Lurade, insjuknade eller vad?

Nå, vad tycker du?

• Antal röstningar
    0
Det lustiga är att vår förmåga att höra hela tiden avtar med ökad ålder.
Bäst hörsel har unga flickor men de flesta har nedsatt hörsel pga mp3-spelare, konsertbesök och liknande höga ljudnivåer.
Lumpen var oxå ett ställe många fick nedsatt hörsel på.

Att gubbar i 40+ hör skillnad på hur en kabel är vänd, ens om det fanns en skillnad, så har de inte förmåga att uppfatta det.

Klart att en bra uppbyggd stereo låter bättre än en som inte är det men det hänger inte linjärt ihop med priset.

Jag tror att 60000kr ger bättre ljud än 5000kr men att man kan få lika bra ljud för 20-30000kr som för 60'

*pga att sporthoj.com flyter som djupfryst sirap, så har jag inte läst alla tidigare inlägg*

Boris: då ser jag fram emot att du gör det experimentet och kommer med en fin labbrapport till mig sen, så kan vi ju tala om detta för alla världens hifiproducenter så kan dom spara in lite pengar på felkorrigeringskretsarna.

Zee: väntar fortfarande spänt på att få höra vad du som audiofil spelar på???

Tron: du bara gissar och spekulerar hejvilt visst så är inte pris/prestanda linjärt men i vilken hobby är den det??? och dessutom så är det bara löjligt att man inte skulle få mer för 60k än 20-30k får man lika bra hoj för 60 som för 20 får man lika bra tv? lika bra båt? bil? idioti och rena spekulationer...

Varför vill du veta det? Är min valda anläggning något slags optimal (påstådd av mig) påtalad bang-for-a-buck eller undrar om jag testat ultradyra kablar på min anläggning och om jag isf skulle höra skillnad? Oavsett vad jag har för anläggning och kablar har jag lyssnat på miljonsystem med olika kablar såväl som "billiga" 50tkr-system med olika kablar i olika konfigurationer. Det är bl.a. detta jag har som utgångspunkt för mina övertygelser tillsammans med klassisk ingenjörsmässig kunskap inom signalbehandling, elektronik och datorsystem.

får man lika bra hoj för 60 som för 20 får man lika bra tv? lika bra båt? bil? idioti och rena spekulationer...

Årets hitentills absolut sämsta jämnförelse?

idioti och rena spekulationer...

Äntligen är vi överens! :cdevil

Vad du spelar på och hur du har komponerat din anläggning skulle säga mig enormt mycket om hur stor kunskap du har på området, förstår varför du drar dig så för att berätta:tummenupp :D :tummenupp

Och varför skulle inte jämförelsen vara bra? speciellt den med tvn? du får vad du betalar för inom hifi precis som inom allt annat inom rimlighetens gränser naturligtvis.

Vad du spelar på och hur du har komponerat din anläggning skulle säga mig enormt mycket om hur stor kunskap du har på området, förstår varför du drar dig så för att berätta

Vad bra att vi har dig, expertanalytikern, som kan bedöma min audiofilistiska kunskap via min ljudanläggning istället för att bemöta argument i tråden med sakliga motargument baserat på fakta. :yeay

Edit: Heter du BostonGurka i efternamn, månne?

Och varför skulle inte jämförelsen vara bra? speciellt den med tvn? du får vad du betalar för inom hifi precis som inom allt annat inom rimlighetens gränser naturligtvis.

Problemet är att rimlighetens gräns når man snabbt vad gäller kablar för audio. _Mycket_ snabbt.

Zee: LTS? :rolleyes:

Att jämföra ljud med bromsverkan och andra "mätbara" saker går inget vidare, jag vill hellre jämföra audiofiler med vinkännare.

Vin består ju i princip endast av druvor så att någon rödnäst fåntratt kan påstå att olika vinsorter skulle smaka olika är helt befängt, skulle han/hon sen säga att ett dyrare vin oftast är godare än ett billigare vet vi ju på förhand att han är köpt av någon vintillverkare som jäser dunkvin i garderoben och häller upp det på snajsiga flaskor. Jag har minsann druckit samma lantvin sen jag var 14 och tror då inte att JAG skulle känna någon skillnad mellan det och ett tusenkronors-vin, så då kan heller ingen annan göra det. Jag har dessutom papper på att det billigaste vinet innehåller exakt samma ingredienser som ett dyrt märkesvin, så allt skitsnack om jordmåner och soltimmar är bara till för att lura pengar av vanligt folk som inte begriper bättre. :D

Jag har sett otaliga trådar liknande den här på diverse forum, och hittills har alla slutat i pajkastning och avstängda användare så chansen att den här slutar i ett stort kramkalas där alla är 100% överens är försvinnande liten. Jag antar att den enda lösningen är att alla accepterar det oerhörda faktum att det finns folk med andra åsikter och prioriteringar än en själv...

//Anders

Boris: då ser jag fram emot att du gör det experimentet och kommer med en fin labbrapport till mig sen, så kan vi ju tala om detta för alla världens hifiproducenter så kan dom spara in lite pengar på felkorrigeringskretsarna.

Tron: du bara gissar och spekulerar hejvilt visst så är inte pris/prestanda linjärt men i vilken hobby är den det??? och dessutom så är det bara löjligt att man inte skulle få mer för 60k än 20-30k får man lika bra hoj för 60 som för 20 får man lika bra tv? lika bra båt? bil? idioti och rena spekulationer...

Det handlar om att konsumeter inte accepterar att repor skulle ge avbrott i dataströmmen och därmed tappat ljud om skivan skulle vara oläsbar i någon sektor...Sen utvecklar man dyrare och finare kretsar för att gissa sig till informationen som är oläsbar men det är inte många sek per skiva de tvingas arbeta om den är normalt sliten. I en icke repad skiva slipper den oftast arbeta alls.

Faktum kvarstår dock att såvida där finns läsbar information på skivans sektorer så kan ingen svarv/avmagnetiserare förbättra ljudet. SKall man få bättre ljud så gäller det att vårda sina skivor och jobba med all signalbehandling istället....

Zee: Väntar fortfarande på att höra vad du spelar med, är intressant att veta vilken referens du utgår ifrån. Kul att du tar upp sakliga argument när den enda anledningen att du ens skriver i tråden är att förlöjliga folk.

Boris: Gissar du ellet vet du detta? jag har ingen aning om hur många ettor och nollor som normalt sett missas vid en realtidsläsning, det skulle vara intressant om du har någon info om detta personligen tror jag felkorrigeringskretsarna jobbar litegrann även på en icke repad skiva men jag har förstås aldrig testat själv.

Zee: Väntar fortfarande på att höra vad du spelar med, är intressant att veta vilken referens du utgår ifrån. Kul att du tar upp sakliga argument när den enda anledningen att du ens skriver i tråden är att förlöjliga folk.

Boris: Gissar du ellet vet du detta? jag har ingen aning om hur många ettor och nollor som normalt sett missas vid en realtidsläsning, det skulle vara intressant om du har någon info om detta personligen tror jag felkorrigeringskretsarna jobbar litegrann även på en icke repad skiva men jag har förstås aldrig testat själv.

Jag har testat själv då jag i tonåren var nerd och knäckte kopieringskydd där man råläste skivor utan någon form av felkorrigering eller omläsning då detta var på den väg tidiga kopieringskydd fungerade. La man in lite data som fick läsaren att få spader och loopa i omläsningsläget så var dagen räddad trodde man.
Sen har jag också en B&O cd spelare (betackar mig för audiofilernas påhopp om B&O angående högt pris/lite ljud är inte audiofil utan tekniknerd) från stenåldern där man kan stänga av felkorrigeringen då dessa inte var någon hit då. Gör man det och lirar en normalt sliten skiva med något år på nacken så är det mindre än en gång per spår där blir läsfel så att man hör det i form av knaster.

jo men det blir inte automatiskt knaster/hack i ljudet om spelaren missar en 1 eller 0 det krävs att den missar ett par stycken även utan felkorrigering.

jo men det blir inte automatiskt knaster/hack i ljudet om spelaren missar en 1 eller 0 det krävs att den missar ett par stycken även utan felkorrigering.

Visst men där finns ju ingen felkorrigeringskrets i världen som känner av en missad bit utan man använder en massa algoritmer för att försöka gissa när ett läsfel uppstår och då spela någon form av medelvärde av musiken/datan som ligger före/efter på spåret.

Kör man istället en dataskiva i datorn så går det mattematiskt mycket enklare att bestämma hurvida en läst bit är korrekt eller ej och de program man rippade med rapporterade ytterst sällan mer än 1/10 procent i felaktig data vilket motsvarar någon sekund under en hel skiva..

Precis men ju mindre felkorrigeringskretsen får jobba desto bättre låter det.

Varför det? Om den korrigerar felen så märks det väl inte på ljudet. Den _korrigerar_ ju felet. Så ju _mer_ den arbetar desto fler fel borde den väl korrigera? Alltså borde den vara på hela tiden.

Varför det? Om den korrigerar felen så märks det väl inte på ljudet. Den _korrigerar_ ju felet. Så ju _mer_ den arbetar desto fler fel borde den väl korrigera? Alltså borde den vara på hela tiden.

Jo men korrigeringen är bara en kvalificerad gissning över hur musiken skall låta när data saknas, vi får hoppas att producenten är bättre än ett chip...

Precis men ju mindre felkorrigeringskretsen får jobba desto bättre låter det.

Klart men mina praktiska tester visar att chippen anväds ytterst sparsamt och en cd svarv påverkar knappast användningsfrekvensen och där startade v'l diskussionen.

Ja och nej. Felkorrigeringen _ska_ alltid vara på. Är bitarna rätt så kommer den inte att korrigera fel. Man har alltså ingenting att förlora. Den behöver endast gissa om _många_ bitar är fel inom en inläsningssektor. Edit2/förtydligande: Annars (om en eller ett par bitar är fel) kommer felkorrigeraren att _veta_ hur det ska vara.

Edit: Bitarna adderas ihop i sinc:ar som utgör den analogiserade ljudsignalen. Ett bitfel utgör mycket mycket litet fel i denna addering.
http://www.lts.a.se/artiklar/sincen.pdf

http://en.wikipedia.org/wiki/Reed-Solomon_error_correction

Reed–Solomon error correction is an error-correcting code that works by oversampling a polynomial constructed from the data. The polynomial is evaluated at several points, and these values are sent or recorded. By sampling the polynomial more often than is necessary, the polynomial is over-determined. As long as "many" of the points are received correctly, the receiver can recover the original polynomial even in the presence of a "few" bad points.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...