Lycksökare...!

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Är det bara jag som är trött på alla "Blocket-lycksökare"?! Om man tex annonserar ut en hoj för 50k så är det alltid nån som erbjuder en 30k! Uttryck som "snabb affär" och "inget snack" ses som oerhörda fördelar från köparen. Vad exakt innebär en snabb affär? Tar man upp plånboken snabbt, eller lägger man upp dem extra snabbt på bordet? Och vad menas med inget snack, är det en stum affärsuppgörelse vi pratar om?
Kommentarer om att andra objekt man sett är så mycket bättre och billigare. Vad är syftet med en sån kommentar, varför köper man inte nyss nämnda objekt när det var så mycket bättre.
Nej jag funderar på att annonsera ut en R1-09 för 25.000:-. Skriva att jag vunnit en jäkla massa pengar och bara vill bli av med skiten. Sen när alla hör av sig antingen skita i att svara, eller att säga att jag PRECIS sålde den för en minut sen. Skrattar gott åt tanken!
Ni som vill ha det värsta som går att få för pengar, men vill betala för en CB400, dream on! Din dröm, min verklighet!

Känner precis tvärtom, alla lycksökare som tror de kan få överpriser för sitt gamla junk. Därmed inte sagt att det gäller din annons, men 90% av marknaden är överprissatt av lycksökande svenssons.

Känner precis tvärtom, alla lycksökare som tror de kan få överpriser för sitt gamla junk. Därmed inte sagt att det gäller din annons, men 90% av marknaden är överprissatt av lycksökande svenssons.
Håller med.Sålde min gixxer 1000-07 igår och jakten har börjat på nytt.
Här är ett exempel på överpris.På firma dock men det spelar ingen roll. http://www.blocket.se/kristianstad/Suzuki_GSX_R_1000__21412432.htm?ca=6&w=3 tycker det är minst 10k för dyrt för den hojen.

Det är ungefär som när man ska byta in en bil hos bilhandlaren. Det är sällan man spontant känner att man blev erbjuden lika mycket som eller mer än man tänkt sig. Det är ju upp till var och en att bjuda på saker som är till salu. Som säljare kan man tacka nej om man tycker att budet är lågt.

Vad är rimlig värdeminskningstakt på en hoj? 30% per år?

Last edited:
En gång när det begav sig på 80 talet sålde jag en MB Brabus (E klasse)...vitt..med vita handtag. Perfekt skick och pedant skött. Ni anar inte hur många Volvos, klockor och tom mattor jag blev erbjuden som dellikvid. Sedan dess har jag aldrig vågat mig på att sälja bil privat...En gång försökte jag sälja ett 2 år gammalt Monster 900ie pimpat så det duger privat..i 2 veckor. Efter att ett antal tattare kom med riktiga tattarerbjudanden bytte jag in den hos handlaren till det pris jag annonserat ut.

Det finns gott om patetiska idioter där ute som skulle vilja ha men har inte pengar att betala med. Det spelar ingen roll om man skriver "jag har inte bråttom - tänker du pruta och köra tattarstil - ring ej". Det är inte lycksökare, det är skitkorvar som värderar sin egen tid till NOLL och därför tror att alla andra gör likadant.

[
Det finns gott om patetiska idioter där ute som skulle vilja ha men har inte pengar att betala med. Det spelar ingen roll om man skriver "jag har inte bråttom - tänker du pruta och köra tattarstil - ring ej". Det är inte lycksökare, det är skitkorvar som värderar sin egen tid till NOLL och därför tror att alla andra gör likadant.[/QUOTE]

Just vad jag ville komma fram till! Varför ens ödsla tid på att pruta på en Ducati 1098 när man i själva verket har råd med en Suzuki 650 Savage?! Vad tror man? Äh jag kontrar med att jag tar den direkt, utan snack, snabb affär, pengarna i handen kompis typ...

Det är ungefär som när man ska byta in en bil hos bilhandlaren. Det är sällan man spontant känner att man blev erbjuden lika mycket som eller mer än man tänkt sig. Det är ju upp till var och en att bjuda på saker som är till salu. Som säljare kan man tacka nej om man tycker att budet är lågt.

Vad är rimlig värdeminskningstakt på en hoj? 30% per år?

Helt beroende på model, men en hoj som säljs i många ex. har generellt en större värdeminskning än en som säljs i få ex,
eftersom det kommer ut fler begagnade/år, udda märken undantagna.

Sen är det naturligtvis en fallande skala på värdeminskningen, men första året är det absolut störst värdeminskning.

Ex. 2008 modell xxx1000 nypris 125,000:-
2009 modell xxx1000 nypris 155,000:-
Kvarvarande 2008 xxx1000 nypris 125,000:- rabatt 26,000:- pris 99,000:-
Beg 2008 xxx1000 med 900mil på mätaren pris 80,000 - 90,000:-

Värdeminskning = 125,000:- - 80,000:- = 45,000:- = 36%
Sen är det naturligtvis svårare att få ut ett bra pris när handlarna lämnar
stora rabatter på kvarvarande fjolårshojar.

När den hojen sen är 10år så är det nästan bara skicket som avgör priset.
Titta på hojar runt -00 så ändras inte priset många hundralappar mellan åren,
men däremot har man en mycket större spridning mellan exemplaren.

/KentW

Helt beroende på model, men en hoj som säljs i många ex. har generellt en större värdeminskning än en som säljs i få ex,
eftersom det kommer ut fler begagnade/år, udda märken undantagna.

Sen är det naturligtvis en fallande skala på värdeminskningen, men första året är det absolut störst värdeminskning.

Ex. 2008 modell xxx1000 nypris 125,000:-
2009 modell xxx1000 nypris 155,000:-
Kvarvarande 2008 xxx1000 nypris 125,000:- rabatt 26,000:- pris 99,000:-
Beg 2008 xxx1000 med 900mil på mätaren pris 80,000 - 90,000:-

Värdeminskning = 125,000:- - 80,000:- = 45,000:- = 36%
Sen är det naturligtvis svårare att få ut ett bra pris när handlarna lämnar
stora rabatter på kvarvarande fjolårshojar.

När den hojen sen är 10år så är det nästan bara skicket som avgör priset.
Titta på hojar runt -00 så ändras inte priset många hundralappar mellan åren,
men däremot har man en mycket större spridning mellan exemplaren.

/KentW

Sant. Första året, eller två åren, verkar största fallet ske. Sedan blir det ganska gott om hojar i ett smalt prisspann.

De gånger jag har haft bilar ute på Blocket tror jag fan att jag nästan tappat hoppet om mänskligheten. Såna mängder idioter det finns.

Exempel: Jag skulle sälja en minibuss med ramp som gått som färdtjänstbuss och anpassad för rullstolsburna. Utöver de ordinarie 50 dårarna som ringer, ringer en man från typ Sundsvall som är seriöst intresserad och dessutom rullstolsburen. En god gärning tycker jag och gör upp om att träffas på en mindre ort i Västra Götaland där bussen stod. Först ska spekulanten boka tåg med specialplats för rullstol och tre omgångar färdtjänst, krångligt som satan.

Dagen innan försöker jag ringa spekulanten för att stämma av tider inför mötet. Omöjlig att få tag på! Då tar jaktinstinkten över, jag ska ha tag på honom till vilket pris som helst! Mina gamla journalistgener klickar in och jag kollar upp honom och hans anhöriga, ringer mobilnummer till hans fru och hans barn. Får till slut napp hos hans dotter som säger: "Jag ska kolla". Kommer tillbaks till luren och säger "Nej, han var inte intresserad." Hade han inte redan suttit rullstol hade jag åkt upp till Sundsvall och sett till att han hamnat i en. Jävla nonchalans!

I de bilannonser jag lägger ut på Blocket skriver jag: "Det är ordning på alla papper och på mig. Kräver samma sak av dig"

Ja är så jävla less på sånna som tror att de ska få ut multum för gammalt skräp! ush gå o dö istället..
Det där me o värdera sina grejor är juh visserligen upp till var och en men de känns som att alla hojar slutar minska i värde vid 50 k oavsett hur långt de gått eller hur gamla de är:va

De är bara att inse att skiten tappar värde och ska man ha leksaker så kostar de! :)

Just det "ska man ha leksaker kostar de" ,kunde inte sagt det bättre själv! När du ska sälja din Österikeska kvalitetsmaskin ska jag bjuda 5.000:- för den förutsatt att det är full tank och att den aldrig är körd i regn!

Med snabb affär menar iaf jag att man åker och köper hojen samma dag man hittat den på blocket. På plats blir det inte en massa skitsnack utan man får helt enkelt ta att det kanske är skavanker på den iom att man redan prutat på priset.

Jag säger hellre en snabb affär med uppgjort lägre pris på telefon, än att en dönick kommer och står och velar i 1 timme och synar den i minsta detalj för att sedan pruta en tusing för att han hittat något litet att anmärka på...

Eller som dom som ringer och säger, Kan du vänt 2 veckor så har jag pengarna.. När dom väl kommer så vill dom intre ha den...

Nä då är det bättre med en snabb affär, för har jag väl bestämt mig för att sälja vill jag bli av med den..

När det gäller överpriser så är det helt sjukt.. Folk begär så satans mycket för sina R hojar än vad dom är värda. 80k för en R1 -04 är bara ett exempel. Enlig säljare "det sitter ett slipon på" Wow.. I min värd skall det vara mer regel än undantag på en beggad hoj att den är utrustad..

Just det "ska man ha leksaker kostar de" ,kunde inte sagt det bättre själv! När du ska sälja din Österikeska kvalitetsmaskin ska jag bjuda 5.000:- för den förutsatt att det är full tank och att den aldrig är körd i regn!

Haha käft! :tungan
Den är värd flera hundra tusen i mina ögon, har ja tur så kanske kanske nån betalar det :rolleyes:

Det är väl som vanligt. Folk vill ha hojar som de egentligen inte har råd med och försäljare vill ha priser som hojen egentligen inte motiverar. Naturligtvis säger köparna att säljarna är dumma i huvudet och vice versa.

Sanningen ligger som oftast någonstans i mitten. Köparna borde fatta att man inte kan få kraftiga underpriser, säljarna borde fatta att affektionsvärde inte påverkar marknadspriset. Slutpriset tenderar att hamna någonstans däremellan, om affär väl ska nås.

Sålde en Audi A4 häromdan, innan jag la in annonsen scannade jag läget på maknaden och kunde konstatera att allt var överprissatt. La in den på ett rimligt pris, en vecka senare är den såld till Nissan Sverige för utsatt pris.
Samma sak gäller allt i princip, Svensson tror de sitter på en pengamaskin och begär fantasipriser.
Köper hellre nytt än överprissatt "har du inte råd låt bli" annonser/attidyder. :glömdet

visst finns det idioter som ringer och bjuder halva priset mot vad den är värd, men så som blocket ser ut nu skulle jag säga att det är säljarna som är helt :3freak

kolla va samma hojar kostar nere i europa, eller kolla va liknande hojar kostade förra sommaren (om ni minns, trots att de nu är äldre är de dyrare)

så jävla stor inflation har vi inte haft i sverige som säljarna verkar tro, och bara för att nypriset på hojar gått upp med 20 000 så går ju inte priset på en gammal 20 000 kronors hoj upp till 40k som en del verkar tro

Tycker snacket om överpriser mest verkar grunda sig i att man gärna vill köpa något men inte är villig att betala. Varför uppröras över att en R1 -04 sätts ut för 80' om man inte är intresserad av modellen?

Känns som ett självsanerande problem. Är ingen villig att betala vad säljaren begär sänks priset eller så förblir hojen osåld.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman