med bilen så skiter vi i det.

Han ringer efter 4min och säger att det är telefonkö och han inte törs vänta längre då det handlar om så mycket pengar...så jag vänder och han får bilen tillbaka.

Bilen ligger ute än....

Vad fan trodde han?
Hade jag blåst han så hade han aldrig sett mig eller bilen igen och var jag och växeln äkta så sabbade han en riktigt bra affär för nu vill jag fan inte ha kärran om han så kör hem den till mig med 30% avslag på priset,idioter!

En dag och 50mil senare var jag rätt nöjd,tror inte han är det,detta var en månad sen.

Henrik

länka till bilen:D

Håller väl både med vissa i tråden, men inte allt..

Sålde nyligen min bil, genom annons på Blocket, då det i princip känns som om det inte finns många andra alternativ..

Skrev en lång och lättförståelig beskrivning om precis ALLT, service, besiktningar, diverse stenskott osv.
Kollade marknaden på Blocket innan, bedömde prisläget efter andra som sålde sina likvärdiga bilar privat, och satte sedan priset precis lite lägre dem.

Skrev sen som avslutning att jag inte hade bråttom att sälja, behövde inga råd om vad som behövdes åtgärdas på just min bil, och att jag absolut avrådde från att ge mig skambud via mejl etc etc...

Samma kväll som bilen kom upp på annons, fick jag tre bud som låg på ca 20-25 tusen lägre än vad jag begärt (70 begärt)...

Log lite för mig själv o tryckte sedan på delete..
Dagen efter fick jag ytterligare två bud på mejl, snabb affär men ca 20 under utgångspris..

Så fortsatte det ungefär varannan dag i två veckors tid, ibland skrev budgivarna lite längre mejl o förklarade att de kunde "förbarma sig" o bjuda ca 20 under, fast inte ens det var min bil värd egentligen enligt dem..

Jag hade fortfarande inte bråttom o tänkte inte ens tanken på o sänka priset, då jag låg lägst i pris på Blocket.
Det inkom väl något halvseriöst mejl, som jag vänligt svarade på, men tillbaka fick jag då som svar, att jag var tvungen att sänka mig minst 15000, annars hade hon inte råd att köpa nya vinterkläder till sina barn:va

Igår sålde jag min bil, efter en trevlig mejlkonversation kom köparen, o fick sen pruta 6000 på plats över en kopp kaffe..

Jag satte ett rimligt pris, som jag kunde gå ner ca 8-10 % på i pris, och så blev det efter lite tålamod :)

Det som förbryllar mig, är att det kom riktiga skambud direkt. Ok om annonsen legat ett tag o folk börjar buda rejält neråt, men direkt?

Nu var jag förberedd på skambud, tog det som en rolig läsning till morgonkaffet, det ena mejlet var ju värre än det andra :)

Men eftersom det kom så många mejl, så måste det ju betyda att det finns folk som går med på dessa skambud, annars skulle väl ingen orka hålla på?

Sket samma, nu fick jag skriva av mig lite, bilen borta o jag e nöjd :glömdet

Men eftersom det kom så många mejl, så måste det ju betyda att det finns folk som går med på dessa skambud, annars skulle väl ingen orka hålla på?

Dom lyckas antagligen ibland eller så dyker det upp nya som försöker snabbare än dom "etablerade" tröttnad.

Men av erfarenhet kan jag säga att ligger man för högt i pris får man inte ens skambud och ju mer rätt i pris man ligger desto fler skambjudare och bytesbögar kommer det. Så när man får mycket skambud kan man ta det som ett besked på att man ganska snart kommer sälja till en mer lagomt prutad nivå.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman