Lurad vid MC köp ?

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
Jag följde med en kamrat till en hojfirma i Stockholm, låt oss kalla den för AVA MC, för att se om det fanns någon trevlig hoj att köpa.
Vi hittade en ZRX1200 -02'a med 1200 mil på mätaren och ett bra pris. Denna info var det som stod på lappen som satt på hojen.

Efter en provkörning så hade polaren bestämt sig. Den får det bli. Köpet gjordes upp och allt var bra.

När han kommit hem så ringde han försäkringsbolaget för att teckna försäkring. De hävdade då att det inte alls var en 02'a, utan en 01'a. Han kontrollerade även detta med bilregistret(mcregistret...) och de tyckte oxå att det var en 01'a.

Dvs på webben, som nu är ändrad, stog det att det var en 02'a. På lappen som satt på hojen stod det att det var en 02'a.

Nu konfronterade polaren säljaren på Ava med detta faktum. Han sa då att det faktiskt står i köpekontraktet att det var en 01'a, och det stämmer.

Både jag själv och min polare känner oss lurade, falsk marknadsföring, då det inte var någon på AVA som upplyste oss om att informationen var fel. Priset vi tyckte var bra relaterade vi till att det var en 02'a, och inte en 01'a.

Säljaren vägrar att ge någon form av ersättning som "tröst". Polaren fick dock behålla ett beggat skivbromslås han hittade låg under sadeln på hojen....

Vad tycker ni man ska göra.
Får en handlare agera på det här sättet ?
Finns det några lagar/regler som styr detta ?

Jag bör även tillägga att min polare är ytterst snäll och vågar inte ta en allvarlig diskussion med säljaren.

Har hört om liknande fall med att "firman" har mörkat att det varit import.

Men att skriva att det är en 02 när det är en 01 är fel och snudd på bedrägeri en min mening.

Sen att försöka svära sig fri ifrån det med att det står i kontraktet hade då jag aldrigt köpt utan en kantig disskution efteråt.

Last edited:
bästa tips ja kan ge är att ring konsumentverket!dom vet allt om vad du kan göra osv...men vad jag vet så har man som konsument rätt att ångra sig inom en rimlig tid=lämna tillbaks cykeln.men som sagt var ring dom så får ni säkert bra hjälp.

Står det -01 i kontraktet så är det inte mycket att göra åt. Taskigt att ni inte läste genom det nogrannare.. jag har gjort sådana misstag innan jag med. Tråkigt att man ska behöva upptäcka det efteråt bara...

Fifan vad surt! Man blir ju mörkrädd!! :mad:

Har du sparat cashen på internet explorer? Då kan du alltid printa ut sidan och klart konfrontera dem. Då är det definitivt falsk information och du bör kunna häva köpet utan problem.

Man börjar ju undra om allt man hör om den firman är sant! :va

Tråkigt när sådant här händer. Men för guds skulle låt nu inte detta rinna ut i sanden!! Finns alldeles för mycket skit i mc branchen, här är ett riktigt typ exempel :fakta

Ge dom vad dom tål. Att du skrev här var riktigt bra :tummenupp

Sån't här gör mig riktigt purken asså :mad:

Köp inte in i AVA's skitsnack. Affärer skall skötas på ett snygg sätt. Det är så lätt att saker och ting missas...som till exempel en liten detalj i kontraktet.
Va fan...man är ju någonstans i godtro om att Ava är seriöst. Står det 02 på lappen som hänger på hojen så litar man på det...man kanske inte kollar en xtra gång på årtalet i kontraktet...eftersom man har med en "seriös" butik att göra.

Jag hade blivit helt vansinnig!! Stå på er för fan. Ring till dom och säg att ni kommer snacka med konsumentombudsmannen etc etc eftersom ni känner er felaktigt behandlade. Var riktigt jobbiga. Dom tror att dom sitter med all makt och kan vifta bort kunderna när pengarna sitter på deras konto. Ihelvete heller!!! Som sagt, affärer ska skötas snyggt!!

Peka på degen, ni skall ha ett bättre pris!! Så här ska det inte gå till.

Fan va arg jag blev.....

Ger dom sig inte så sparka omkull en hoj inne i butiken. När dom kommer fram så säger ni shit happen osså går ni. Väldigt omoget men det känns rätt bra.

