Lurade, insjuknade eller vad?

Nå, vad tycker du?

• Antal röstningar
    0
Haha detta blir bara roligare och roligare, de där Svalander-länkarna är ju guld...:D

Man kanske skulle satsat på att starta ett audiofilföretag, jag har redan nu kommit på min första produkt, en Centrifugaliseringsinjektor att koppla in med hjälp av tvättklämmor i platina och kolfiberlegering rakt in i högtalarkonen för att få bort Knörph-Hansen-effekter som jag i min fantasi har hittat på existerar vid 2567.342 Hz.

Ja ungefär lika lustigt som alla nötter här som aldrig har hört en riktig stereo och knappt hör skillnad mellan en trumpet och en trombon men som ändå vet precis hur allting inom hifi funkar och kan idiotförklara människor som haft detta som hobby under större delen av sina liv.

Ja ungefär lika lustigt som alla nötter här som aldrig har hört en riktig stereo och knappt hör skillnad mellan en trumpet och en trombon men som ändå vet precis hur allting inom hifi funkar och kan idiotförklara människor som haft detta som hobby under större delen av sina liv.

Stackare, har du köpt mycket bluffprodukter av Svalander? :såjaponken

Citat från den eminenta nätshoppen:
"FM ST-2 - Marknadens mest flexibla FM-antenn

Kan användas både inomhus och utomhus.
Omnidirectional - tar in signaler från alla håll i lodrätt läge.
Fungerar som riktad antenn om du riktar den mot sändaren"

Last edited:
Svalander är en outsinlig källa till tvivelaktiga teorier.
http://www.svalander.se/teknik/kablar/riktning.htm

:rofl

Han verkar ju faktiskt själv acceptera att det inte finns någon skillnad, men tycker tydligen att det låter bättre ändå.

"
Självklart är detta endast "bla bla" när man ser det ur civilingenjörssynpunkt! Jag har fått uppbära mycken smälek inte minst för min otekniska förklaring. Jag säger bara: "so what? Hör du skillnad så gör det väl inget även om det inte finns nån skillnad? Om det bara är mumbo jumbo men jag lever lyckligare och tycker det låter bättre så är det väl min sak?"

Så nu är du varnad! Det finns ingen skillnad! Och om du hör den så är det bara i din fantasi! Jag tycker i alla fall att det funkar och det räcker för mej. Kanske vi någon gång kommer att få reda på varför...
"

60.000 kr-stereon är tydligen av märket Cambridge Audio och med högtalare från Dali.

Jag har själv Dalihögtalare och de kostade inte mer än 3-4.000 kr när jag köpte de för drygt 10 år sedan. Köpte samtidigt förstärkare (utan radio) och CD-spelare från NAD och det hela slutade på knappt 10.000 kr

Det låter jättebra men egentligen med lite för tunn bas för min smak. Undrar fortfarande om svärföräldrarna har fått sig en stereo som är sex ggr bättre i ljudupplevelse i deras ovana öron.

2812640 Stackare, har du köpt mycket bluffprodukter av Svalander? :såjaponken

Citat från den eminenta nätshoppen:
"FM ST-2 - Marknadens mest flexibla FM-antenn

Kan användas både inomhus och utomhus.
Omnidirectional - tar in signaler från alla håll i lodrätt läge.
Fungerar som riktad antenn om du riktar den mot sändaren"
:rofl

Nää.. be svär päronen att slänga ut Dali och crapet de köpt..
Få dem att beställa http://www.krellonline.com/krell_component.php?id=30&page=MRA dvs riktiga grejer (16kW i 0,5 Ohm) :tummenupp

Sedan gillade du ju inte Dali basen så då passar ju dessa: http://reviews.cnet.com/JBL_Project_Everest_DD66000/4660-12760_7-6683334.html

Har de råd så låt dem spendera men då du inte gillade dali så måste de ju köpa något du också har glädje av :D

OBS!! När JBL demonstrerade dessa DD66000 så använde de billiga kablage just för att visa att det var deras grejer som lät bra, skulle det vara stor betydelse vilket kablage som användes så skulle de naturligtvis inte låta låta billigt kablage förstöra intrycket när de demonstrerar sina High-End prylar för 60000USD.

60.000 kr-stereon är tydligen av märket Cambridge Audio och med högtalare från Dali.

Jag har själv Dalihögtalare och de kostade inte mer än 3-4.000 kr när jag köpte de för drygt 10 år sedan. Köpte samtidigt förstärkare (utan radio) och CD-spelare från NAD och det hela slutade på knappt 10.000 kr

Det låter jättebra men egentligen med lite för tunn bas för min smak. Undrar fortfarande om svärföräldrarna har fått sig en stereo som är sex ggr bättre i ljudupplevelse i deras ovana öron.

Har du lyssnat på underverket än?
Det blev så tyst i den här tråden så man kan bara undra om stereon kanske var värd pengarna ändå.....

skulle det vara något konstigt med att om en cd är helt rund så går avläsningen bättre och felkorrigeringskretsarna får jobba mindre vilket resulterar i bättre ljud/bild???

Visst men redan med en 500kr cd läsare går det utmärkt att få ut all data från en Cd skiva som inte är allt för repad utan någon form av felkorrigering. Detta är enkelt att verifiera med CRC kontroll.

Nää.. be svär päronen att slänga ut Dali och crapet de köpt..
Få dem att beställa http://www.krellonline.com/krell_component.php?id=30&page=MRA dvs riktiga grejer (16kW i 0,5 Ohm) :tummenupp

Klar posititvt att man kan stänga av all annan uppvärmning när man slår igång förstärkaren och börjar lystna....:yoparty

isåfall hade det knappast suttit felkorrigeringskretsar i alla cdspelare.

1. Bränn en skiva med känd data
2. Använd skivan ett slag
3. Stoppa åter i den i datorn och råavläs datan utan någon form av korrigering
4. Jämför datan

Du kommer att märka att där är ytterst få om några avikelser även utan omläsning och felkorrigering.

Felkorrigeringskretsar är i bruk på gravt skadade skivor och i mobila läsare där G-krafter påverkar systemet.

Last edited:
och vilken brännare kollar bara skivan i realtid en enda gång när den bränner??

hur avläser man skivan utan korrigering eller omläsning när det ALLTID sker?

tror du blandar ihop felkorrigeringskretsar med skakminnet på din bärbara sony:D

och vilken brännare kollar bara skivan i realtid en enda gång när den bränner??

hur avläser man skivan utan korrigering eller omläsning när det ALLTID sker?

tror du blandar ihop felkorrigeringskretsar med skakminnet på din bärbara sony:D

Där finns program till datorn som råavläser utan några hjälpmedel, ursprungligt användningsområde är för att läsa data och lura kopieringskydd....
Kör ett dyligt på en skiva med känd data och gör sedan en CRC check mot orginaldatan du brände..

Håller med till 100%, jag har hållit på ett antal år med att bygga ihop en skaplig anläggning och fått utstå spott och spe från första dagen från vänner och bekanta. Folk som köpt skotrar för över hundra papp bara för att skrota dom helgen efter i fyllan idiotförklarade mig för att jag lagt samma summa på en bra stereoanläggning...:va

Att man ändå inte hör skillnad är bullshit, möjligtvis om man på förhand bestämt sig för att det man hör är hjärnspöken och påhitt bara för att säga emot ägaren/säljaren. Jag höll på testa nätkablar (japp, dom påverkar ljudet oavsett vad logiken säger) och bjöd in brorsan på ett blindtest där jag bytte mellan standardkabeln a´la kaffebryggarsladd och en Jormakabel för runt tusenlappen. Trots att han är helt ointresserad och har stämt in i klagosången mot mitt intresse ibland så prickade han in kabeln varenda gång samt kunde beskriva förbättringen klockrent, ljudbilden lyfte lite och anslag på strängar och dyligt blev mer utmejslade.

Sen om det är värt två papp för två meterlånga nätsladdar är ju upp till var och en...

(Dessutom, för 60.000 får man ju knappt en bra cd-spelare så vad bråkar ni om egentligen? :D)

//Anders

Jag höll på testa nätkablar (japp, dom påverkar ljudet oavsett vad logiken säger) och bjöd in brorsan på ett blindtest där jag bytte mellan standardkabeln a´la kaffebryggarsladd och en Jormakabel för runt tusenlappen. Trots att han är helt ointresserad och har stämt in i klagosången mot mitt intresse ibland så prickade han in kabeln varenda gång samt kunde beskriva förbättringen klockrent, ljudbilden lyfte lite och anslag på strängar och dyligt blev mer utmejslade.

//Anders

:lol :rofl :klappar

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey