Lyckas inte justera upp tomgången

LJL

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2004
Hoj
Z800 -14
För ett tag sedan konstaterade jag att tomgången var alldeles för lågt ställd (ca 700-800 varv). När jag vred på tomgångsskruven så ökade varvtalet som det skulle men efter en liten stund faller varvtalet tillbaka. Så om jag stannar och låter hojen gå på tomgång så ligger den en stund (varierar mellan ca 2 och 20 sekunder) på rätt varvtal (ca 1400rpm) och därefter faller ner till 700rpm. Vrider jag på gasen och släpper igen så hamnar den åter på hög tomgång och sedan tillbaka på den lägre.

Har misstänkt att något sitter lite löst eller någon wire som var klämd men har inte lyckats hitta nåt sånt. Sitter fö helsystem och K&N filter på den om det kan tänkas påverka.

Hoppas någon har några tips :Bugar
/Johan

Skulle kunna tro att du har nån liten spricka/läckage i ett insugsgummi.
Eller så kan hela förgasarbryggan ha lättat lite, känn på skruvarna som håller
bryggan.
En kompis hade samma problem som du beskriver, då bryggan satt lite löst.....

Om den går för snålt så blir det den effekten, alltså att varvet liksom svävar lite och sen sjunker ner.

Jag kan nästan inget om Suzuki, men -98 (har jag för mig ) hade insprutning och därför ter det mig inte fämmande att en -96 skulle kunna ha automatisk tomgång som på en bil. Luftläckage brukar ge orolig/vandrande tomgång men den reagerar "normalt" på justering, dvs att tomgångsvarvtalet höjs generellt men den är lika orolig. Kolla om tomgångsskruven inte är skruvad i botten elller lossat från fästet eller nåt. Kolla också att den inte vibrerar tillbaks efter du justerat (gör ett märke med lackstift eller färgpenna).

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph