Lv-reggad tvåtakt

Hurvida en 300 "drar" en 525 eller inte känns väl ganska irrelevant?
Tvåtakt har med känsla och karraktär att göra och ingenting annat.

Åter till ämnet så är de väldigt svårt att hitta nått lv regat tvåtakt. Det är som tidigare nämnt 300an av gg och ktm som är mest aktuell.
Alternativt (och det hade jag själv valt ) en cr500 med e-reg.

Hade själv en cr500 en gång i tiden och jag har alltid ångrat att jag sålt den. Helt underbar på alla sätt o vis, hade nog varit sjukt kul som motard.
 
Om man tar t.ex en ktm 300 eller gasgas 300, vad är gjort med dem för att ha "snällare" register än en motsvarande 250 cc 2-takt cross? Kanske bara är en del småsaker eller är det större skillnader? (tänkte då om det är någorlunda lätt att få en lv-reggad enduro att gå som en cross istället då man kör gata)
 
Nu har jag inte stenkoll på vad man gjort för fysisk ändring i motorn.
Men de är väl helt enkelt inte lika hårt trimmade? Det man vinner på det är väl både hållbarhet och kraft från botten. Så om man skulle trimma en 300 förkortar man ju serviceintervallen, och det fina med dem är väl just att de kan gå ganska länge mellan renoveringarna? :)
 
Om man tar t.ex en ktm 300 eller gasgas 300, vad är gjort med dem för att ha "snällare" register än en motsvarande 250 cc 2-takt cross? Kanske bara är en del småsaker eller är det större skillnader? (tänkte då om det är någorlunda lätt att få en lv-reggad enduro att gå som en cross istället då man kör gata)

Lite större borr, större svänghjul, ev annorlunda drevade i vxl-lådan, annat avgassystem, olika inställningar på avgasventilen, troligen olika cdi-boxar.
 
Om man tar t.ex en ktm 300 eller gasgas 300, vad är gjort med dem för att ha "snällare" register än en motsvarande 250 cc 2-takt cross? Kanske bara är en del småsaker eller är det större skillnader? (tänkte då om det är någorlunda lätt att få en lv-reggad enduro att gå som en cross istället då man kör gata)



Vad beträffar ktm så är ju det en enduro i grund o botten och byggd för ett lugnare register(då det inte går att varva hejkomochhjälpmig i tighta skogsspår) Sen har den säkerligen annan tändning och avgassystem för att flytta ner effekten till låg och mellanregister. Vxl-lådan kan också vara annorlunda men som någon nämnde tidigare så ju större cc du får desto lugnare karraktär blir det med mer botten och inte lika varvvillig.
 
Ok, ja en hel del som skiljer då med andra ord. Förresten, säljs inte Maico längre eller?
 
Igge du å ja kan väl testa någon gång? :)
Även fast du kommer ha en klar fördel i viktskillnad

Har iofs tankar på att finputsa lite motorn i vinter om tid finnes, men det lär inte ge mig någon direkt enorm ökning, men jag är på! :tummenupp

Har planer på budgetmotardisera den (320mm skiva, ISR-oket och asfaltsdäck på endurofälgarna) och ställa på den lite till i vår så, bara för att slippa fila ner centralstödet på Gröndal

Sorry för OT

Värt att påpeka är att i Masterenduro bänkades GGs 250 till typ 0,1hk mer i toppeffekt än 300an, så registret är nog lite mer prioriterat på 300an än toppeffekten
 
antagligen var det en 125cc, eller möjligtvis en 85cc du drog mot på crossbanan med din feta fisketrålare.

Men som sagt, vafan har bottendrag med rakt fram race att göra? du har väl växellåda.

och visst visst, din mt5'a drog väl en R1a då vi kan säga så :p

Ja ja ni får väl tro att era små mopeder är super hojar.. Nu lägger jag ner vill ni fortsätta diskussionen så kan vi göra det via pm istället.

:hojsmilie
 
Har iofs tankar på att finputsa lite motorn i vinter om tid finnes, men det lär inte ge mig någon direkt enorm ökning, men jag är på! :tummenupp

Har planer på budgetmotardisera den (320mm skiva, ISR-oket och asfaltsdäck på endurofälgarna) och ställa på den lite till i vår så, bara för att slippa fila ner centralstödet på Gröndal

Sorry för OT

Värt att påpeka är att i Masterenduro bänkades GGs 250 till typ 0,1hk mer i toppeffekt än 300an, så registret är nog lite mer prioriterat på 300an än toppeffekten

centralstöd, på rasgasen? :hihi
 
centralstöd, på rasgasen? :hihi

Ställer på den så jag kan köra GGn på Gröndal och slippa pressa Teneren till viktminskning milligram för milligram så att säga.
Var lite otydlig så den bjuder jag på.
För den som undrar så är Gröndal en plats jag associerar med SMC's KNIX-kurser, där finns det förutom motardbanan som kursen går på en crossbana och ett endurospår.

Däremot känns det som att göra en hoj bättre på asfalt inte lär minska nedläggningsvinkeln och skrapfaktorn :va
 
skulle gissa att portarna är filade annorlunda på en enduro, för högre fyllnadsgrad vid lägre varv, samma som kammarna ofta är slipade annorlunda på enduro 4-taktare.
 
skulle gissa att portarna är filade annorlunda på en enduro, för högre fyllnadsgrad vid lägre varv, samma som kammarna ofta är slipade annorlunda på enduro 4-taktare.

Min gissning med.
Inte omöjligtvis annorlunda avstämd pipa också
 
Ställer på den så jag kan köra GGn på Gröndal och slippa pressa Teneren till viktminskning milligram för milligram så att säga.
Var lite otydlig så den bjuder jag på.
För den som undrar så är Gröndal en plats jag associerar med SMC's KNIX-kurser, där finns det förutom motardbanan som kursen går på en crossbana och ett endurospår.

Däremot känns det som att göra en hoj bättre på asfalt inte lär minska nedläggningsvinkeln och skrapfaktorn :va

...om man skall tolka din avatar, som är från gröndal, så har du lite jobb med kroppsplaceringen, att få ned överkroppen framför allt, och innanför hojen, kommer göra att du slipper lägga ned lika mycket, för samma radie, med samma fart.

Offtopic, men ändå. ;)
 
...om man skall tolka din avatar, som är från gröndal, så har du lite jobb med kroppsplaceringen, att få ned överkroppen framför allt, och innanför hojen, kommer göra att du slipper lägga ned lika mycket, för samma radie, med samma fart.

Offtopic, men ändå. ;)

Tackar för påpekningen, håller på att arbeta på det :)
 
Ja det är helt fel tråd men här kommer i alla fall ett tips. Flytta röven. Max en skinka kvar på sadeln.

Jo det tipset har jag fått, problemet är att jag inte fått in tekniken att flytta röven. Sadeln känns för greppig för att jag lätt ska få in ett rövförflyttningsflyt

Övriga körtekniska diskussioner som rör mig kan för trådskaparens skull flyttas till min gästbok :tummenupp
 
Nä, knacka spargrisen och lägga en order på en Maico...

DO IT!!!

Vill minnas att jag har läst någon stans att 620'n var ett bättre köp pga av bättre driftsäkerhet och lägre drftskostnad.

Sen vet jag iofs inte om de stora finns lv reggade.
Men kööööp!
 
Har en 300 ec -06 med original drevning, får upp den på slangen på alla växlar och följde farsan som körde bilen från skogen en dag då körde han 110 och jag kunde om jag velat köra om rätt rappt. :)
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top