Om man är medlem i Motormännens Riksförbund så får man juridisk hjälp vid tvister. Det kan iaf vara värt att kolla med dom även fast det inte rör sig om en bil....tror dock att dom har med motorcyklar att göra oxå...man kan ju iaf åka dit och besiktiga hojjar vid beg.köp.

Jag har en polare som råkade ut för exakt samma sak när han skulle köpa en gsxf 750, och det stod att det var en -00 men enligt regbeviset som han fick hem stod det att det var en -99. Han ringde upp säljaren där han köpt hojen och påtalade det hela, säljaren insåg att dom gjort ett fel och erbjöd honom att ta ut saker för mellanskillnad som var 5-7 k villket han oxå gjorde. Det ska väl nämnas att det tog ett tag för säljaren att erkänna att dom missat att det var en -99 men det hela löste sig till bådas belåtenhet. Jag kan ju oxå nämna att det inte var den firma som nämns ovan. Jag tycker att din polare ska stå på sig att antingen får han pengar som motsvarar mellanskillnaden eller så häver han köpet. Det e ju inte första gången "den" firman vart på tapeten här på sh. Lycka till

Tack för all peppning.

Jag måste dock nämna att polaren är mycket nöjd med sin hoj och vill inte lämna tillbaka den.
Han vet inte ens om att jag skriver här. Han orkar inte "tjafsa" om detta.
Jag själv blir förbannad när en firma uppträder på ett sätt som detta.

Jag kommer nog att kontakta konsumentverket imorgon för att se vad de har att säga.

Hej!
Trist historia. Som jag ser det finns tre alternativ:
* Skit i det och låt fler bli lurade
* Lämna tillbaka hojen och köp en någon annanstans
* Begär mellanskillnad enligt tabell. Svårt att uttala sig om eftersom jag inte vet vad ni gav eller listprist på beggade Kwackers. I detta alternativet finns hjälp att hämta av ARN som du når via konsumentupplysaren i din kommun.
Lycka till!

Blir inte direkt förvånad när det handlar om firman i fråga :kocko ...rent juridiskt blir det nog svårt att göra något åt saken eftersom din polare har signat ett köpkontrakt där det står att det är en -01. Ord står mot ord såvida du inte har något som styrker din version, tex en utskriven sida från webben innan de hann göra ändringen. I annat fall får han lära sig läxan. Och hojen verkar ju vara ok, se bara till att serva den någon annanstans.

Sen borde ju en juste säljare som vill göra fler affärer med dig och polaren i framtiden agera lite mer proffsigt...men som sagt, den där firman och resten av branschen håller generellt en skrämmande låg nivå när det gäller kundvård/service.

Last edited:
Göran skrev:
När han kommit hem så ringde han försäkringsbolaget för att teckna försäkring. De hävdade då att det inte alls var en 02'a, utan en 01'a. Han kontrollerade även detta med bilregistret(mcregistret...) och de tyckte oxå att det var en 01'a.

Nu konfronterade polaren säljaren på Ava med detta faktum. Han sa då att det faktiskt står i köpekontraktet att det var en 01'a, och det stämmer.

Både jag själv och min polare känner oss lurade, falsk marknadsföring, då det inte var någon på AVA som upplyste oss om att informationen var fel.Säljaren vägrar att ge någon form av ersättning som "tröst". Polaren fick dock behålla ett beggat skivbromslås han hittade låg under sadeln på hojen....

Vad tycker ni man ska göra.
Får en handlare agera på det här sättet ?
Finns det några lagar/regler som styr detta ?

Jag bör även tillägga att min polare är ytterst snäll och vågar inte ta en allvarlig diskussion med säljaren.

Du har fula rätten att enl konsumentsköpslagen att häva köper om det utryckligen står i köpe kontraktet att det är en 2002.

Om han i övrigt är nöjd med hojen skullle en förlikning vara på sin plats.

jag håller på och kollar på hoj nu och vet ju definitivt var jag INTE ska vända mig...jag tycker definitivt att du/ni ska gå vidare med detta...ring kommunen och se till att komma i kontakt med ARN...det verkar onekligen som att denna superba mc-firma behöver få en genomgång om hur man behandlar kunder och vilka det som egentligen betalar deras lön som dyker upp en gång per månad...

Jag skulle aldrig ge mig om jag blivit blåst på en årsmodell, på en så ny hoj måste det ju handla om 5-10 tkr. Man får ju betala det när hojen ska säljas.

Att man är nöjd med hojen saknar helt betydelse, kompensation eller häva köpet.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park