Lurad...? Någon som jobbar på telia eller dyl. telefonbolag?

Mr K skrev:
om han hade nordea så är hans personnummer kontonummer .... så då kan man söka med det ........

Inte nödvändigtvis, jag har Nordea och mitt kontonummer har ingen likhet med mitt personnummer.

Ok, för att reda ut lite saker så ska jag ta min version av det hela.

Har snackat med denne person lite till och från på irc/msn, han har alltid varit bussig men jag har aldrig träffat eller pratat med honom IRL. Så i början av januari frågar han mig om jag är intresserad av en bärbar dator, för han har lyckats komma över 6 stycken till väldigt bra pris. Talar om för honom att jag inte är intresserad om det rör sig om stöldgods, men så sitter vi o pratar och han säger att det inte alls behöver vara det, utan att de ska vara från någon konkursutförsäljning i något euland, med kvitton och allt. Ok, tänker jag.. Inte alltför övertygad, men det känns ju ändå ganska lockande eftersom jag är i stort behov av ny burk. Så dagarna går och han pratar på, och jag får allt större lust till att köpa. Kollar upp priserna och ser att de tar lite mer än det dubbla i sverige för samma dator. Tittar även på amerikanska sidor där de kostar en bit under det dubbla. Så överväger tanken om det verkligen är stöldgods eller inte, och kommer fram till att det nog inte är det. Jag menar han hade ju kvitton, enligt honom, och sen kan man ju komma över riktigt billiga grejer när företag går i konkurs och så vill jag väl inte tro något annat heller.
Så säger han att det är bråttom med att få in pengarna såfort som möjligt, att han vill 3 tusen nu och resten vid leverans för att datorn ska vara tjingad. Ok tänker jag, det är fredag och jag är trött och klockan är 1530 och banken stänger 1600, så jag springer i all hast ner för att hinna med tunnelbanan. Han har även sagt åt mig att skriva ett medelande vid insättningen, så han ska se att den är ifrån mig. Skriv "tack för datorsupporten" eller något (nu såhär i efterhand förstår jag inte hur jag kunde vara så jävla dum o skriva det, men det gjorde jag iaf)
Efter att pengarna satts in på kontot försöker jag ringa honom på numret jag fick, men ingen svarar... börjar redan där fundera på om han kan ha blåst mig, så ilar snabbt hem och sätter mig framför datorn. Får tillslut tag i honom och får reda på att pengarna kommit in, vilket lugnade mig betydligt. Sen så sitter vi och slötjatar i ungefär en veckas tid.
Då dagen han skulle få datorerna och komma upp med dem hör jag inget av honom. Blir lite smått orolig, men lugnar mig med att det säkert finns någon bra förklaring till det hela. Efter 2½ dagar av ständiga obehagskänslor hör jag av honom igen, då har han precis blivit släppt ur häktet pga. att hans polare tydligen slagit ner någon och han hade åkt dit för det också. Den förklaringen köpte jag. När jag senare frågar hur det gick med datorerna säger han att han missat sina kompisar som skulle köra dit dem till honom från utlandet, men att de nu skulle ses på kvällen dagens datum istället.
Bra tänker jag, då ordnar det här sig väl tillslut. Men när jag dan därpå hör med honom om hur det gick med datorerna, så säger han att de aldrig kom. Jävligt märkligt liksom, bara inte de försöker blåsa honom nu? Så han hör sig runt utan någon vidare framgång. 3-4 dagar efteråt när jag pratar med honom så får jag reda på att han kommit hem från polisstationen, att det var 2 poliser som hämtade honom vid hans hem imorse. Får då veta att de som körde datorerna krockat, och att polisen senare beslagtog datorerna när de upptäckte att de fanns i bagaget, samt att de plockade in gubbarna som körde bilen.

En vecka efter detta erbjuder han sig att sätta tillbaka pengarna på mitt konto, men tänker att eftersom datorerna har kvitton så borde det ju inte vara några problem med att få ut dem. Han säger att han ska ringa polisen och höra med dem när han kan hämta sina datorer. Men veckan går utan att han har ringt(tydligen pga. att hans telefon inte funkar iom. ovädret som pågick då) Jag köper denna ursäkt och säger att jag kan vänta en vecka till för det är ingen brådska. Även denna vecka fortlöper utan att han gör något, men nu har han fått tillbaka telefonen... den är dock spärrad för utsamtal då hans föräldrar betalar för den och han är arbetslös och har inte kunnat betala de tidigare räkningarna.(killen är närmare 30 bast?!) Så säger han att han ska fixa det och ringa polisen, men jag börjar bli lite trött på detta så jag säger att "har du inte hört något med polisen imorgon så vill jag dra mig ur" och får till svar att det inte ska vara några problem.

Nästa dag kommer och han har ftf inte hört med polisen, så han säger att han ska sätta in pengarna "imorgon"... Denna fras får jag höra i 1½ veckas tid, ständigt med nya bortförklaringar om varför han inte gjort det... jag blir mer och mer förbannad på honom, och känner mig allt mer illa till mods. Har tappat aptiten och känner mig allmänt dålig och hängig. Nu idag sa jag att det var absolut sista dagen för honom att fixa till det här, och när jag senare hör att det inte kommit in några pengar så blir jag inte speciellt glad... dock hade jag inte räknat med att få något, men iaf...:( Han säger iaf att polisen har spärrat hans konto iom. att de ftf tror att datorerna är stulna. Detta skulle alltså skett då han försökte föra över pengar från sitt konto till mitt.

Så nu sitter man här, mitt i skiten...:( Har sådan jävla ågren för pengarna var julklappspengar till ny dator, och att mina föräldrar inte rådde mig till att köpa något sådant på det här sättet eftersom de tyckte att det lät skumt... men att jag ändå gjorde det, utan deras vetskap... Känner mig totalt jävla misslyckad nu, men en erfarenhet rikare :( Köp aldrig något som visar minsta tecken på att det kan vara stulet och lita inte på någon du aldrig träffat :(

Vet inte hur jag ska göra nu, för går jag till polisen och det visar att datorerna verkligen är stulna så sa han att jag också kommer åka dit på det. :(

BMW R90s skrev:
Lider med dig. Men än en gång, ingen vara inga pengar.
Nej, det är iaf vad jag kommer att efterleva hädanefter... blir så satans lack på att jag ska vara så jävla blåögd och tro gott om alla tills de bevisat motsattsen :(

/edit, tack för ditt medlidande och tack till alla andra som svarat i den här tråden

Last edited:
Spiken skrev:
Vet inte hur jag ska göra nu, för går jag till polisen och det visar att datorerna verkligen är stulna så sa han att jag också kommer åka dit på det. :(

Forst: Ett sant svin!!

Sedan: varfor skulle du bli straffad for nagot?
Du har gjort en forskottsinbetalning for en dator ("ostulen", dessutom med kvitto enl uppgift). Om de datorer som tagits i beslag ar stulna sa ar det helt enkelt inte nagon av dom som du har betalat for och bor saledes heller inte forknippas med dom.
Ni har gjort en overenskommelse som gar ut pa att du ska betala ett visst pris for en viss vara. Problemet nu ar att din "polare" inte kan leverera.
Om ni nu inte skrivit papper pa affaren (vet inte om historiken fran messenger galler) och du vill dra dig ur sa ar det ju svart att saga om du har ratt att fa tillbaka handpenningen eller inte. Jag tror det blir svart om inte killen erkanner.

Personligen tycker jag att det later som han har blast dig hela vagen... tyvarr. :(

Hoppas det loser sig!!

Aj, 3 papp svider ju att bli av med. Hoppas du får igen pengarna, även att jag är skeptisk till det. Det är ju värsta valsen som han har dragit, känner till folk som också blivit blåsta och då har dom alltid fått höra den klassiska "killen som skulle lämna det, har åkt dit". Nu är det bara att ta reda på var han bor, och hämta antingen pengar eller saker som kompensation. Hatar svin som luras.

Btw, Sålde en skinnjacka på blocket förra veckan, köparen bodde på gotland, så han satte in pengarna i förskott på mitt konto. Hade varit hur lätt som helst för mig att bara ge fan i att skicka jackan, men istället bjöd jag på frakten som tack för visat förtroende.

Tror inte att du borde kunna åka dit för det! Du har ju pratat med en kille via msn och telefon, där han säger att det e "gröna" datorer med kvitton och att du därefter sätter in handpenningen! D e ju inge konstigt med det! Tror att många har gjort så när dem köpt något, gjorde själv så när jag köpte min R1!
Tycker du borde ringa polisen och säga som det e! Lycka till :tummenupp

Har inte "god tro" försvunnit? Eller vad var det som fösvann?

Men jag tycker nog att det säger ju sig självt att om man kan köpa ngt för under halva nypriset och det fortfarande är nytt, så är det något som är galet, eller?

Qvint skrev:
Har inte "god tro" försvunnit? Eller vad var det som fösvann?

Men jag tycker nog att det säger ju sig självt att om man kan köpa ngt för under halva nypriset och det fortfarande är nytt, så är det något som är galet, eller?

Galet, ja! Men vad?
Se pa vara skattesatser tex. De och andra faktorer gor att vissa produkter ar dubbelt sa dyra i Sverige som i vissa andra lander.

Spiken skrev:

Du har ju inte köpt dem än, vad ska du då åka dit på?

Markus skrev:
Du har ju inte köpt dem än, vad ska du då åka dit på?

Och även om han hade köpt dem så är det inte straffbart att köpa något som senare visar sig vara stöldgods vad jag vet. Däremot återgår det du köpt till ursprunglig ägare utan att köparen kan räkna med någon ersättning för det. Tidigare då man kunde köpa i god tro fick man behålla det man köpt även om det visade sig vara stöldgods. Reserverar mig för ev. felaktigheter.

Nyheter
Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis