Luta-mot-väggen style Bonneville Bobber -67

Läcker hoj!:tummenupp

Idag hämtade jag ut ett paket med tändningsdelar till Bonnevillen, så nu har jag det jag gör ett tag framöver.

Bonneville45.jpg


Ett litet sött klistermärke skickade dom med också.

Bonneville46.jpg
 
Ikväll har jag svetsat fast anslutningarna på oljetanken, oljereturen leder upp oljan i toppen av tanken så inte returoljan sugs direkt in i motorn igen.

Bonneville47.jpg


Sen så har jag krökt om bromsstaget så det följer ramvinkeln och skruvat dit oljefiltret, det jag måste fixa nästa gång är att bygga en förgrening mellan filter och tank med invänding strypning och en blödledning till vipporna samt en avluftning till tanken.

Bonneville48.jpg


Och nej, filtret ska inte vara blått.:)
 
Det verkar vara mycket som händer, så det blir provkörning innan snön kommer då? :tummenupp
 
Jodå, det flyter på rätt bra. Jag måste ha nåt att göra medan jag väntar på växellådan till gasturbinen, när jag väl får den har jag hur mycket som helst som går göra på turbinhojen så bäst att skynda på lite med bobbern under tiden.:)
 
Nu har jag fått lite småplock gjort på hojen, inget har nån finish att tala om men det får väl bli senare innan målning.:)

Ett bromsstag har tillverkats...

Bonneville49.jpg


...och nya resistorstift har skruvats i. Tygklädda tändkablar har också klippts till, det ser bra nog mycket roligare ut med ringskor än med vanliga plast-tändhattar.:tummenupp

Bonneville50.jpg


Sen var det dags att klura ut ett lämpligt ställe för Sparx-modulen (den ersätter diodbrygga, laddregulator och batteri), under tanken var det tight och alldeles bredvid tändspolarna är kanske inte så bra placering så det fick bli här istället.

Bonneville51.jpg


Jag har hela tiden tyckt att det sett tomt ut mellan styrhuvud och framlyse så med elboxen där fyller det ut bättre, jag krökte även till ett fäste till tändningslåset och satte dit i ett par befintliga hål i styrkronan.

Bonneville52.jpg


Sen innan jag gjorde kväll kapade jag till lyktfästet så det liknar nånting, det ska blästras av och svartlackas senare.

Bonneville53.jpg


En översiktsbild på hojen som den står nu, jag har höjt tanken i framkant ca 10mm och det fick linjerna över hojen att flyta bättre tycker jag.:tummenupp

Bonneville54.jpg


Det är för övrigt bestämt nu att jag kör skärmlöst till att börja med, hur än jag gör kommer det se förjävligt ut med en bakskärm så jag får leva med en lortrand bakpå jackan.:)
 
Zenerdioden sitter fint i fartvinden.
Men dessvärre så tror jag att du bör leta reda på en framskärm.
En aluminiumskärm som kortas och monteras så nära hjulet det går är minimum.
Framdäck har en otrevlig vana att leta reda på varenda smutspartikel och kasta den i anletet.
I övrigt blir det rent protokoll från bobberbesiktningen.
 
Jag ska göra en analys gällande skärmbehovet till våren, står jag ut med grussprättandet så skiter jag i dom. Efter nån mil lär jag ha så ont i röven att jag ändå inte tänker på att jag blir blästrad av vägsand...:D
 
Har kört en hel sommar utan framskärm utan några som helst problem, men det beror ju på vilken typ av vägar man kör på såklart.
 
Kör utan skärm. Inga problem med det. Har kört utan hela sommaren och bara man håller sig undan grusvägar, vattenpölar och jordhålor så är det inga problem.. Men om det kommer en skur blir det ett blött helvete..
 
Kör utan skärm. Inga problem med det. Har kört utan hela sommaren och bara man håller sig undan grusvägar, vattenpölar och jordhålor så är det inga problem.. Men om det kommer en skur blir det ett blött helvete..

kan inte mer än hålla med, dock har ju denna sommar regnat bort, så det har varit lite åka av !!
 
Last edited:
Fy fasiken vad rätt stuk. Skulle bytt tändlåset mot en enklare switch dock. Vill någon sno en slik maskin så bär de nog bort hela klabbet. Gissar att det krävs sin man för att få sprutt på maskineriet.
 
Jag har kört skärmlöst i minst 6 år eller nog 8 år & är lika ful i nyllet nu som då bara å kör sålänge man undviker svullna djur & hästbajs. Är man rädd om sig kan man ju knyta en skarf om tanden.
 
Last edited:
Jag vill nog helst ha ett tändningslås så banditerna får anstränga sig lite i alla fall.:)

Idag fick jag ett baklyse jag beställt från Bikeline så jag snidade till ett svetsfäste istället för rapplet som satt på, positionen är inte 100% spikad så jag har bara punktat fast det i ramen.

Bonneville57.jpg


Det måste väl dit en regplåt också någonstans, vet nån vad är det för mått på den minsta lagliga skylt som finns?

Sen köpte jag en rulle avgasbandage också och började med att linda ena pipan, det lär bli skitigt och eländigt men så ska det ju vara på en gammal skrothög. :tummenupp

Bonneville55.jpg


Framifrån.

Bonneville56.jpg


Tjo!
 
snacka om att ha många bollar i luften! :gnissla

jag är imponerad av ditt engagemang och din kunskap!!! :tummenupp
 
Även om det kan verka stressigt så går det faktiskt i rätt sakta mak. Hemligheten är att sova lite och sluta se på tv, då har man frigjort 2-3 timmar per kväll för garagepyssel.:tummenupp

Det är en fördel om fästmön är kvällstrött också.:)

Tackar!
 
Inte för att va han som är den, men.. :glömdet

Har du inte lindat avgasbandaget åt fel håll? Allltså att det "samlas" vatten, skit etc i skarvarna, jämfört med om man lindar bakifrån och avslutar vid cylindern?

Absolut inte kunnig om inom området men tycker mig minnas att jag hört det nånstans
 
Det måste väl dit en regplåt också någonstans, vet nån vad är det för mått på den minsta lagliga skylt som finns?
Finns det annat än en laglig storlek på regplåtar för mc?
TSFS 2010:112 Trasportstyrelsens föreskrifter om registrering av fordon m.m. i vägtrafikregistret
5 kap. 2 § andra stycket:
"På motorcykel och moped klass I används skylt som avses i 1 § 4."

Och i 1 § 4 står det:
"tvåradig skylt med yttermåtten 195 mm x 155 mm"
Såatte...

Men ska man nu ha en huliganmoppe så kan man lika gärna vara lite outlaw och köra med en olagligt liten miniskylt :yoparty
 
Inte för att va han som är den, men.. :glömdet

Har du inte lindat avgasbandaget åt fel håll? Allltså att det "samlas" vatten, skit etc i skarvarna, jämfört med om man lindar bakifrån och avslutar vid cylindern?

Absolut inte kunnig om inom området men tycker mig minnas att jag hört det nånstans

Aj fan, det har du ju rätt i. Men med tanke på att det är en finvädersmoppe är väl frågan hur stor skillnad på skitigheten det kommer bli?

Finns det annat än en laglig storlek på regplåtar för mc?
TSFS 2010:112 Trasportstyrelsens föreskrifter om registrering av fordon m.m. i vägtrafikregistret
5 kap. 2 § andra stycket:
"På motorcykel och moped klass I används skylt som avses i 1 § 4."

Och i 1 § 4 står det:
"tvåradig skylt med yttermåtten 195 mm x 155 mm"
Såatte...

Men ska man nu ha en huliganmoppe så kan man lika gärna vara lite outlaw och köra med en olagligt liten miniskylt :yoparty

Tack för infon, jag hade för mig att man kanske fick köra med en sån tejpskylt dom har på snöskotrar men så var det visst inte. Det kan mycket väl bli miniskylt på hojen om alternativet är en sån stor skyltjäkel, nackdelen är väl att om jag blir stoppad för felaktig skylt lär dom väl hitta lite annat som inte gillas också... :oreggadmedhardtail
 
Last edited:
Det var nån finsk moppe i mcm Som hade satt skylten på undersidan av fotstödet. Så skylten inte syntes alls när hojen var parkerad samt att man slapp oroa sig för att srtödet skulle sjunka ner i gräsmattan o välta hojen.

Jag tyckte det var smart och nåt jag funderar på att göra på min egna moped.

Fast finnarna verkar inte ha riktigt så sinnesjukt stora skyltar som vi i sverige:3freak
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top