Lv-reggad tvåtakt

Mycket av trixandet med Enduro-reg och löjligt låga std. effekter beror på att tillverkaren har problem att klara avgas och bullerkrav. Att sedan kunden bygger om hojen till en "olaglig" tävlingshoj skiter tillverkaren i. Sedan slipper tillverkaren sitt garantiåtaganden när den har blivet ostrypt. Det är ju lätt att lämna garanti på en produkt som bara går med förhöjd tomgång.

Inte läst igenom allt men kan ändå bidra med mina erfarenheter :)

Köpte mig själv en ktm 250 EXC, kör med endurodäck på och de inte att rekomendera om du ska köra gata, det släpper så fort man ger lite gas :yoparty

Slänger du på ett par sm-sulor samt drevar om den lite så kommer det va kals roligt att köra gata med den :D

Den drevning som är orginal gör att den är väldigt hetsig så det är svårt att ligga på jämn gas, antingen sticker den eller så slår den av, alltså väldigt ryckigt om du kör landsvägg, Dock inget man märker av alls i skogen! Sen toppar den just nu ca 115km, inget att skryta med direkt, men mellan trädena räcker det till gott :)

Så det är helt klart en värd 2t-hoj om du vill åka lagligt på gata

// Hessling

58 hk? 45 är nog närmre sanningen. Effekten ligger väl runt 6-7000 rpm.

Vad jag vet :va
Nu har vi nog inte hästarna på samma ställe :)

http://www.mbike.com/gas-gas/ec300/2010
Den sidan säger 50.17 hk, men det är nog på veven (och GasGas uppgifter)

Edit: Här är några andra uppgifter, de som sade 58 hk.

2008 Gas Gas EC300: 57.9HP@8,280 RPM. The mods are below.
1. K&N #GG-1203 Air Fulter. Flows better than stock. This filter is good for at least 1HP. Easy to clean and last forever.

2. Doma Pipe. This pipe is magic. It really boost mid range and top end. This pipe has to be good for at least 5HP or more! The DEP pipe from the UK is suppose to be just as good.

3. Doma Muffler. It flows better than the stock FMF spark arrestor. Any brand of glasspack muffler should have the same results. Shop for price.

4. LTR Powervalve Cover. It gets back the low end power we lost with the Doma pipe. This mod is optional.

5. Amsoil Dominator 2-Cycle Oil @ 50:1: Good for at least 1 horsepower and makes your engine last. I thought Amsoil was just cult hype until I used it. Make friends with a Amsoil home dealer, then your cost will be about the same as Bel-Ray or Motul.

6. Run full synthetic ATF in the transmisson. This oil is very slippery compared to 10w30 crude. The gearset is a big rotating mass, so you want the slickest oil you can find. Synthetic automatic transmission fluid will make your clutch work better and transmission bearings last longer. Any major brand should be fine. I know it is taboo, but I use it in my forks too.

7. LTR Jetting Kit. Save the jetting for last. The jetting makes the above mods come alive!

8. Tsubaki Pro-Gold 520 Chain: Less rolling resistance than the stock O-ring chain. Tsubaki chains last longer than most. The RK "HD Racing" is a good chain too. Soak your chain in a coffee can with a quart of new motor oil the night before the race. On race day, wipe the oil off your chain and put it on your bike. Your chain will be good for 200 miles before you need to coat it with chain lube. This might sound like a lot of work, but you are keeping 114 power robbing bushings lubricated.

The final results! 57.9 horsepower! With the stock enduro weight flywheel and the huge Maxxis 120/100-18 M7305 tire, most of the power gets to the ground. This is about the same ponies as the Honda CR500! This was with all bolt on modifications. No engine porting was needed. The total cost including shipping was under $600!
http://antithumper.700hp.com/gasserfly.html
Att pipan ger mer effekt går jag med på, men att nytt filter ger 1 hk tror jag nog inte på.

Last edited:
Min 300 börjar likna något nu. :) Har bara kört den i skogen och på crossbana, men lägger man i tvåan eller trean så är det bara att gasa sen, kraft från botten finns alltså.
Väntar på lite smågrejer (kedja bland annat :hihi) innan den är körklar i motardutförande. Men jag får väl återkomma med en recension i vår. :tummenupp

motard.jpg

Maico 700 verkar ju cool. Men finns den att köpa?

Jag har för mig att jag har hört att firmor som sysslar med gräsklippare kan få tag i Maico.
Det är ju nån lirare på soe som har en.

Min 300 börjar likna något nu. :) Har bara kört den i skogen och på crossbana, men lägger man i tvåan eller trean så är det bara att gasa sen, kraft från botten finns alltså.
Väntar på lite smågrejer (kedja bland annat :hihi) innan den är körklar i motardutförande. Men jag får väl återkomma med en recension i vår. :tummenupp

motard.jpg

:kär:kär:drool

LV-reggad?

Sälja? :nicka

Last edited:
Visst är den reggad. :) Dock köpte jag den för någon vecka sen så det är tveksamt om jag vill sälja. :tungan
Hojen är en 07:a, köpt för 24000. motardkitet är original och köpt för 7000. Känns som om jag har gjort ett kap faktiskt. :)

Jag är riktigt sugen på en lv-reggad tvåtaktsmotard/enduro.

Jag har spanat lite på Gasgas ec 300 och den finns ju till vettiga pengar.

Jag har också haft såna idéer.
Har en Honda NX 650 Dominator, en offroad alltså. Köpte den mestadels för jobbpendling och köra grusväg, vilket den fungerar bra till. Men sen när man väl är ute så händer det att man får för sig att testa lite terräng och då så känns den väldigt tung (200kg enligt transportstyrelsen), ec 250 / ec 300 och dylika hojar är ju rätt mycket lättare...
Något som lättare går upp på bakhjulet hade ju varit underhållande också.

Pakethållare är standard på Dominator och min kom med en liten Givi top box (30 liter har jag för mig). Rätt praktiskt i vardagen och själva boxen går att ta av på nolltid om man vill.
Antar att det är rätt kört med något sånt på ec 300 eller dylikt?

Jag åkte gasgas 300 på gatan. Var riktigt trevlig att åka faktist. Åkte lite längre sträckor ibland och det var inga problem med rätt drevning. Höll fint och kändes nästan olaglig att köra även fast den inte var det. :)

:tummenupp

Pakethållare är standard på Dominator och min kom med en liten Givi top box (30 liter har jag för mig). Rätt praktiskt i vardagen och själva boxen går att ta av på nolltid om man vill.
Antar att det är rätt kört med något sånt på ec 300 eller dylikt?

Det är ju rena endurohojar och där ligger ju mycket fokus på vikten, så det finns ju inga fästen för en toppbox direkt. Men det går väl säkert att meka ihop något själv om man vill. Dock är just de här hojarna kända för sina klena bakramar (fick jag till rätt ord nu?) fram till 2007 tror jag. Så hur lämpligt det är kan jag inte svara på...

Ja de vet jag, men undrar fortfarande varför man ens ska bry sig om att e-regga?
Får ju inte köra runt på gata med e-reg ändå.

Man får väl köra på vägen till och från tävling och träning. Man kan ju ha långt till träningarna.:)

Ja de vet jag, men undrar fortfarande varför man ens ska bry sig om att e-regga?
Får ju inte köra runt på gata med e-reg ändå.

Varför bry sig om att betala för maten på ica när du snodde en penna från jobbet?

visst kan man få böter om man blir stoppad, men du kan köra en påställd TRAFIKFÖRSÄKRAD hoj. Det är värt mycket, sen är det väl inget som säger man måste ta närmaste vägen till träningen

Varför bry sig om att betala för maten på ica när du snodde en penna från jobbet?

visst kan man få böter om man blir stoppad, men du kan köra en påställd TRAFIKFÖRSÄKRAD hoj. Det är värt mycket, sen är det väl inget som säger man måste ta närmaste vägen till träningen

Aja, känns ju jävligt värt att lägga ner tid o pengar på att regga nåt för o köra på gata som man ändå inte får framföra.
Trafikförsäkringen spelar ju säkert stor roll när hojen är skodd med motarddäck o det är 5 mil till närmaste enduroslinga.

"Neh men fan jag ska åka lite enduro med motarddäck o jag saknar endurolicens, men hojen är iaf e-reggad o trafikförsäkrad"

Trafikförsäkringen spelar ju säkert stor roll när hojen är skodd med motarddäck o det är 5 mil till närmaste enduroslinga.

"Neh men fan jag ska åka lite enduro med motarddäck o jag saknar endurolicens, men hojen är iaf e-reggad o trafikförsäkrad"

När du smäller in i en Porsche och förlamar ägaren så att han aldrig mer kommer kunna jobba är du nog ganska glad att du har en trafikförsäkring som tar hand om att ersätta hans lön för resten av hans liv. Plus bilen då. :tummenupp

När du smäller in i en Porsche och förlamar ägaren så att han aldrig mer kommer kunna jobba är du nog ganska glad att du har en trafikförsäkring som tar hand om att ersätta hans lön för resten av hans liv. Plus bilen då. :tummenupp

Mmm, fast det var ju där skon klämmer, hur försäkrad är egentligen hojen när den uppenbarligen inte är på väg till enduroslingan.

Ska man envisas med att köra gata så kör hojar som är registrerade för det.
Jag tar inte ut min oreggade motard på gatan, lika lite tar jag ut min e-reggade enduro där den inte hör hemma.
Däremot den LV-reggade enduron kan väl få smaka på lite allmän asfaltsväg då o då när jag bara ska till grusgropen o leka.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park