Lycksökare...!

Bara lära sig att sortera ut de oseriösa. Faktum är att just Blocket är ju ett ställe som ALLA surfar på och ingen direkt mc site. Sätt ut hojen till rätt pris och "glöm" att skriva telefonnr. De som är seriösa skickar ett seriöst mail. De som mailar en massa meningslösa frågor brukar jag inte ens svara. Brukar funka klockrent!

Sålde min R1 a förra sommaren och fick säkert 50 mailsvar, tre var riktigt seriösa och resten sopor. Bli inte så förbannad på de som mailar, bara att skita i dem.
Den som är seriös och vill köpa hojen ser till att komma i kontakt med dig.
Enkelt va?

Grejen är att man behöver inte sätta ett lågt pris på en hoj, eller bil om man riktar sig till en speciell kategori köpare som vill och kan unna sig custom lackade kåpor i kolfiber, 10 tkrs fotpinnar i titan etc. Den stora massan kommer att knacka sig själva i huvudet och säga "fan vad han drömmer" men när det gått 2-3 månader hittar man en köpare som vill ha precis det man säljer och viktigaste har råd. Om man nu ser en annons där priset är enl ens tycke alltför högt...varför bete sig som en jävla bonnläpp och offerera 30% mindre istället för att skaka på huvudet och leta vidare ? Varför skämma ut sig, slösa sin och säljarens tid ? Priset står ju där...det kanske tom står "jag är inte desperat...hojen är INTE belånad..jag kan vänta i 6 månader, kom inte med tattarbud"...varför då ändå ringa och vara patetisk ? Det fattar inte jag. Ska jag sälja Ducce privat gör jag det via SDK eller byter in.

Sen känns det som att det är en sviss kategori människor som håller på och förnedrar sig själva genom "skambud" på just hojmarknaden (och till viss del bil). Det går oftast att förutse hur de kommer att bete sig när man ser de...

Men om man får 2000:- mer i slutändan för att ha sänt lite bilder, som tar ett par minuter, blir det en fin timförtjänst.

Jag gillar formuleringen "Billigare vid snabb affär." Vad händer annars då? Blir objektet dyrare om det är svårsålt? :va

Det är ett sätt att skjuta den tveksamme över tröskeln och få honom att ringa.

De gånger jag annonserat har jag undvikit alla beiga standarduttryck som det ovan. Skriv vad det är, vilket skick och vilket pris du tänkt. Man behöver inte skriva "prutmån finns", för det finns ju alltid.

Lämna inga öppningar för tolkningar, för då kommer brevkompisarna som på beställning.

Jag tycker att blocket är alldeles utmärkt! Några huvudregler måste man dock ha för att överleva där vid annonsering:

1. Sätt ett lite högre pris som skrämmer bort de flesta lycksökarna
2. Sätt ALDRIG ut telefonnummer eller skriv ditt fulla namn (hitta.se osv)
3. Förtydliga t ex EJ BYTE mer än en gång i texten
4. Förtydliga att du svarar endast på seriösa mail och skambud kastas direkt
5. Förtydliga att du ringer upp de som är seriöst intresserad
6. skriv EJ bvsa eller liknande för då är det kört.

Dessa regler fungerar hur bra som helst för mig tro mig! har lärt mig den hårda vägen. Bor i Malmö och här finns massor med kebabställen, mercedesar och guld som vill byta ägare.

Men med dessa regler har jag sålt t ex ett släp, fälgar, stötdämpare och en takvinge de senaste 2 månaderna. Har även sålt 2 mc och 3 bilar till ett bra pris. Jag väljer helt enkelt köpare med tiden. Har du dock bråttom att bli av med sakerna så får du skylla dig själv!

Last edited:
Som Jörgen antyder i sitt länkade inlägg, blanda inte in så mycket känslor i affärer. Allt handlar om olika taktiker för att köpa eller sälja. Några blir överlyckliga för att de fått ett objekt billigt eller sålt dyrt, andra blir glada för att affären gick snabbt. Tacka vänligt men bestämt nej om upplägget inte passar och släpp det sedan.

Jippi! En sån har man ju lust att tacka ja till, bestämma plats, gärna nån avlägsen håla, och sen ge fan i att dyka upp! En båt, tält o 2 Jawor, ja jävlar hehe!

Denna disskusionen är precis lika givande varje gång den tas upp...NOT

:sissy

Nu när ändå den miljonte tråden om detta kommit upp så varför inte slänga in lite skinnställsfrågor eller undra om det är lagom att köpa en R1 som första hoj sen du susande runt på DT:n i 70 knyck...:rolleyes:

Själv tycker jag att blocket och sporthojar = överpris så det skriker om det. Fortfarande år efter år efter år efter år efter år så ligger bla R1-98 på 45-50k för fina exemplar.

Det bästa inom blocketförsäljning jag själv varit med om var när jag blev erbjuden av en alban att byta min R6-00 mot en "rolig sommarbil", dvs en gammal pippigul ww bubbla årsmodell 1986. haha

Mycket aggresioner för en så liten sak, ska man försöka rätta in sig i ledet och försöka skapa nån do and don't lista över hur man ska agera på blocket så lär man bli rätt förvirrad.

Håller med Jörgens inlägg, sen är de väl som man säger. Frågar man inte så får man inget veta. Är väl lite att räkna med nä rman lägger en annons på blocket att man får minst 20 frågor som man själv kanske klassar som helt idiotiska.

Vet själv hur de brukar låta, de kan komma frågor som till och med har svaret i annonstexten.

Det handlar om att du ringer en gång och ber om adressen och kommer och hämtar hojen direkt. Inte ska ha 1000 bilder och strula massor.
Tror du inte det..?

Kanske, men det borde vara bättre att sätta det pris man kan tänka sig direkt. Jag vet inte, det var länge sedan jag sålde eller köpte ngt privat.

Lätt att hålla agg i schack när det ringer en jävla WT nolla och erbjuder en 1/3 del av priset, eller tom har mage för att dyka upp för provkörning.

Någonstans är det ju sant att man inte ska ta det personligt och det är väl inte det tråden handlar om. För mig är det något slags tafatt försök att förstå hur vissa idioter är ihopskruvade ? Varför gör inte de en vanlig rimlighetsbedömning och frågar sig själva "Har jag råd med en pimpad sporthoj i perfekt skick med 600 mil på uret" ?? Aha...jag är 22 år gammal, har ett kasst jobb (i 3 månader till) och 3st bet anmärkningar ! Japp..jag ringer dit och chansar, kanske får jag provköra åtm ! Alt..."ok..en snubbe säljer en merca för 400 tkr +..han är säkert i behov av en pissig Volvo kombi och en gammal Cartier klocka i guld !".

Det handlar ju liksom inte om att käbbla om att orig delar ska följa med, eller om man får rabatt för nya däck och depåställ. Det handlar ju om att idioter kommer med förslag som är helt orimliga..eller beyond orimliga.

Det Jörgen skriver om är förhandling. Det vi (tror jag) avhandlar här är inte förhandlingar eller köpslående utan bajskorvar som slösar bort ens tid. Vad fan har det med att "köpslå" eller "pruta" att göra när någon loser erbjuder en 1/3 av priset, eller sätter igång när det står glasklart "jag SKITER i dina prutbud" ?

Last edited:
Själv tycker jag att det är ganska underhållande att emaila svar tillbaka till de wankers som kommer med direkta skambud och i lite lagom spydig ton upplysa dom att de drömmer och att deras bud inte är intressant för fem öre.
Många bytesförslag man får (även då man specifikt skrivit EJ BYTE) är ju direkt underhållande och man kan få sej ett flertal gapflabb! :tummenupp :rofl Ett skratt förlänger livet. :D
Har heller inte något större problem med de som ringer och ger skambud. Bara att tacka för deras samtal och önska dom lycka till i sitt sökande för liknande objekt som jag säljer och önska dom lycka till... :arsele
Men de som ringer i det syfet stör iofs mer än mail-wankarna.

De som man däremot blir riktigt irriterad på, är de idioter som bestämmer tid och plats för att mötas upp och de varken dyker upp, ej heller ens har hyfs nog att höra av sej och avboka om de fått förhinder/ångrat sej/hittat annat objekt som de handlat. :mad:
Själv både ger jag respekt och kräver detsamma av både säljare/köpare.
Hur många gånger händer det att man mailar ett antal relevanta frågor till en säljare UTAN att dessa inte ens bemödar sej med att svara? Är det så jävla svårt att skriva ett kort email tillbaka och upplysa om att objektet tyvärr redan sålts eller att de inte vet svaren på frågorna?!

Likaså de som låter SÅ fantastiskt intresserade och vill att man väntar med att sälja tills de lyckats skaffa fram pengar (snattat i butik och sålt varorna, lånat av någon avlägsen släkting, belånat sin Rolex kopia etc). Till dessa upplyser jag att cash is King! Och att jag säljer till första bästa med $$$ i handen. Enda undantaget jag gör är om jag har haft ett seriöst samtal med en köpare som bor en bit bort och som avtalat om att komma och titta på objektet samma dag/kväll. Då kan jag ge den personen första tjing och tar då telefonnummer från övriga som ringer och är intresserade för att kunna återkomma om det inte blir affär.
I det sista fallet så är mina erfarenheter att man själv är i ett bättre förhandlingsläge om man har en eller flera riktigt intresserade i "kö" som vill att man ringer tillbaka om den som kommer för att kika/provköra (om det nu gäller ett fordon) inte vill göra affär. Scenario: Den presumtiva köparen prutar, jag ger ett motbud om jag anser att det prutas FÖR mycket och upplyser om att jag har flera intressenter som är seriöst intresserade (kan även funka med påhittade sådana :D Men var då beredd att köparen synar din bluff och tackar för sej utan att det blir en deal ;) ).

Att det finns en jäkla massa drömmare åt andra hållet, som har satt fantastiska överpriser på sina objekt är ju också en realitet vi får leva med. Men det är ju bara att rycka på axlarna och i vårt stilla sinne tycka att dessa är drömmare, sen kollar man vidare efter mer rimligt prissatta objekt.
De överprissatta lär inte få några seriösa svar och säljaren inser förhoppningsvis att de är alldeles fel ute med sin prissättning och, om de är kloka, sänker priset till rimligare nivå och då kanske lyckas med en försäljning.

Har aldrig varit med om att någon bil- eller MC handlare erbjudit att KÖPA en bil eller MC för samma pris som är ett normalt begagnatpris på privata marknaden. Ända gången du får ett sådant pris för din hoj/bil är när det är ett INBYTE till ett dyrare objekt. Men då har du heller inte kunnat pruta på det du ska köpa som du i annat fall vid ett rent köp lätt prutar ner bortåt 10% från utgångspriset. :fakta

Tänkte kolla det där med beg köp då du har koll i alla fall för jag tycker med det är överpris!!!

Ska ha en honda 600 01-02 de jag hittat vill ha närmare 40k tycker jag är dyrt på en snart 10 år gammal hoj men hur mycket kan jag då få pruta?
Eller är gamla cyklar som värdepapper de bara stiger ?

Och jag bor ju med i Västerås så va inte för otrevlig nu :fatta!

Hahahahahahaa

Borde inte prisminskningen i procent följa exepelvis billarna som dessutom oftast kostar de dubbla eller ännu mer?

Skulle iofs va kul och se vad en 04 R1 med 25000mil på mätaren skulle gå för :)...

De gånger jag har haft bilar ute på Blocket tror jag fan att jag nästan tappat hoppet om mänskligheten. Såna mängder idioter det finns.

Exempel: Jag skulle sälja en minibuss med ramp som gått som färdtjänstbuss och anpassad för rullstolsburna. Utöver de ordinarie 50 dårarna som ringer, ringer en man från typ Sundsvall som är seriöst intresserad och dessutom rullstolsburen. En god gärning tycker jag och gör upp om att träffas på en mindre ort i Västra Götaland där bussen stod. Först ska spekulanten boka tåg med specialplats för rullstol och tre omgångar färdtjänst, krångligt som satan.

Dagen innan försöker jag ringa spekulanten för att stämma av tider inför mötet. Omöjlig att få tag på! Då tar jaktinstinkten över, jag ska ha tag på honom till vilket pris som helst! Mina gamla journalistgener klickar in och jag kollar upp honom och hans anhöriga, ringer mobilnummer till hans fru och hans barn. Får till slut napp hos hans dotter som säger: "Jag ska kolla". Kommer tillbaks till luren och säger "Nej, han var inte intresserad." Hade han inte redan suttit rullstol hade jag åkt upp till Sundsvall och sett till att han hamnat i en. Jävla nonchalans!

I de bilannonser jag lägger ut på Blocket skriver jag: "Det är ordning på alla papper och på mig. Kräver samma sak av dig"

lite så känner jag med!

normalt sett när jag ska sälja ngt svarar jag alla som mejlar oavsett om det är ett skambud, bytesförslag mot ett militärtält med tillhörande vedugn osv osv.

de flesta nöjer sig med ett svar tillbaks en del är/blir seriöst intresserade,tror man ivf när dom ber om fler bilder och mer info om objektet.

man lägger ner en del tid på att skicka bilder, skriver en mindre uppsats om objektet osv osv, man får svar tillbaka om att seröst intresse finns, man har lite mer mailkonversation vilket börjar bli lite jobbigt, man frågar den intresserade om det inte vore bättre om vi skulle kunna höras per telefon ist och diskutera vidare, då blir det knäppt tyst, helt plötsligt var det inte intressant längre, man mailar och undrar om intresset kvarstår eller ej men man får inget svar tillbaks:confused: va fan det är väl bara säga till att:tyvärr jag får avböja eller nått

har haft två sådana här på sporthoj som kört denna stil nyligen då jag har min spetta till salu.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman