Lustig/Svag gång zx6r-00

Ozzie

Hyggligt lagom
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
-
Då var det till slut dags för mej att skapa min första tråd här i forumet. Anledningen till detta är att min hoj går lustigt på följande vis:
1. På mellanregistret 4-8k går den bäst på kanske 85% gas, dvs INTE på fullgas. Om man drar fullt vid 4k och sedan släpper efter lite på gasen så upplever jag det som att den drar bättre på mindre gas.

2. Under senaste resan hamnade jag bakom en lastbil uppför något alppass. Jag låg då på 2:an, c:a 4k och "lite" gas. Kunde inte köra om, dvs segdrog under kanske 30-50 sekunder. Hojen blev då märkbart svagare och svagare varefter jag tillslut blev tvungen att lägga i 1:an. Ifrånkörd av en lastbil uppför en backe! När jag kört den på 1:an istället kanske 10-15s runt 8k varv (fortfarande bakom lastbilen) så blev den återigen starkare och jag kunde lägga i högre växlar. Uppförsbacken var sedan slut dock och lastbilen förpassades till backspegeln.

3. Det "känns", med min ringa erfarenhet (A-kk 2år), som om hojen går bättre efter hårdkörning. Om man ligger och tourar för länge så vill den gärna få varva ur ett par gånger innan den riktiga kraften infinner sig.

4. Sista punkten kanske kan tas som något av en parentes. Toppfart liggandes på tanken, pressandes i åtskilliga km 252kmh. På mätaren. Då hade jag även varit tvungen att lägga i 5:an i 220 för att fortsätta accelerera. För en hoj med 258 ärliga i topp (nåja) så borde det med Kawa-glädje motsvara kanske 280-285 på mätaren. Möjligen (om än ett svagt) tecken på att allt inte står rätt till.

Så nu till frågan: Vad är fel?
Det jag funderat över är om den går för fett alternativt om förgasarna är dåligt synkade så att någon/ra cylindrar går fett. Igensatt luftfilter kanske? Dåliga tändstift? Vad verkar rimligast? Är det något helt annat?

Hojen har gått strax över 1200 mil. 1200-servicen är INTE gjord. I den ska bland annat, enligt pappren, FÖRGASARSYNK ingå. I övrigt är allt orginal: orginalavgassystem, inga bytta munstycken, orginal luftfilter, tändstift osv. Det enda som är bytt är däcken. Olja+filter byttes i höstas.

Vet av mina egna många timmar framför SH att det finns grymt kunnigt folk därute och hoppas någon kan hjälpa mej få rätt på hojen!

Tack på förhand
/Oskar

Jag skulle nog plocka ur stiften och jämföra dom.
Är det något stift som är extra sotigt så kan det vara problemet.
Är det 10mm stift?
Min grabb har en YZF750 och på den var ett stift kass, sotade igen
vid lågt varv, bytte samtliga och den blev som ny i motorn!

BMW R90s skrev:
Jag skulle nog plocka ur stiften och jämföra dom.
Är det något stift som är extra sotigt så kan det vara problemet.
Är det 10mm stift?
Min grabb har en YZF750 och på den var ett stift kass, sotade igen
vid lågt varv, bytte samtliga och den blev som ny i motorn!

Tack för svaret! Men om jag har förstått det rätt från andra trådar så borde det ju vara fel någon annanstans om stiften blir dåliga? Att byta stift kanske då hjälper ett tag tills det underliggande problemet återigen har förstört dem.

Stiftstorleken har jag ingen aning om då jag aldrig skruvat något på den här hojen. Har "tankat å kört". I "Allmän användarhandbok" står inte storleken med utan där hänvisas till den engelska manualen som jag inte har. Kan säkert hitta det på nätet.

/Oskar

Tjenare Oskar

Om jag va i din sits skulle jag låta göra 1200milaservicen och efter det se om problemet kvarstår. Har likadan hoj som dig och upplever ju inte hojen riktigt så som du beskriver. Har inte kört hojen fullt ut men 260 har jag sett på mätaren än så länge och med lite längre rakstrecka så hade den nog tuffat vidare.

Extrafråga: Vilken färg har du på hojen? :)

/oXydex

ola_sandin skrev:
Här har du servicemanualen: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=72782&highlight=servicemanualer

Låter som ett förgasarproblem, men kolla först vad stiften har att säga..

Tack för manualen! Har letat på nätet men kommer då alltid fram till endera en beställningssida för manualen eller en sprängskiss-sida.

Största problemet när det kommer till all form av mekande är att jag är i Österrike. Dock borde ju orginalverktyg i kutsen vara tillräckligt för att kontrollera stiften. Då gäller det bara att "tummen mitt i handen" är inne på samma tankebana :) .

/Oskar

oXydex skrev:
Om jag va i din sits skulle jag låta göra 1200milaservicen och efter det se om problemet kvarstår. Har likadan hoj som dig och upplever ju inte hojen riktigt så som du beskriver. Har inte kört hojen fullt ut men 260 har jag sett på mätaren än så länge och med lite längre rakstrecka så hade den nog tuffat vidare.

Extrafråga: Vilken färg har du på hojen? :)

/oXydex

Jag har den röda varianten. Tycker hojen är kanon till det mesta i övrigt förrutom ovanstående irritationsmoment. Min raksträcka var Autobahn95 Partenkirchen-München så längden på den var det nog inte fel på...

/Oskar

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...