Jag följde med en kamrat till en hojfirma i Stockholm, låt oss kalla den för AVA MC, för att se om det fanns någon trevlig hoj att köpa.
Vi hittade en ZRX1200 -02'a med 1200 mil på mätaren och ett bra pris. Denna info var det som stod på lappen som satt på hojen.
Efter en provkörning så hade polaren bestämt sig. Den får det bli. Köpet gjordes upp och allt var bra.
När han kommit hem så ringde han försäkringsbolaget för att teckna försäkring. De hävdade då att det inte alls var en 02'a, utan en 01'a. Han kontrollerade även detta med bilregistret(mcregistret...) och de tyckte oxå att det var en 01'a.
Dvs på webben, som nu är ändrad, stog det att det var en 02'a. På lappen som satt på hojen stod det att det var en 02'a.
Nu konfronterade polaren säljaren på Ava med detta faktum. Han sa då att det faktiskt står i köpekontraktet att det var en 01'a, och det stämmer.
Både jag själv och min polare känner oss lurade, falsk marknadsföring, då det inte var någon på AVA som upplyste oss om att informationen var fel. Priset vi tyckte var bra relaterade vi till att det var en 02'a, och inte en 01'a.
Säljaren vägrar att ge någon form av ersättning som "tröst". Polaren fick dock behålla ett beggat skivbromslås han hittade låg under sadeln på hojen....
Vad tycker ni man ska göra.
Får en handlare agera på det här sättet ?
Finns det några lagar/regler som styr detta ?
Jag bör även tillägga att min polare är ytterst snäll och vågar inte ta en allvarlig diskussion med säljaren.
Vi hittade en ZRX1200 -02'a med 1200 mil på mätaren och ett bra pris. Denna info var det som stod på lappen som satt på hojen.
Efter en provkörning så hade polaren bestämt sig. Den får det bli. Köpet gjordes upp och allt var bra.
När han kommit hem så ringde han försäkringsbolaget för att teckna försäkring. De hävdade då att det inte alls var en 02'a, utan en 01'a. Han kontrollerade även detta med bilregistret(mcregistret...) och de tyckte oxå att det var en 01'a.
Dvs på webben, som nu är ändrad, stog det att det var en 02'a. På lappen som satt på hojen stod det att det var en 02'a.
Nu konfronterade polaren säljaren på Ava med detta faktum. Han sa då att det faktiskt står i köpekontraktet att det var en 01'a, och det stämmer.
Både jag själv och min polare känner oss lurade, falsk marknadsföring, då det inte var någon på AVA som upplyste oss om att informationen var fel. Priset vi tyckte var bra relaterade vi till att det var en 02'a, och inte en 01'a.
Säljaren vägrar att ge någon form av ersättning som "tröst". Polaren fick dock behålla ett beggat skivbromslås han hittade låg under sadeln på hojen....
Vad tycker ni man ska göra.
Får en handlare agera på det här sättet ?
Finns det några lagar/regler som styr detta ?
Jag bör även tillägga att min polare är ytterst snäll och vågar inte ta en allvarlig diskussion med säljaren.