Lura rödljus med magnet, bra eller katastrof?

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Läst just en tråd om rödljus å eventuella problem med deras förmåga att känna av mindre fordon. Vet att ja sett nåt program nån gång där dom fäste en neodymmagnet (stavning?) under en scooter vill ja minnas å de hjälpte.

Kan ju verka fyndigt å bra MEN kom å tänka på en annan sak oxå. Då ja kör Husa så blir de ju lite extra spån i oljan. Detta filtreras bort eller fastnar på den magnetiska oljepluggen.

Det mest logiska stället att placera en magnet e iaf på min hoj under motorn. Detta borde få till följd att den starkare magneten som eftermonterats börjar bygga upp ett berg med metallspån inne i motorn å om magneten skulle lossna/demonteras så e de fritt fram för detta metallspånsupplag att härja fritt.

Ser inte detta som ett problem för mej själv då ja knappt har nåra trafikljus i mina trakter å tänker således inte utföra detta knep.

Har ja rätt i teorin eller e ja ute på för djupt vatten igen? :va

Här nere funkar det att blinka med hel lyset.

Va ja hört så ligger de en nedgrävd slinga innan stolparna som känner av magnetfält, eftersom de e mindre stål i en hoj än i en bil så kan de kärva ibland... Rätta mej gärna om ja har fel...

Neodymnmagneter är väl som vanliga magneter, fast starkare dvs inte magnetiska åt båda hållen?

Jag tror att det är lugnt, annars får du väl lägga lite plast eller något emellan.

Fäst magneterna på utsidan dojan kanske? När jag tänker på det låter det ifs knappast som en hållbar lösning.

Måste nästan vara det va?

(ingen ironi/sarkasm)

Antagligen bara ett fornminne då det styrdes via optik tidigare. Jag har bara stött på det två gånger sen jag fick körkort, så sent som för några år sedan försvann det sista i Eskilstuna enligt uppgift från farsan.
Men det hade ju sina förklarliga negativa sidor, tex om solen stod mot den sås reagerade det sent osv.

Jodå, precis lika magnetiska åt båda hållen, men eftersom magneter har olika poler så går ju krafterna åt olika håll.

Den suger alltså bara åt sig metallspån om man vänder den åt ena hållet.

Då är det bara att limma fast o vara glad.

Orka klödda med magneter å skit? Hur ofta kommer man till rödljus som är helt tomt och inte slår om? Har inte varit med om det hitillis å då bor jag ändå i en håla.

Skaffa HD, 15 kg gjutjärnskakor som susar runt mellan fossingarna. Jag har aldrig någe problem med sussande rödljus :D

PICT1726.jpg

Last edited:
Vad är det med folk och rödljus egentligen? :va Slår den inte om så kollar man om det kommer nån bil sen kör man.. vad är problemet?

"Det kostar faktiskt körkortet om man åker dit och man får jätte mycket böter ojojoj"

Hur man hanterar rödljus va inte mitt huvudsakliga mål med tråden. Va mer intresserad ifall min teori om eventuell spånsamling kunde tänkas stämma.

Hur man hanterar rödljus va inte mitt huvudsakliga mål med tråden. Va mer intresserad ifall min teori om eventuell spånsamling kunde tänkas stämma.

Jag tänkte sätta magneter på min hoj (sving) förut då jag har problem vid ett rödljus på min gata.
Var och kolla på claes olssons magneter med mest dragkraft men jag köpte aldrig några pga att jag inte trode att det skulle fungera pga avståndet mellan mark å sving (motard) samt för lite magnetism.

Har ett par magneter från gammla hårddiskar som jag plockat ut, kanske skulle ta å testa med dessa för att se om det fungerar eller inte.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien