Luta-mot-väggen style Bonneville Bobber -67

tar inte sadeln i själva ringen när den bottnar?
 
Hmm, det är aldrig för sent att vända dom så när jag har målat och klätt dynan ska jag ta kort på fjädrarna i båda riktningarna så ni får se. Jag tycker det ser lite skumt ut att ha helt tomt under dynan och sen fjädrarna utståendes bakåt, men det kanske ser annorlunda ut när jag fått på lite stoppning och klädsel.

Exponerad mekanik utan massa tingeltangel är schüüükt snyggt!:kär
 
Jag tillhör fjädrarnaframåtfalangen, men jag tänker att dom behöver nån slags fixering så dom inte börjar vrida sig åt alla håll med allt skumpande som lär försiggå..
Och angående strypningen på oljereturen.. På min '67a satt returen i botten på tanken, med ett enkelt tstycke ut till toppen och det räckte för att få god smörjning på vipphusen..
 
Last edited:
Jo, men närmaste Biltema ligger 20 mil härifrån och dom kukarna vägrar ju skicka på postårder...:mad:

Det blev Ebay istället, köpte en Nyloc UNC/UNF muttersats och motsvarande skruvsats så nu lär jag klara mig ett tag.


:arsele
 
Jag tillhör fjädrarnaframåtfalangen, men jag tänker att dom behöver nån slags fixering så dom inte börjar vrida sig åt alla håll med allt skumpande som lär försiggå..
Och angående strypningen på oljereturen.. På min '67a satt returen i botten på tanken, med ett enkelt tstycke ut till toppen och det räckte för att få god smörjning på vipphusen..

Det har du rätt i, bäst att göra någon sorts låsning av fjädrarna när jag väl bestämt hur dom ska sitta. Jag är fortfarande i valet och kvalet ang. bakskärm eller inte, och en förutsättning för att våga köra utan är att sadeln inte riskerar att trilla loss stup i kvarten...:gnissla

Precis så blir det på min tank också, ska kolla upp hur stor strypningen ska vara för att få bra oljeflöde upp till vipporna.

För er helt oinsatta så krävs det att man tänker om lite angående oljesystem jämfört med "vanliga" hojmotorer, eftersom det är torrsump är oljepumpen egentligen två separata pumpar där ena sidan pumpar in olja till lagren och den andra sidan pumpar tillbaka oljan till tanken i samma takt som den kommer in. Det är därför man kan sätta en strypning på returen för att öka trycket i returledningen utan att försämra flödet, känns spontant lite fel men så är det tänkt.
 
Jag hade nog skippat strypningen, man vill ändå att huvudparten av oljan cirkuleras genom tanken o inte toppen, motståndet från oljan i tanken bör vara tillräckligt..? Men labba och slabba är ju melodin med dom här :D allt ska lukta fet mineralolja!
 
Jag får se till att göra strypningen möjlig att byta utan att jag ska behöva tömma hela oljetanken, en stump slang mellan strypning och tank så jag kan nypa av flödet med en slangtång lär väl bli enklast.
 
Nu är dynan fodrad och redo för att kläs!

Bonneville34.jpg


Stommen blästrades av och penselmålades med hammarlack igår och idag limmade jag på två lager liggunderlag.

Bonneville35.jpg


Helhetsbild.

Bonneville36.jpg


Jag passade på att ta kort på dynan med fjädrarna både framåt och bakåt, båda håll har sina fördelar men rent spontant tycker jag det ser konstigt ut med fjädrarna bakåt och helt tomt under dynan. Ska låta det smälta in lite och gå ut imorrn bitti och glo lite till, kan vara bra att bestämma sig innan jag svetsar fast låsningen för fjädrarna.:)

Bonneville37.jpg


Bonneville38.jpg


Tjo!
 
Bild 1 PuNgT.
 
Är det någon som vet vart man köper UNC/UNF billigt här i Sverige så tveka inte att höra av er, det bästa vore om det gick få tag i en sortimentlåda med både skruv och mutter så man har på hyllan.

VET inte, men kan ge mig fan på att ACL i Blentarp har eller kan ta hem sådant för billiga pengar

Bara att du skall ringa ner (för det är nog säkrast, får hemskickat handcaddade reklamblad :tummenupp) till skåne är ju ball nog :tungan
 

Känns så, jäkligt svårt att ta vettiga bilder på fjädrarna bara. Man måste nästan se det i verkligheten för att få en bra uppfattning.

VET inte, men kan ge mig fan på att ACL i Blentarp har eller kan ta hem sådant för billiga pengar

Bara att du skall ringa ner (för det är nog säkrast, får hemskickat handcaddade reklamblad :tummenupp) till skåne är ju ball nog :tungan

Tack för tipset, men jag har redan beställt en trave sortimentlådor från Ebay.:tummenupp
 
Likt en del andra tycker jag fjädrarna bakåt. Det ser(är) rätt ut, andra hållet ser fel(är) ut, även om jag förstår resonemanget om att det inte blir lika tomt under sadeln. Snart dags för poll...?

Ska du slakta nån dyna från nån gammal skinnsoffa och klä sadeln?? (efter att du vänt fjädrarna rätt)
 
För er som inte vet så har Triumphmotorer av denna årgång torrsump, så det sitter en hiskeligt ful och skrymmande oljetank under dynan som fick stryka på foten när jag skrotade bort allt onödigt från ramen. Av en gudomlig slump är originaltanken på prexis 3 liter så mitt gamla skrotfynd passade som kuken i Britta! Ett fäste snidades till och bultades fast i högra motorplåten.

Mig veterligt har alla och då menar jag alla Bonneville-bobbers oljetanken (jajja, nån enstaka har den stående) på tvären under sadeln, detta är enormt opraktiskt då man måste loss med sadeln för att kolla oljenivån och en slak kedja riskerar att slå hål i tanken. Därför satte jag den på högersidan av hojen istället, rent spontant känns det som att den smälter in bättre i hojen så också. Lite mindre "packrulle"-känsla över den på det viset.:tummenupp

...

Ett par läderremmar hittade jag på överskottsfirman i stan längst ner i en låda, dom lär få en betydligt trevligare färg efter att ha hanterats med oljedyngiga fingrar hela vintern. :hihi
Man får inte glömma att Triumphbyggen ofta brukar få ett ganska stort tomrum mellan motor och bakhjul. Något du kanske kommer runt med den här placeringen av oljetanken.

Hos stadens överskottsfirma köpte jag för ett gäng år sedan en verktygsväska för cyklar (med tre kronor på såklart). Ännu har jag inte haft någon hoj den har passat på, men någon gång i framtiden kommer den att sitta som en smäck. Har man tur kan man verkligen hitta små guldklimpar på det stället.
 
Likt en del andra tycker jag fjädrarna bakåt. Det ser(är) rätt ut, andra hållet ser fel(är) ut, även om jag förstår resonemanget om att det inte blir lika tomt under sadeln. Snart dags för poll...?

Ska du slakta nån dyna från nån gammal skinnsoffa och klä sadeln?? (efter att du vänt fjädrarna rätt)

På kort ser det egentligen inte så tokigt ut med fjädrarna bakåt men när man går runt hojen och kollar ser det knepigt ut på något vis, nån poll blir det inte eftersom jag ändå gör som jag tycker blir bäst i slutändan.:arsele

Jag har en rulle svart konstläder kvar sen gammel-GSXens tidsepok, så det får duga så länge. Visst vore det ball med nåt gammalt sletet soffskinn med cigarettmärken och intorkad lössnus men i det här skedet vill jag bara ha den körbar, nästa vinter får jag bygga om det som jag stör mig på i sommar.

Man får inte glömma att Triumphbyggen ofta brukar få ett ganska stort tomrum mellan motor och bakhjul. Något du kanske kommer runt med den här placeringen av oljetanken.

Hos stadens överskottsfirma köpte jag för ett gäng år sedan en verktygsväska för cyklar (med tre kronor på såklart). Ännu har jag inte haft någon hoj den har passat på, men någon gång i framtiden kommer den att sitta som en smäck. Har man tur kan man verkligen hitta små guldklimpar på det stället.

Jo det där hålrummet vissa byggen har ser rätt eländigt ut. Största anledningen till att det ibland ser ut som att man kan skjutsa en frysbox i hålet mellan motor och bakhjul är att många köper bakramar med 4-5" stretch, min 2" hardtail ger inte alls samma glugg att fylla.

Ha ha, jag stod faktiskt och sneglade på en sån verktygsväska på Old&Co, det är ju bara att inse att verktyg och reservdelar måste få plats någonstans så egentligen borde jag köpa en lagomt stor väska och göra fästen i bakramen på lämligt ställe. En uppsättning stift, brytare, kondning, reservwire, glödlampa, punkalagning mm lär man ju vilja ha med sig på färden.:)
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top