Lurade, insjuknade eller vad?

Nå, vad tycker du?


  • Antal röstningar
    0

HojRevival

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Smålänning för det mesta
Hoj
pytteliten vf400
Om man är en riktig audiofil med guldöron och allt så är 60k ett fynd.
Det låter som att dessa inte är sådana. Då kallas det istället för lurendrejeri.
De har troligen ingen aning om vad sådana här prylar kostar idag.
Förr fick man lägga några månadslöner för en radiogrammofon med halvautomatisk plattväxlare. Ännu tidigare så lade man en mindre förmögenhet på en kristallmottagare, som vi idag skulle kalla för en diod med antenn och hörlur. Jag personligen skulle kunna spendera ganska mycket pesetas på ljud eftersom jag är intresserad av det, men om man sänker ambitionsnivån bara ett eller två snäpp så kommer man ju undan hyggligt billigt idag.
Jag tycker nog att 10-20k hade passat dina kära bättre.
Men, de kanske har funnit en hobby, då är det ju inte fel på ålderns höst.
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Näe, det sa han inte, han sa en 100:- kabel och en 10 000:- kabel.

EKK är synnerligen olämplig som högtalarkabel, FKK är mycket lättare att dra snyggt.

Dessutom är ju flertrådig bättre ut skineffect hänseende..

Jag visste att någon inte skulle "acceptera" EKK som en hifi-kabel. Kolla in www.faktiskt.se , där finns merparten av Sveriges kabelskeptiker och de svär vid sin EKK. Bara söka och läsa.....finns löpmeter med goda ord och hyllningar till denna "högtalarkabel".

Du kan be Zee förklara skineffekt........kan han säkert med sin digra utbildning och erfarenhet kring detta ämne.

/J

Edit: Om en kabel oavsett kostnad,material är fel konstruerad och ger för mycket tex kapasitans så påverkar ju den de apparater som den är inkopplad i...är det då fel på kabeln eller på apparaten om man hör skillnad mot en inte är lika mycket "fel" på?
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag visste att någon inte skulle "acceptera" EKK som en hifi-kabel. Kolla in www.faktiskt.se , där finns merparten av Sveriges kabelskeptiker och de svär vid sin EKK. Bara söka och läsa.....finns löpmeter med goda ord och hyllningar till denna "högtalarkabel".

Du kan be Zee förklara skineffekt........kan han säkert med sin digra utbildning och erfarenhet kring detta ämne.

/J

Signalmässigt accepterar jag den gärna :tummenupp

Zee har till skillnad från dig och mig utbildning på just den biten, det jag kan om kabel har jag lär mig frivilligt för att överföra signaler i MHz till GHz området med så små förluster som möjligt.

Men det är klart, du hör ju skillnad :rolleyes:
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Har någon gjort experiment där man har mätt på själva ljudet i ett rum där man har spelat musik med olika högtalarkablar? Med rätt utrustning borde ett sådant experiment kunna visa svart på vitt om det finns några skillnader i ljudet.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Har någon gjort experiment där man har mätt på själva ljudet i ett rum där man har spelat musik med olika högtalarkablar? Med rätt utrustning borde ett sådant experiment kunna visa svart på vitt om det finns några skillnader i ljudet.

Näe, för det går inte att mäta, man kan bara höra det, men alla kan inte höra det heller, bara dom som är riktigt fina kan höra det.

Det är som med kejsarens nya kläder...
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Jag är helnöjd! Räknas jag som en audiofil nu? ;)
 

Bifogat

  • starkaren.JPG
    starkaren.JPG
    131.6 KB · Visningar: 104

geting

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Ort
bra fråga...
Hoj
Väntar på en Mille...
bäste audiofil Zee, vad har du för stereo och vilka dyrkablar har du testat när du kommit fram till att det inte är någon skillnad??

förresten så läser jag till elektroingenjör just nu så en dag kanske jag blir lika vis som du och slutar höra saker som inte finns:tummenupp
 
Last edited:

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02

geting

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Ort
bra fråga...
Hoj
Väntar på en Mille...
skulle det vara något konstigt med att om en cd är helt rund så går avläsningen bättre och felkorrigeringskretsarna får jobba mindre vilket resulterar i bättre ljud/bild???
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
skulle det vara något konstigt med att om en cd är helt rund så går avläsningen bättre och felkorrigeringskretsarna får jobba mindre vilket resulterar i bättre ljud/bild???
Den är digital. Alltså har du signal, eller så har du inte signal. Sedan att mindre repor etc. kan korrigeras elektroniskt är en grej.

Små ojämnheter tas upp av den stötdämpande upphängningen som skivan och lasern sitter på. Men är skivan väldigt ojämn så brukar det höras på så sätt att det låter som att hela cd-spelaren vill hoppa ut genom fönstret och ta självmord.
 

geting

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Ort
bra fråga...
Hoj
Väntar på en Mille...
Nej fel fel du har ettor och nollor i skivan när någon av dessa missas "inte alls ovanligt" så gissar en s.k. felkorrigeringskrets istället och ju mindre den behöver gissa ju bättre ljud/bild

det finns alltså en liten gråzon, du får inte hack i ljudet för minsta lilla tappade etta/nolla
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
skulle det vara något konstigt med att om en cd är helt rund så går avläsningen bättre och felkorrigeringskretsarna får jobba mindre vilket resulterar i bättre ljud/bild???
Ja, det är konstigt, med tanke på att jag i billiga CD/DVD-läsare i mina datorer alltid läser samma data med samma checksumma, gång efter gång, trots att jag inte svarvar mina skivor. Det är faktiskt jätte, jätte, jättekonstigt.

Har du en liten svarv hemma månne?
 

geting

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Ort
bra fråga...
Hoj
Väntar på en Mille...
cdromläsare har ju dock fördelen att dom kan läsa om ifall dom skulle missa något den lyxen har inte en dvd/cdspelare som ska spela upp ljudet direkt.

och nej jag äger ingen svarv vet heller inte en enda audiofil som gör det men ni kanske borde tänka efter lite innan ni försöka förlöjliga folk och deras intressen.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Nej fel fel du har ettor och nollor i skivan när någon av dessa missas "inte alls ovanligt" så gissar en s.k. felkorrigeringskrets istället och ju mindre den behöver gissa ju bättre ljud/bild

det finns alltså en liten gråzon, du får inte hack i ljudet för minsta lilla tappade etta/nolla
Men ska man gå ner på den nivån så borde ju en CD inte alls vara särskilt lämplig i audiofilsammanhag eftersom att den är just digital och det medför vissa begränsningar i ljudkvalitét. Ett totalt analogt system, från inspelning till uppspelning, med så få led som möjligt borde väl leda till det felfriaste ljudet?
 

geting

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Ort
bra fråga...
Hoj
Väntar på en Mille...
Precis att svarva cdskivor blir lite av att sila mygg men svälja kameler
jag ville bara påpeka att det faktiskt finns en anledning.

och ja ett totalt analogt system vore det ultimata, sen så låter ju vinyl klart bättre än cd också:D
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
cdromläsare har ju dock fördelen att dom kan läsa om ifall dom skulle missa något den lyxen har inte en dvd/cdspelare som ska spela upp ljudet direkt.

.

Direktuppspelning? Buffertminnet då? cd-läsare har redan från cd:ns barndom haft såna i samband med felkorrigeringskretsarna. Läsarna ligger alltså liiite före det dom spelar upp i högtalarna, just för att kunna läsa om.
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top