Själv tycker jag att det är ganska underhållande att emaila svar tillbaka till de wankers som kommer med direkta skambud och i lite lagom spydig ton upplysa dom att de drömmer och att deras bud inte är intressant för fem öre.
Många bytesförslag man får (även då man specifikt skrivit
EJ BYTE) är ju direkt underhållande och man kan få sej ett flertal gapflabb!

Ett skratt förlänger livet.

Har heller inte något större problem med de som ringer och ger skambud. Bara att tacka för deras samtal och önska dom lycka till i sitt sökande för liknande objekt som jag säljer och önska dom lycka till...

Men de som ringer i det syfet stör iofs mer än mail-wankarna.
De som man däremot blir riktigt irriterad på, är de idioter som bestämmer tid och plats för att mötas upp och de varken dyker upp, ej heller ens har hyfs nog att höra av sej och avboka om de fått förhinder/ångrat sej/hittat annat objekt som de handlat.

Själv både ger jag respekt och kräver detsamma av både säljare/köpare.
Hur många gånger händer det att man mailar ett antal relevanta frågor till en säljare UTAN att dessa inte ens bemödar sej med att svara? Är det så jävla svårt att skriva ett kort email tillbaka och upplysa om att objektet tyvärr redan sålts eller att de inte vet svaren på frågorna?!
Likaså de som låter SÅ fantastiskt intresserade och vill att man väntar med att sälja tills de lyckats skaffa fram pengar (snattat i butik och sålt varorna, lånat av någon avlägsen släkting, belånat sin Rolex kopia etc). Till dessa upplyser jag att cash is King! Och att jag säljer till första bästa med $$$ i handen. Enda undantaget jag gör är om jag har haft ett seriöst samtal med en köpare som bor en bit bort och som avtalat om att komma och titta på objektet samma dag/kväll. Då kan jag ge den personen första tjing och tar då telefonnummer från övriga som ringer och är intresserade för att kunna återkomma om det inte blir affär.
I det sista fallet så är mina erfarenheter att man själv är i ett bättre förhandlingsläge om man har en eller flera riktigt intresserade i "kö" som vill att man ringer tillbaka om den som kommer för att kika/provköra (om det nu gäller ett fordon) inte vill göra affär. Scenario: Den presumtiva köparen prutar, jag ger ett motbud om jag anser att det prutas FÖR mycket och upplyser om att jag har flera intressenter som är seriöst intresserade (kan även funka med påhittade sådana

Men var då beredd att köparen synar din bluff och tackar för sej utan att det blir en deal

).
Att det finns en jäkla massa drömmare åt andra hållet, som har satt fantastiska överpriser på sina objekt är ju också en realitet vi får leva med. Men det är ju bara att rycka på axlarna och i vårt stilla sinne tycka att dessa är drömmare, sen kollar man vidare efter mer rimligt prissatta objekt.
De överprissatta lär inte få några seriösa svar och säljaren inser förhoppningsvis att de är alldeles fel ute med sin prissättning och, om de är kloka, sänker priset till rimligare nivå och då kanske lyckas med en försäljning.
Har aldrig varit med om att någon bil- eller MC handlare erbjudit att KÖPA en bil eller MC för samma pris som är ett normalt begagnatpris på privata marknaden. Ända gången du får ett sådant pris för din hoj/bil är när det är ett INBYTE till ett dyrare objekt. Men då har du heller inte kunnat pruta på det du ska köpa som du i annat fall vid ett rent köp lätt prutar ner bortåt 10% från utgångspriset.